Nekromanti Speltimmen v33 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

Jarl

Hero
Jag har till slut spelat igenom Dragon Age: Inquisition. Jag skaffade spelet runt jul 2014, spelade det, men kom aldrig till slutet. Den här sommaren tog jag tag i det och avslutade hela main quest:en och nästan alla side quests. Det var inte värt det. Inquisition är ett fantasyrollspel där man har det unika greppet att nästan helt filat bort allt vad story är och fokuserat hårt på fetch quests. Själva huvudhistorien är väldigt generiskt och lättförglömlig; jag brydde mig aldrig direkt om vad skurken höll på med. Ens gruppmedlemmar är i vanlig Dragon Age-anda ointressanta; flera av dem orkade jag inte prata med öht. Deras småsnack under själva uppdrag kan dock vara riktigt roligt, speciellt vissa kombinationer av karaktärer.

Den största behållningen är miljöerna, de är vackra och rätt roliga att utforska (utom den apfula Arbor Wilds). Så om du gillar oändliga mängder "hitta 25 gömda stenar i naturen"-uppdrag i vackra landskap så är det ett spel som kommer underhålla dig länge!

...för det är långt, sjukt långt. Räkna med 10h intressanta uppdrag (max) och 50h fetch quest:ande. Lycka till!

Attachments

krank

Jag har spelat lite drygt en timme av Battlezone 98 Redux.

Det här är, som namnet antyder, en uppiffad version av ett äldre spel. Jag spelade aldrig det första Battlezone från 1980, men det här från 1998 spelade jag. Mest i multiplayer förvisso, men ändå - jag har starka och överlag rätt positiva minnen av det.

Mekaniskt är spelet en fps-arkadshooter kombinerad med ett RTS. Man springer runt som människa och kan koppa in i fordon, som man sedan kör runt med och skjuter fiender med. Samtidigt kan man också kontrollera byggnader och fordon i klassisk RTS-anda: byggar-byggnader, energi-byggnader, collector-fordon, man kan bygga "wingmen" (AI-styrda fordon) och så vidare. Överlag är det en förvånansvärt välfungerande kombination, framför allt givet spelets ålder. Kontrollerna är lite dryga; framför allt har jag svårt för seeeeeeg vridning och tittande upp/ner, men accepterar att det är en del av fordonssimuleringen - spelets fordon kan trots allt varken snurra runt eller höja/sänka sina vapen lika snabbt som jag kan vifta med musen. Man vänjer sig ganska snabbt.

Däremot gör spelet det klassiska PC-spelsmisstaget att utnyttja lite för stor del av tangentbordet. Och alla knappar kan inte bindas om. Viktigaste knapparna: H för att hoppa ur fordon, Ctrl+F2 för att slippa se cockpiten för fordonet man sitter i men ändå ha kvar HUDen.

Grafiskt sett har spelet fått sig en ansiktslyftning men inte till oigenkännlighet: det känns fortfarande gammalt, men det har tillräckligt mycket modernitet för att bli spelbart.

Storyn i spelet har jag inte kommit så långt i, men jag gillar verkligen setupen: det är ett alternativt 1960-tal(!) där det kalla kriget i hemlighet blev mycket mer avancerat efter att båda parter fått tag på ett nytt material "biometal", som öppnade för nya upptäckter. Såvitt allmänheten vet ser allt likadant ut som i vår verklighet, men bakom kulisserna pågår en betydligt mer högteknologisk kamp. Anledningen till att vi åkte till månen? Inte alls "because it is hard", utan för att jordens biometallresurser började sina. Det finns en rätt schysst animation i början av spelet där man ser månlandaren, och kameran panorerar och så ser man en högteknologisk bas med svävarfordon bakom nästa kulle... Allt var fejk! Jag är svag för konspirationer och scifi och för althistoria och... Ja, det här funkar helt enkelt.

1998 var ett helt OK år för pc-spel, givet tillgänglig teknologi. Starcraft, Half-life, Baldurs Gate, Grim Fandango, Shogo, Fallout 2... Och Battlezone.

BETYG: 90

krank

(Och nu har jag nått över 33% på Steamhour! Dvs, jag har spelat minst en timme av 33% av min Steamkatalog. Sen är det fortfarande 52% jag inte ens startat, men det är en annan fråga...)