Nekromanti Speltimmen v35 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

Mundo

Myrmidon
Jag hörde från säkra källor att Krank är rik som ett troll och sitter hela dagarna och spelar rymdspel.

Därav nominerar jag... The Turing Test!

Jag klipp och klistrar spelets Steam-beskrivning här...

The Turing Test is a challenging first-person puzzle game set on Jupiter’s moon, Europa. You are Ava Turing, an engineer for the International Space Agency (ISA) sent to discover the cause behind the disappearance of the ground crew stationed there.

Puzzle, Adventure, First Person, Female Protagonist, Sci-fi, Space.
User reviews overall: Very positive (98% positive)

Folks största klagomål på spelet är att det är för lätt och att det krävs att man ska läsa för mycket, men det gissar jag att Krånken inte hakar upp sig på.

krank

Jag såg det, ja. Blir nog nästa månads spel, för jag har just betalt CSN och en del annat; månadens budget är ganska spikad. Men jag SKA köpa det, för det verkar awesome. Right up my alley så att säga.

Just nu måste jag mest försöka hindra mig från att BARA spela No Man's Sky den här veckan. Men jag överväger att dela med mig av några av de "loggar" jag annars primärt skriver på Facebook här också.

Jag funderar på att spela Half-Life: Source, för det har jag redan 33 minuter på, så jag behöver bara spela 27 för att nå över timmesgränsen... Och då slösar jag mindre tid som kunnat läggas på No Man's Sky. =)

krank

Jag har spelat lite drygt en timme av Obduction.

Obduction är alltså ett spel i Myst-genren som skapats av... Rand Miller, som tillsammans med sin bror skapade spelet som givit genren sitt namn. Just Mystserien har jag spelat en hel del. Jag har klarat alla utom... fyran, tror jag det är. Visserligen har jag i varje spel behövt ta hjälp någon gång, men jag känner mig ändå rätt nöjd. Jag spelade också Uru Live när det begav sig. Tyvärr försvann min karaktär där, annars hade jag nog spelat vidare - spelet finns ju fortfarande även om det är lite skralt med events och nya ages.

Hursomhelst, jag gillar alltså Mystserien och mystspel. Jag tycker egentligen att det är den sortens spel som borde kallas "hardcore" - att klara av dem är fan inte lätt, inget man gör speciellt enkelt. Det krävs tid och tålamod och smarthet.

Däremot kändes det som att Mystserien var ganska avklarad. Den ganska svaga metaplot som introducerades med Uru avslutades ordentligt i femman, Uru i sig var en ordentlig avslutning av serien i stort. D'nis mysterier var avslutade och människan hade börjat kunna skriva bokvärldar själva. De andra spelen var ganska kompletta historier i sig själva, och det började bli lite gammalt att hantera Atrus' familjeproblem.

Så. När Cyan Inc utannonserade en kickstarter för Obduction så var jag såklart med och backade.

Hur är spelet då? Tja, alla som spelat ett Mystspel vet att en timme knappt är nog för att orientera sig. Hittills finns allt viktigt med: helt sinnessjukt snygga miljöer, mycket utforskning, pussel (inga svåra än dock). Jag har till och med fått se en av Mystseriens viktigaste staplar; halvdassig och dåligt integrerad FMV...

Storyn är typ att man kidnappas från jorden av... något slags utomjordingar, tror jag? Och så hamnar man på ett ställe dit många andra människor kidnappats tidigare. Det finns typ en liten by., Men den är övergiven, och allt är avstängt och nedstängt.

Hursomhelst, såhär snyggt är det. Och det är realtidsrenderat. Helt magiskt snyggt är det.

BETYG: Jäkligt svårt att säga såhär tidigt, men 90 får det iaf.

Feuflux

omjonasson.se
Jag har inte kommit upp i 60 minuter av Anno 2070, men jag känner mig lite rebellisk och postar lite här ändå. Jag har spelat mission 1 än så länge.

Jag är bekant med serien sedan tidigare via Anno 1404 (det finns flera) och hade kul med kampanjen där (medans att spela mot bottar på en öppen bana inte var särskilt skoj) så jag tänkte att det här borde vara något för mig. Det rör sig alltså om ett basbyggar/produktionslinje-spel som föga förvånande utspelar sig år 2070 på en översvämmad planeten Jorden. Man börjar med en "Ark" och så bygger man upp en koloni på en ö. En hamn, lite hus åt arbetare, lite produktionsbyggnader och sen måste man fixa mat åt arbetarna, och sen kan man bygga mer avancerade produktionsbyggnader osv och så ska man få ihop allting så att man producerar lagom mängd av allting och så att rätt byggnad hamnar på rätt plats. Ni är säkra med på konceptet.

Min lilla research innan sa att:
* Spelet (som är från 2011, jag är med andra ord lite omodern i mitt spelköpande) fick oförtjänt lite uppmärksamhet (mycket pga att folk "ogillar" uPlay som är Ubisofts verktyg för att krångla till saker för spelare (gissar att det har någon fördel också...)).
* Steep learning curve. Inte märkts av än på min lilla speltid, men så hade jag ju spelet 1404-versionen förut och är med på grundkonceptet.
* Ingen tutorial. Sanning med modifikation eftersom mission 1 guidar dig byggnad för byggnad vad du ska bygga... men det kunde varit mer och bättre. Lätt för en total nykomling att tänka "det här är för svårt att komma in i" och gå och göra någonting annat.

Jag ser fram emot kommande mission och hoppas på spännande byggnader, intressanta produktionskedjor och utmanande uppdrag. Jag får återkomma med en till recesion längre fram tror jag.

Och så finns det en (osympatisk) NPC som heter Thor Strindberg också, bara det gör ju spelet värt att skaffa.

krank

Feuflux;n196047 said:
uPlay som är Ubisofts verktyg för att krångla till saker för spelare (gissar att det har någon fördel också...)).
Inte för konsumenten, nej.

Fördelen för Ubisoft är att de får mer kontroll.

Feuflux

omjonasson.se
krank;n196052 said:
Inte för konsumenten, nej.

Fördelen för Ubisoft är att de får mer kontroll.
Jag var lite otydlig kanske. Att Ubisoft har en fördel är givetvis sant, men jag menade för konsumenten. Man får ju achievement points i spelen, men fan vet vad man ska ha dem till. :)