Nekromanti Speltimmen v32 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat 69 minuter av Space Hulk: Ascension.

Och... Tja, det tog mig genom tutorialdelen och så hann jag dessutom misslyckas med första uppdraget.

SH:A är... Tja, det är Space Hulk. Inte riktigt samma regeluppsättning som originalspelet (tror jag) men tillräckligt nära för att det ska ge samma känsla.

Det har fått en upphottad grafikmotor jämfört med den föregående datorspelsvarianten. Den grafikmotorn orkar inte riktigt min stackars i5:a med Geforce 1070 av, tydligen. Eller så är det bara skitdåligt programmerat.

Jag föredrar nog den föregående versionen. Även om den här inte alls är dålig.

BETYG: 90-

Max Raven

T12-kultist
Jag har spelat Shardlight,ett point-and-click-spel från samma folk som skapade bland annat Primordia och Technobabylon.

Efter bomben föll har ett mer primitivt samhälle växt upp med minnen från tiden före bomben. Aristokrater och deras ministerium styr Staden med järnhand och får befolkningen att genomföra de farligaste men nödvändiga jobben genom att lotta ut "vaccin" som stävjar den dödliga sjukdomen Grönlunga i en månad till de arbetare som genomför jobben. De som är i sista stadiet av sjukdomen förpassas till en karantärszon för att dö.

Felanvändning av ordet vaccin åsido är det här ett helt ok spel. Pussel är med något undantag vettiga och en fråga om att ha hittat det som löser pusslet, handlingen är okej om möjligen aningen optimistisk för en postapokalyps. Själva narrativet var inte särskilt komplicerat heller.

Helt okej om man gillar äventyrsspel, dock inte i nivå med Primordia eller Technobabylon.