Nekromanti Speltimmen v39 2018

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kickstartade Timespinner en gång för länge sedan och nu i veckan kom det äntligen ut.

Timespinner är alltså en riktigt klassisk metroidvania, med lite technofantasytema. Science fantasy? Jaja. Det är datorer, magi, drakar, tidsresor, rymdskepp och lite av varje, men på något sätt funkar det. Grafiskt är det en MYCKET tydlig throwback till PS1-erans snyggaste pixelart-spel, typ Castlevania: Symphony of the Night.

Kontrollerna är helt OK, grafiken helmysig, musiken stämningsfull, utforskandet roligt, fienderna lagom jävliga. Det här är helt enkelt ett jäkligt solitt metroidvaniaspel som jag har svårt att riktigt hitta något dåligt att säga om.

Tydligen ska det också gå att klara av på 5-8 timmar, vilket ju på intet sätt är något negativt i mina ögon.

BETYG: 95

.113

Swashbuckler
Jag spelar xcom 2 - long war 2, det är en mod till Xcom 2 som ändrar spelet från sporadiskt gerilla taktikstrider här och där till fullskaligt gerilla krig över hela planeten, gärna samtidigt. Man dör, man är sårad, man skickar iväg nyrekryterade newbies på uppdrag att rädda världen, för alla andra är upptagna, skadade eller döda. Det händer allting på samma gång och man kan möta upp emot 40st väldigt aggressiva farliga fiender samtidigt med dina upp emot 8 st stackars snart döda soldater.

Skitkul.

För den som spelat xcom 2 så är skillnader bland annat att man dels har klasser, som är uppdelade och balancerade bättre än tidigare. Alla har 3 skills per level som är inriktade på oftast samma stil i vänster trädet, mitten och höger, men det går så klart blanda fritt. Man har fler utrustningsnivåer och man köper varje vapen och rustning enskilt, det går alltså inte betala 200 och så har alla uppgraderat utan det är bara köpa 1 vapen för 30 + alloys eller elerium, för varje gubbe. Resurser går åt snabbt.

Varje kontaktat område har en grupp med rebeller som du själv väljer inriktning på, ska de samla pengar, rekrytera mera, fixa intel (återkommer till det) eller gömma sig för att det börjar vara för hög aktivitet i området (börjar på 1 = lätta trupper, när det är uppemot 6+ är det inte roligt motstånd längre, muton centurions, super heavy mecs å allt sånt).

Allt pågår i bakgrunden utan att man ser det, allt som fienden gör. Dark events går alla teoretiskt sett att stoppa, men du måste bara ha turen att hitta uppdraget samt klara av det i tid. Alla uppdrag startar i smyg på ca 20-25 dagar innan de försvinner, och oftast brukar man hitta dem mellan 4-7 dagar kvar. Det tar X antal dagar att åka iväg på ett uppdrag, där det i början är ungefär 1 per gubbe, så 5 gubbar 5 dagar. Om du inte hinner så blir det svårare på uppdraget (och tvärtom, scannar man längre för att man hade mer tid på sig så får man lättare). Varje zon har dessutom en uppgradskedja som leder till att man tillslut kommer fria regionen så inga fiender spawnar där längre.

Det har lite mer inlärningskurva, men det är absolut det bästa xcom jag någonsin spelat. Det är smärtsamt jobbigt hårt ibland men det är ju bara roligt. Jag kör ju iofs bara på normal.

95. (det heter dock long war av en anledning, det går inte klara ut på 5-8 timmar. Eller dagar.)