Nekromanti Speltimmen v33 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Max Raven

T12-kultist
Jag har spelat igenom Day of the Tentacle Remastered

Det är en remaster av ett Lucasarts-äventyrsspel som jag inte spelat. Det betyder en hög med absurda pussel som kan reduceras till ren gissningslek när man ska försöka lista ut vad de är ute efter, trots att det finns ett halvdussin enkla lösningar med det man har. Jag brukade gilla den här typen av äventyrsspel men med åldern har det känts mer ansträngt och irriterande - Lucasarts äventyrsspel är nästan de enda som får mig att klicka runt slumpmässigt med prylar för att försöka gissa vad skaparen tänkte.

Spelet är också litet till ytan - du har tre uppsättningar av samma hus och gräsmatta - det gör kanske slumpmässigt klickande lättare men det blir aningen trist när man försöker komma vidare.

Gillar man Lucasarts äventyrsspel är det här helt OK. Gillar man Maniac Mansion är det här en uppföljare.

Jag gillade inte Maniac Mansion och tycker Day of the Tentacle känns föråldrat. Hade jag spelat det på tiden det begav sig hade jag nog gillat det mer, men jag gillar ingen av karaktärerna och pusslen är som sagt mer frustrerande än smarta.

Ja ja, man kan åtminstone inte förlora spelet på grund av att man inte var synsk 3 timmar tidigare, som i Last Crusade...

Max Raven

T12-kultist
Jag har suttit ungefär 60 minuter med Steins;Gate

Steins;Gate är ett visual novel-spel som slog igenom stort för några år sedan (2009). Det involverar någon typ av tidsrese-röra. På 60 minuter hann jag ungefär komma till stadiet där jag kommit igenom introt och börjat med att kunna göra saker. Det har en småtrevlig stil, ett pucko till huvudperson och gelbananer.

Osäker på om jag kommer grotta ner mig mycket i spelet just nu - Visual Novels brukar involvera rätt mycket branching paths och att samla alla olika slut, och jag är nog inne på något mer linjärt utmanande just nu.

Men men, det verkar som att det kan vara bra.

krank

Jag har spelat lite mer än 60 minuter av Starcraft Remastered.

Det är... Starcraft, fast snyggare. Vad jag i det här fallet betraktar som "remastered done right". Exakt samma gameplay, nu med mer högupplösta sprites, zoom och widescreen. Och med "exakt samma" menar jag det; det är precis som med remastered-versionerna av t.ex. Monkey Island; man kan byta mellan grafiklägena lätt och det är verkligen ingen skillnad.

Grafiken är mycket kärleksfullt ompysslad, och jag har läst mig till att de gjort då med ljudet också (jag är skitdålig på att höra skillnad på saker). Effekten är ungefär att SC:R känns exakt så som jag minns att SC såg ut. Även om det givetvis är ett felaktigt, rosenskimrande minne som färgats av dåtidens teknologinivå.

Hur som helst: Det är Starcraft. Terrans, Protoss och Zerg, realtidsstrategi.

Jag har fortfarande aldrig spelat igenom SC's kampanjer. Kanske gör jag det med den här nya versionen. Synd att jag inte kan få Steam att hålla koll på min speltid, bara.

Multiplayer kan jag inte uttala mig om, för jag spelar inte multiplayer. Senast jag spelade SC i multiplayer var 12-15 år sedan. Jag och en kamrat hade kopplat ihop våra datorer med... såna där nätverkskablar som innebar att man seriekopplade sina datorer, och var tvungen att ha T-kors och små slutknoppar som signalerade nätverkets början och slut... Hursomhelst; vi hade ett enkelt handikappsystem: Varje gång jag förlorade fick jag välja bort antingen en enhet eller en sida han inte fick använda framöver, eller välja att han inte fick göra något alls i... fem minuter, tror jag det var. Och det var kumulativt, så om jag valde 5 minuter och sedan 5 minuter igen så fick han inte agera på 10 minuter. För att det då inte bara skulle sluta i zergrush så sade vi att 1) inga zerg rushes och 2) jag fick inte anfalla honom under tiden han inte fick agera. Jag fick bara bygga upp och sprida mig.

I den sista matchen vi spelade så hade jag 35 minuters försprång. Han fick bara spela zerg och han fick bara ha arbetare och overlords.

Han vann.

Och det är sagan om varför jag inte spelar Starcraft i multiplayer =)

BETYG: 90+

Feuflux

omjonasson.se
krank;n255138 said:
I den sista matchen vi spelade så hade jag 35 minuters försprång. Han fick bara spela zerg och han fick bara ha arbetare och overlords.

Han vann.
Hur är det där möjligt? :grin:

krank

Feuflux;n255207 said:
Hur är det där möjligt? :grin:
1) Jag var, och är, dålig. Jätte-jättedålig. Jag är för dålig på att expandera, jag är för dålig på att hålla koll på min bas, jag är för dålig på resurshantering.

2) Min kamrat var väldigt bra på den sortens spel, bra på allt jag var dålig på.

3) Han dödade mig mestadels genom att bygga såna där spetsa-saker-på-torn på mitt slem. Jag spelade nämligen också Zerg.

Mundo

Myrmidon
Max Raven;n254999 said:
Jag har suttit ungefär 60 minuter med Steins;Gate

Steins;Gate är ett visual novel-spel som slog igenom stort för några år sedan (2009). Det involverar någon typ av tidsrese-röra. På 60 minuter hann jag ungefär komma till stadiet där jag kommit igenom introt och börjat med att kunna göra saker. Det har en småtrevlig stil, ett pucko till huvudperson och gelbananer.

Osäker på om jag kommer grotta ner mig mycket i spelet just nu - Visual Novels brukar involvera rätt mycket branching paths och att samla alla olika slut, och jag är nog inne på något mer linjärt utmanande just nu.

Men men, det verkar som att det kan vara bra.
Om du ej har sett, kolla Steins; Gate-animen. Så fruktansvärt jäkla bra. Helt galet.

Jocke

Man med skägg
Jag har spelat lite olika spel på senaste:

Horizon Zero Dawn
Man är en rödhårig tjej med pilbåge. Hennes jobb är att vara en "Brave" åt sin stenåldersklan. Det är bara det att stenåldern råkar vara i den post-post-apokalyptiska världen. Så det finns maskiner att skjuta blandade trickpilar på, dock finns det ingen bomurang-pil vilket alla vi som läst Matt Fractions Hawkguy vet är ett stort misstag. Spelet är ganska bra, men innehåller en karta med alldeles för många blippar på för att jag ska kunna känna att det är spännande att se vad en blipp är.

Det är bäst när Aloy- som man heter - närmar sig den gamla världen. Klättrar ner i någon gammal robotfabrik eller upp i en skyskrapa eller så och får se gamla holografmeddelanden om tiden precis innan katastrofen. "Vi gick ju inte under, så något måste de ju ha lyckats med" kan hon säga, så hon är inte direkt korkad för att vara huvudpersonen i ett tv-spel (det vanliga är ju att en sidekick berättar det för en). Det är också väldigt spännande att jaga rätt på en väldigt stor och stark robotdinasaurie och sen skjuta pilar på den.

Spelet har lite Assasins Creed, lite Monster Hunter, lite Batman Arkham Asylum och lite "Va, måste jag jaga fisk för att få bära fler bomber?" i en helt okej blandning. Jag är inte så förtjust i historierna om samhället som växt fram och folket i dem för det är för dumt allting.

Betyg: 4 av 5

Albion Online
Man hugger ved. Så det är som Runescape antar jag (har inte spelat runscape) i andra zoner så har folk pvp med full loot. Jag går inte dit. Jag lyssnar på en ljudbok i stället.
Betyg: Lika bra som ljudboken, så det beror mer på den än något annat.

Fortnite
Det är en cartoonig zombieapokalyps. Du är en hjälte med en hacka. Du hackar sönder träd, bilar och hus. Sen kommer det zombies för att anfalla en viktig punkt, bäst du bygger ett fort av grejerna du hackat sönder för att skydda den viktiga grejen. Behöver du ett vapen? Bygg det av samma skrot. Bygg lite fällor när du ändå håller på. Efter uppdraget kan du åka till din bas och bygga på den med allt som blev kvar av det du högg ner längst vägen. Och det var inte alls så att de andra spelarna var i vägen (om de inte försökte prata alltså, då var de sjukt jobbiga).

Det är alltså nån slags blandning av survial spel där man bygger hus som tex Minecraft eller The Forest. Banorna tar typ 15-35 minuter att spela och mellan dem så kommer det massor av junk i forma av loot-packs, olika xp system (ett för vapen, ett för hjältar, ett för dina abilitys som tickar upp över tid, ett annat för abilitys som låses upp av att spela uppdrag, nån dekalbok att sätta fast grejer i, försvarsgubbar som ska jobba tillsammans och fan och hans moster).

Ju mer Fortnite jag spelar desto mer gillar jag det. I början kändes det som att jag råkat betala för något som borde vara gratris, men nu två veckor senare inser jag att jag har roligt varje gång jag slår på spelet, även om det bara är underhåll av förmågor och plockande av daily rewards. Det är snyggt, det är kul att bygga, jag har fattat alla sub-system (tror jag) OCH det visade sig att jag har samma progress på PC och PS4 (och antar jag, xbone).
Betyg: Det är Early Access, men det har typ fört med sig att alla är glada i stället för arga. Så det är svårt att sätta siffror.

Eternal
Eternal är en Magic: The Gathering klon som jag har kollat på ett tag och började spela när det kom till iOS. Det är ett bra spel, som snott en del grejer från Hearthstone (vapen på spelaren och looken på spelplanen) och jättemycket från Magic (färgerna, keywords, konceptet över huvud taget osv). Det har ett gäng fördelar.
1. Det är inte gjort av idioterna som gör Magic till iOS. de kan ju för fan inte göra spel. Och de kan inte reglerna till magic, man kan fan inte hoppa över UNTAP och UPKEEP som faser. IDIOTER! NERDRAGE!!!
2. Det går att kombinera färger vilket gör det direkt roligare än HS.
3. Mana funkar smartare än i Magic.
4. Man kan agera under motståndarens tur med tex combat tricks vilket gör det roligare än HS.
5. De har tänkt över vilka digitala regler som funkar bra som inte skulle funka i köttrymden så det finns massor av grejer i stil med "nästa gubbe i din lek blir bättre/billigare.
6. Draft finns både mot ai och mot människor. Det kostar mer att spela mot människor, men du kan vinna mer. OCH så är det keep-draft så du får i alla fall alltid din draft-lek.
Det går ganska lätt att spela ihop till en lek som jag vinner lika ofta med som jag förtjänar. Det går också att öppna plånboken och köpa packs för kosing. Det finns en tillägskampanj som jag köpte för alldeles för mycket in-game valuta, det var den inte värd.

Betyg: 5 av 5. Bästa magic-spelet till iOS!