Jag har spelat lite olika spel på senaste:
Horizon Zero Dawn
Man är en rödhårig tjej med pilbåge. Hennes jobb är att vara en "Brave" åt sin stenåldersklan. Det är bara det att stenåldern råkar vara i den post-post-apokalyptiska världen. Så det finns maskiner att skjuta blandade trickpilar på, dock finns det ingen bomurang-pil vilket alla vi som läst Matt Fractions Hawkguy vet är ett stort misstag. Spelet är ganska bra, men innehåller en karta med alldeles för många blippar på för att jag ska kunna känna att det är spännande att se vad en blipp är.
Det är bäst när Aloy- som man heter - närmar sig den gamla världen. Klättrar ner i någon gammal robotfabrik eller upp i en skyskrapa eller så och får se gamla holografmeddelanden om tiden precis innan katastrofen. "Vi gick ju inte under, så något måste de ju ha lyckats med" kan hon säga, så hon är inte direkt korkad för att vara huvudpersonen i ett tv-spel (det vanliga är ju att en sidekick berättar det för en). Det är också väldigt spännande att jaga rätt på en väldigt stor och stark robotdinasaurie och sen skjuta pilar på den.
Spelet har lite Assasins Creed, lite Monster Hunter, lite Batman Arkham Asylum och lite "Va, måste jag jaga fisk för att få bära fler bomber?" i en helt okej blandning. Jag är inte så förtjust i historierna om samhället som växt fram och folket i dem för det är för dumt allting.
Betyg: 4 av 5
Albion Online
Man hugger ved. Så det är som Runescape antar jag (har inte spelat runscape) i andra zoner så har folk pvp med full loot. Jag går inte dit. Jag lyssnar på en ljudbok i stället.
Betyg: Lika bra som ljudboken, så det beror mer på den än något annat.
Fortnite
Det är en cartoonig zombieapokalyps. Du är en hjälte med en hacka. Du hackar sönder träd, bilar och hus. Sen kommer det zombies för att anfalla en viktig punkt, bäst du bygger ett fort av grejerna du hackat sönder för att skydda den viktiga grejen. Behöver du ett vapen? Bygg det av samma skrot. Bygg lite fällor när du ändå håller på. Efter uppdraget kan du åka till din bas och bygga på den med allt som blev kvar av det du högg ner längst vägen. Och det var inte alls så att de andra spelarna var i vägen (om de inte försökte prata alltså, då var de sjukt jobbiga).
Det är alltså nån slags blandning av survial spel där man bygger hus som tex Minecraft eller The Forest. Banorna tar typ 15-35 minuter att spela och mellan dem så kommer det massor av junk i forma av loot-packs, olika xp system (ett för vapen, ett för hjältar, ett för dina abilitys som tickar upp över tid, ett annat för abilitys som låses upp av att spela uppdrag, nån dekalbok att sätta fast grejer i, försvarsgubbar som ska jobba tillsammans och fan och hans moster).
Ju mer Fortnite jag spelar desto mer gillar jag det. I början kändes det som att jag råkat betala för något som borde vara gratris, men nu två veckor senare inser jag att jag har roligt varje gång jag slår på spelet, även om det bara är underhåll av förmågor och plockande av daily rewards. Det är snyggt, det är kul att bygga, jag har fattat alla sub-system (tror jag) OCH det visade sig att jag har samma progress på PC och PS4 (och antar jag, xbone).
Betyg: Det är Early Access, men det har typ fört med sig att alla är glada i stället för arga. Så det är svårt att sätta siffror.
Eternal
Eternal är en Magic: The Gathering klon som jag har kollat på ett tag och började spela när det kom till iOS. Det är ett bra spel, som snott en del grejer från Hearthstone (vapen på spelaren och looken på spelplanen) och jättemycket från Magic (färgerna, keywords, konceptet över huvud taget osv). Det har ett gäng fördelar.
1. Det är inte gjort av idioterna som gör Magic till iOS. de kan ju för fan inte göra spel. Och de kan inte reglerna till magic, man kan fan inte hoppa över UNTAP och UPKEEP som faser. IDIOTER! NERDRAGE!!!
2. Det går att kombinera färger vilket gör det direkt roligare än HS.
3. Mana funkar smartare än i Magic.
4. Man kan agera under motståndarens tur med tex combat tricks vilket gör det roligare än HS.
5. De har tänkt över vilka digitala regler som funkar bra som inte skulle funka i köttrymden så det finns massor av grejer i stil med "nästa gubbe i din lek blir bättre/billigare.
6. Draft finns både mot ai och mot människor. Det kostar mer att spela mot människor, men du kan vinna mer. OCH så är det keep-draft så du får i alla fall alltid din draft-lek.
Det går ganska lätt att spela ihop till en lek som jag vinner lika ofta med som jag förtjänar. Det går också att öppna plånboken och köpa packs för kosing. Det finns en tillägskampanj som jag köpte för alldeles för mycket in-game valuta, det var den inte värd.
Betyg: 5 av 5. Bästa magic-spelet till iOS!