Nekromanti Speltimmen v39 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Max Raven

T12-kultist
Jag har spelat igenom Hellblade: Senua's Sacrifice

En ensam keltkrigare nedstiger i vikingahelvetet för att hämta sin älskades själ. Medan hon kämpar sig längre och längre ner angrips hon av förruttnelse och inre mörker - och hennes vansinne hotar att förgöra henne.

Spelet rekommenderas att köras med headset (av en anledning) och mycket våldsamma scener, vansinne, död, förruttnelse och blod. Som andra spel av Ninja Theory tar det inte lång tid att spela igenom och har stark berättelsefokus.

Jag misstänker att de inte fått till psykos helt rätt, men spelmässigt fungerar det - inre röster kommenterar på allt, distraherar och ger ibland användbara råd. Dock, och möjligen var det bara jag - det finns en bit där jag måste erkänna att jag inte märkte rösterna slutade förrän huvudpersonen kommenterade på det.

Sammanfattning: Keltkrigare i underjorden. Solitt.

krank

Jag har spelat en timme av WATCH_DOGS nu med min nya fräsiga dator. Men det räknas inte, för jag skrev tydligen om spelet tidigare... Men nu har jag iaf bra (bättre) fps. Tydligen äter det här spelet procesorer till frukost; min 2500K dög inte, men min nya i5 6700 klarar sig betydligt bättre.

Mycket trevligt spel, får jag väl säga. Det funkar mycket bättre med handkontroll än mus+tangentbord; slöheten känns mindre markant.

Jag kommer nog att vilja spela vidare på det här. Nu ska jag nog spela lite mer Cuphead, så att jag kan prata om ett nytt spel den här veckan också.

BETYG: 90

krank

Så, nu har jag spelat lite över en timme av Cuphead.

Det är ett vansinnigt roligt spel. Genren är lite... blandad, men mest är det typ plattformsspel med fokus på att spöa bossar. Man springer runt på en världskarta, där det inte finns några fiender, och så väljer man vilken boss man vill möta. Man kan också ge sig på "run and gun"-banor, som är... som de låter som. Man springer och skjuter. När man klarar banor så låser man upp nya områden, med fler bossar och fler run-and-gunbanor. På världskartan finns också t.ex. en butik.

Spelets mekanik är väldigt välfungerande, kontrollerna responsiva och bossarna har intressanta rörelsemönster att försöka lära sig. Men det är spelets estetik som gör att det särskiljer sig från typ allt annat. Det är nämligen så att bakgrunder, fiender och karaktären själv är som hämtade ur en tecknad film från 30-talet. Det är mycket, mycket snyggt. Och allt är extremt skruvat - jag har till exempel slagits mot en boss som är en jättestor morot som, förutom att skjuta mindre morötter, också ha ett tredje öga som hen kunde skjuta hypnostrålar från. Och efter den bossen kom en stor lök som anföll genom att gråta jättemycket.

Såatte... Ja, riktigt, riktigt bra. Det här vill jag spela mer av.

BETYG: 90+

krank

Nu har jag också spelat över en timme Cryptark.

Det är en fantastiskt snygg roguelike (/lite) 2d-shooter där man åker runt och ska utforska stora övergivna rymdstrukturer och skjuta allt man ser. Ammon är begränsad, hälsan är begränsad och pengarna - som man köper utrustning för - är begränsade. Och får man slut på pengar är det game over. Man har inga sparfiler, så det är bara att köra på, och starta om från början.

Musiken är mycket bra och bidrar till hektisk stämning och flow, ljudeffekterna passar spelet som hand i handske. Det enda som är dåligt här är jag, för jag är i allmänhet ganska dålig på spel.

BETYG: 90+