Nekromanti Speltimmen v32

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

krank

Hittills har jag bara spelat The Secret World den här veckan. Börjar närma mig slutet av själva huvudstoryn i grundspelet. Trevligt!

Jag har dock börjat samla på mig lite saker jag är kritisk mot i spelet:

1) Solo-instanser för storyuppdrag är skittråkigt. SKITTRÅKIGT. Jag och en polare spelar ju spelet ihop, men plötsligt måste vi göra saker helt separat, kan inte hjälpa varandra, och allt är bara misär och jävelskap. Och det blir astrist när en av oss blir klar fortare än den andre.

2) Det blir inte bättre av att flera solo-instanser mer eller mindre förutsätter en viss build. Min polare är speccad för healing och lite debuff, jag är närstrid-dps (men ganska dålig på det). Ett tidigare uppdrag fixade han lätt som en plätt, för han kunde heala sig. Jag däremot dog och dog och dog och dog... Och nu har vi stött på ytterligare ett sånt storyquest, där man behöver kunna dänga ut rejält med pisk om man ska ha en sportslig. Tillsammans är jag och polaren en mördarmaskin som fixar... mycket, även om det fortfarande finns ett par missions vi inte klarar (Crossroads, History of Violins). Var och en för sig är vi betydligt sämre.

3) Transporter. Jag hatar när spelmakare krånglar till och ökar tiden saker tar genom att tvinga på spelare restid. Agartha är coolt i teorin, men det blir en jävla massa lubbande hur man än gör. Framför allt innan man hittat genvägarna som inte förklaras någonstans. Och så är det lite fult att det enda sättet att röra sig snabbt över kartor är att ta självmord och resurrecta på en punkt nära dit man vill. Det känns som att fuska varje gång...

Menmen. Jag/vi har ett par story missions kvar, sen har framför allt jag en hel del extramissions jag köpt på mig som jag väl ska beta av vid tillfälle. Kanske. Om jag ids.

Jag kommer inte att köra dungeons om jag inte råkar på ett trevligt, sällskapligt team som kan tänka sig ha med en i princip död vikt (jag). Jag gillar storydelen av dem, men är för dålig på att opta och på att... tja, spela spelet.

krank

Nu har jag spelat 67 minuter av Symphony också.

Det är ett shootemup med snygg men repetativ grafik av nåtslags fejk-retrotyp. You know, glödande wireframes, hela den grejen. Det finns ett fåtal fiendetyper. Ibland dyker det upp en boss. Banorna skapas utifrån mp3:or.

I know, right? Musikbaserade spel har funnits så länge det funnits digitaliserad musik typ, och inget av dem är speciellt bra. En del funkar hyfsat med såndär menlös tråk-techno som alla "riktiga" nördar tydligen lyssnade på på 90-talet, men överlag är det svårt att göra nåt bra.

Jag började med en av de tråk-technolåtar som följde med. "Hej å hå" tänkte jag. Det här blir en "kul" timme.

Men så... testade jag med lite Asta Kask. Och det funkade förvånansvärt bra. Och lite Anthrax. Och Atari Teenage Riot. Och Arlo Guthrie. Och Marilyn Manson. Och alltihop funkade faktiskt väldigt, väldigt bra. Det blir mer som att lyssna på musik (och spela spel) än att spela spel (med musik) om ni förstår hur jag menar. Tempo och intensitet och sånt inverkar; fiender kommer olika ofta och är olika snabba, och när låten har en del där det är extra intensivt blir allting rött och extra jobbigt.

Det finns en extremt påklistrad story om en varelse från Bortom som vill använda musik för att ta sig in i vår dimension, och det enda sättet att stoppa honom är att... ja, skjuta saker på hans not-ätande fiender. I teorin ska det finnas en funktion som gör att musiken "förstörs" om det går dåligt men det märkte jag aldrig av.

En sak: Ställ om ljudvolymen så att musiken får högre prio än ljudeffekterna. Annars är allt finemang.

Jag är jävligt impad faktiskt.
krank said:
En grej jag tänkte nämna men glömde: Jag har en soft spot för shmups med bra styrning. Och med "bra" menar jag att man styr med musen, utan fördröjning. Jag hatar fördröjning nästan lika mycket som jag hatar inertia. Symphony styrs med mus, och det känns responsivt och trevligt. Man behöver inte kämpa mot kontrollerna, så att säga.
krank said:
Vem har förresten en musiksamling på datorn år 2014? Kör inte alla som har råd Spotify och resten Grooveshark? =)
Rhodryn said:
Jag har alltid föredragit att ha MP3'or, vill ha mina låtar tillgängligt även om internet går ner... vilket händer oftare än att ens hårddisk havererar. XD

Eksem

Champion
Jag har snöat in på något nytt, nämligen Street Fighter!

Jag har alltid haft någon slags fascination för fightinglir och har tyckt att de har varit rätt balla, men har aldrig riktigt spelat dem på något annat vis än att typ hoppsparka lite och ösa med buttonmashing och hoppas (även om jag lärde mig "visa pattarna"-finishen i Killer Instinct till SNES en gång i tiden, gud så dumt det spelet är). Men så en dag för några veckor sedan snubblade jag över den här boken: http://shoryuken.com/srk/FightingGamePrimer.pdf

Den tände en eld inom mig, och snart hade jag köpt Street Fighter IV till PS3 och satt och grindade shoryukens i training mode. Jag bestämde mig därefter att verkligen ge mig in i det här på riktigt, så att jag åtminstone kan spela ett fightingspel med en arkadsticka och faktiskt utföra de moves jag vill utföra ungefär när jag vill göra dem (dock lär jag vara för gammal för att faktiskt bli bra på riktigt vid det här laget, men det är ok).

Så jag åkte iväg och köpte mig en sådan här: http://cdn1.bigcommerce.com/n-dvzvd...PS3_WT_01__10542.1384190423.1280.1280.jpg?c=2

Sedan köpte jag Super Street Fighter II Turbo HD Remix, och började grinda shoryukens där också.

Just nu kan jag spela Ryu tillräckligt bra för att tyyyp ta mig igenom turneringsläget på Medium i SF2 och SF4 och vinna nån strömatch här eller där mot riktiga spelare över nätet.

Imorgon kommer Ultra Street Fighter IV. Jag kan knappt vänta.
Rhodryn said:
Ryu var oxå min favorit back in the day på SNES tiden med orginal SF2 spelet. :)

Jag spelade mycket fighting spel genom årens lopp oxå, men gick över till Tekken och Soul Blade/Caliber när PS1'an kom. Sist var nog med Tekken 5 på PS2'an runt 2005-2006'ish. Vilket var nått år efter jag började spela mer och mer spel på PC, plus så köpte jag aldrig en PS3, inte köpt en PS4 heller... men jag vill ha en.
Rhodryn said:
Sen kan du ju alltid gå och kolla på twitch.tv för live matcher. Jag råkade faktiskt se semifinalen och finalen till årets Street Fighter IV tunering för några veckor sedan där. :)

http://www.twitch.tv/team/evo

Tror det var på "srkevo1" som jag såg dom matcherna.
Eksem said:
Ska ta mig en kik på det sen, och se om man faktiskt fattar något av vad som händer :)