Nekromanti Speltimmen v33 2015

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Jag har spelat 63 minuter av Aaru's Awakening.

Det är ett mycket snyggt ritat plattformsspel där man spelar något slags gult djur skapat av gudomen Dawn, som satt en att ta sig igenom de kungariken som tillhör Day, Dusk och Night. För att... Night typ håller på med något. Varför man inte bara går baklänges i cykeln är ännu så länge lite oklart. Det har iaf varit fred mellan de fyra rätt länge nu, men nu är nåt på G. Min misstanke är ju att det är min chef som håller på och ställer till det snarare än att Night gör nåt. Varje kungarike har en egen grafisk stil och känsla.

Hursomhelst; spelet påminner inte så lite om gamla Lejonkungen-plattformsspelet som kom till NES, SNES, Gameboy, PC och allt annat också. Dels är det samma sorts grafik (fast mer högupplöst), man spelar ett fyrbent djur och så. Plattformshoppandet känns också bekant. Man går åt vänster eller höger, hoppar, superhoppar (kan ta sönder väggar). Sen kan man också skjuta iväg teleportationsklot och använda en annan knapp för att teleportera sig dit klotet är. Först försökte jag spela det här med handkontroll men det var hopplöst; jag rekommenderar tangentbord och mus. Då blir det lite som i det klassiska PC-plattformsspelet Abuse: Styra karaktären med tangenter, styra sikte med musen.

Det är mer pussel än fiender. Man kan inte döda alla fiender, och de fiender som kan dödas dödar man genom att teleportera in i dem. Telefrag!

Spelet är mysigt och ganska lagom svårt. Och väldigt snyggt. En smula enformigt, och för mig funkar det bäst i små portioner.

BETYG: 90

krank

Jag har också spelat 67 minuter av LA Noire.

Det är ett Rockstartillverkat spel där man spelar en snut som... löser brott. Eftersom det är Rockstar finns det såklart bilmoment och våldsmoment, men här sitter de åtminstone såhär i början i baksätet. Istället ligger fokus på brottsplatsundersökning och att förhöra vittnen och avgöra vem som ljuger.

Det första fixar jag ju. Det andra är jag sämre på, men det hjälper ju att man kan ladda spelet om man gissar fel =)

Det sämsta med spelet är de tröga kontrollerna. Nån gång fick Rockstar för sig att lägga in tröghet i sina spel; man börjar inte springa direkt när man trycker på springaknappen, det finns motstånd i saker man håller i och vrider på... Jag stör mig på det, mest. Och när kameran får bestämma själv var den ska vara så fattar den inte alltid bra beslut.

Grafiskt är spelet snyggt. Det sämsta är draw distance; ofta dyker saker och texturer upp rätt nära. Antialiasingen är också rätt rudimentär. Det bästa är ansiktena, som är helt sjukt välgjorda. Det här spelet har höjt ribban för läppsynkning datoranimerade känslouttryck.

Jag tycker att det här verkar helt OK även om jag nog faktiskt lockas mer av Blues and Bullets, vars brottsplatsfokus och alternativhistoria passade mig bättre.

BETYG: 90

Eksem

Champion
I ett alternativt universum där La Noir inte hade försökt vara en GTA-hybrid med dålig bilkörning och fattiga side quests och kanske halverat antalet uppdrag så de inte blev så enformiga hade det varit typ ett av tidernas bästa spel.

Jocke

Man med skägg
en stor del av spelets lösning för mig var att alltid sätta mig i passagerarsätet när det var dags att åka bil.

Jocke

Man med skägg
Han/de/en av de som vart med och gjort det rätt bra spelet Bindning of Isacc släppte ett nytt spel här om dagen. Fingered heter det och kostar typ en tia på steam. Givetvis köpte jag det. Det var typ så bra som ett spel för tio spänn kan vara. Det är lite knasigt, lite obehagligt och en (väldigt liten) bit tänkvärt. Kanske finns det nått extra bra grej en bit in i spelet, men så långt kom jag inte.
Vad det handlar om? Det tänker jag inte berätta.

4 av 5