Speltimmen v31–32 2020

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 
Last edited:

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Jag är bara nyfiken varför betygssystemet är mellan 75-95. Det är alltså 20 steg, så egentligen är det 0 - 20?
Finns det någon anledning till att du valde 75 - 95 intervallet?
Har du egna kriterier och variabler som du adderar ihop vilket leder till >=75?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Jag är bara nyfiken varför betygssystemet är mellan 75-95. Det är alltså 20 steg, så egentligen är det 0 - 20?
Finns det någon anledning till att du valde 75 - 95 intervallet?
Det är egentligen bara en skala 1–5, för det finns inga mellanstag (även om jag ibland fuskar och sätter + eller −). Varje steg har bara döpts till något annat.

Och anledningen till det är helt enkelt för att driva med speljournalistik och spelrecensioner i allmänhet, som inte brukar vilja använda betyg under 75 (eller egentligen under typ 85). Det finns ju skäl till det såklart, t.ex. att spelföretag svartlistar recensenter som ger deras AAA-spel för lågt betyg och inte ger dem några förhands-ex att recensera och så.

Det är en jäkla kapitalist-röra med ganska få seriösa aktörer, helt enkelt. GamerGate-töntarna hade rätt – det finns korruption inom speljournalistiken, men den handlar inte om kvinnliga indiespelskapare som ligger sig till betyg utan om stora företag som köper sig stora betyg via mutor och utpressning.

Har du egna kriterier och variabler som du adderar ihop vilket leder till >=75?
Jag har väldigt konkreta kriterier, men det är de som står efter varje betyg. Om spelet är jättebra och jag vill/måste spela vidare kort efter att jag skrivit recensionen så ger jag 95.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Jag har spelat 84 minuter av Assassin's Creed: Origins.

Jag skrev lite om min korta upplevelse av AssCreed Odyssey här. Det här är såklart exakt samma spel fast med annat skin – open world, massa småuppdrag och saker att checka av, ett main mission man kan progressa i, vackra historiska miljöer med ganska fula historiska människor. Och det handlar alltså inte om att de inte är norm-vackra sådär, utan om att, som Jim Sterling sagt några gånger, företagen helt klart verkar lägga krutet på att få till snyggare miljöer snarare än människorna. Huvudpersonen är väl stundtals okej, men folk och djur är överlag stela och dockliknande, och jag köper i de flesta fall inte en sekund att de liksom skulle vara eller föreställa levande varelser. Det här känns som ett slags budget-Westworld. Eller Egypt-world, då.

Men miljöerna är väldigt fina, det är de. Och open world-grejen är kul, även om jag aldrig vågat riktigt fastna för något sådant spel. Och om jag skulle göra det så skulle det vara något scifi- eller nutida spel.

Samtidigt får jag väl säga att egypten-temat tilltalar mig betydligt mer än antika grekland. Jag vet inte om jag bara är på bättre humör nu än i början av sommarlovet, men det här skulle jag nog faktiskt kunna återkomma till.

BETYG: 90-
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Jag hade ingen aning om vad jag skulle spela den här veckan men så föreslog en god vän att vi skulle köra Diablo 3 i coop. Sagt och gjort!

Mitt intryck: Tja, det är väldigt… Diablo. Jag spelade ju igenom första Diablo för inte jättelänge sedan, och gav upp på öken-bossen i Diablo II för att fuck that guy. Men jag gillar de här spelen nånstans.- De hade gärna fått vara skräck eller scifi istället, men de kräver i normala fall inte så mycket – klick klick klick liksom. Jag har inte och kommer aldrig att ha tålamodet, reflexerna eller intresset som krävs för att bli bra på Diablo, men som lättsamt skelettslaktarspel funkar det utmärkt.

Jag hade fått för mig att Diablo 3 var mer WoW:igt i grafiken än vad det var. Jag tycker rätt illa om den grafiska cartoony stilen så jag blev glad över att ha fel.

En sak var lite kul dock; vi började med att skapa "seasonal"-karaktärer, vilket… just nu tydligen betyder att man kontinuerligt får en massa höststormar, snöklot, eldväggar och konstiga psykedeliska specialeffekter kring sig, i något slags cykel. Det blir rätt bisarrt, framför allt när resten av spelet försöker sälja en på en ganska ödesmättad domedagsfantasystämning. Så vi startade om med icke-seasonal-karaktärer istället.

Tja, vi kommer spela vidare i morgon. Klart godkänt.

BETYG: 90+
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
Och anledningen till det är helt enkelt för att driva med speljournalistik och spelrecensioner i allmänhet, som inte brukar vilja använda betyg under 75 (eller egentligen under typ 85). Det finns ju skäl till det såklart, t.ex. att spelföretag svartlistar recensenter som ger deras AAA-spel för lågt betyg och inte ger dem några förhands-ex att recensera och så.

Det är en jäkla kapitalist-röra med ganska få seriösa aktörer, helt enkelt. GamerGate-töntarna hade rätt – det finns korruption inom speljournalistiken, men den handlar inte om kvinnliga indiespelskapare som ligger sig till betyg utan om stora företag som köper sig stora betyg via mutor och utpressning.
Känner att jag vill kommentera på det här lite.
Hört det här argumentet ganska ofta och ofta med väldigt lite uppbackning. Primära anledningen till att spel inte får låga betyg är för att väldigt få katastrof spel recenseras.
Om jag skulle recensera ett spel och ge det typ 30 av 100 så skulle det vara en total katastrof till spel. Jag kan inte minnas något sådant spel som jag faktiskt har spelat de senaste åren. Däremot har jag spelat många som jag skulle kunna ge 50-60 av 100, de är inte katastrofer, men inte tillräckligt intressanta för att jag ska spela klart dem.
Anledningen till att jag inte spelat något 30 av 100 är för att jag inte slumpmässigt bara spelar spel utan jag väljer ut dem. Samma gör recensenter. Det släpps tusentals spel varje dag, de recenserar inte alla utan tar de folk är intresserade av.

Sen att spel inte får lägre än 75?
Ta ign, en av de största. https://www.ign.com/reviews/games Behhöver inte scrolla långt för att hitta 6or eller 5or, en och annan 4a slinker med också. Hyperscape betan ligger där på en 5a, ganska intressant då det är av Ubisoft, en av de största, så jag antar att just dem inte köper sina recensenter då, men alla andra gör det?

Inte mening att just attackera dig Krank, men jobbar själv i spelindustrin och är ganska trött på att höra detta då det smutkastar både utvecklare och recensenter.

Denna videon har en bra sammanfattning:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Hört det här argumentet ganska ofta och ofta med väldigt lite uppbackning.
Jag har hört från ganska många spelrecensenter (eller snarare f.d. recensenter) att deras betyg ändrats i efterhand, att de hindrats från att sätta låga betyg pga redaktion som inte vill stöta sig med de stora företagen, och recensenter som slutat få recensions-exemplar efter att ha satt "för lågt" betyg.

Jag tror inte att de ljuger. Du får naturligtvis tro att de ljuger, om du vill, men jag gör inte det.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
Jag har hört från ganska många spelrecensenter (eller snarare f.d. recensenter) att deras betyg ändrats i efterhand, att de hindrats från att sätta låga betyg pga redaktion som inte vill stöta sig med de stora företagen, och recensenter som slutat få recensions-exemplar efter att ha satt "för lågt" betyg.

Jag tror inte att de ljuger. Du får naturligtvis tro att de ljuger, om du vill, men jag gör inte det.
Omöjligt att svara på då det är helt anekdotalt.

Finns säkert enstaka incidenter där detta skett men att hela branschen skulle vara i något slags "Ge oss minst 85 eller så får ni smisk läge"stämmer ej
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,274
Location
Göteborg
Min egen anekdotala erfarenhet från branschen är att det mest var en fråga om vänskapskorruption (bjudresor o.dyl.) och en ständig medvetenhet i bakhuvudet om att "vår ekonomi är beroende av annonser från de här företagen". Den enda gången vi fick en uppenbar smäll på fingrarna så var det från Microsoft. Make of that what you will.

F.ö, skrev jag inte bara om spel utan också film. Mitt allmänna intryck då (00-talet) var att filmbranschen på de flesta sätt var mer professionell och mogen i sitt förhållande till media än spelbranschen. Men som sagt, your mileage may vary.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Jag har spelat en bit av The Way Remastered (på Switch)
1596986793065.png

Manliga Huvudperson As fru dör i Sjukdom, så han gör som alla vettiga människor i företagsstyrda framtiden: Gräver upp hennes lik, lägger det i en stasispodd, snor ett rymdskepp och försöker hitta ett utomjordiskt tempel som ska ge evigt liv.

Tänk en kombination av Flashback och enklare pusselspel. Flashback-inspirationen inkluderar även kontrollerna, tyvärr, som är lite klumpiga. På plussidan så börjar man om snabbt om när man åker ut, och det finns checkpoints ganska ofta så man behöver inte göra om allt från början.

Överlag: Jag gillar det, kontrollerna är lite väl imprecisa i bärbart läge (där vapenanvändning är värsta biten), vilket är lite dumt - det ser så klart bättre ut på TV men grafiken funkar bra i bärbart läge. Kommer jag återvända till det? Antagligen. Det är väldigt bite sized i sina utmaningar, vilket gör att man kan göra en sekvens och låta spelet ligga och sedan återvända till det.
 
Top