Nekromanti Speltimmen v40 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Jag har spelat lite drygt en timme av Sherlock Holmes: The Mystery of the Mummy, som är det första i Frogwares Sherlock Holmes-serie. Jag gillar ju Sherlock Holmes (även om jag tycker att Poirot och Mrs. Marple är mycket bättre), jag gillar peka-klicka, jag gillar mysteriespel.

Tyvärr är det här skitdåligt.

Först och främst är grafiken 1024*768 med genomgående binär alfa och ingen antialias. Och få färger. Det ser alltså överlag rätt fult ut.

Kontrollerna är vedervärdiga. Spelet består av ett antal fasta positioner. På varje position kan man rotera runt kameran 360 grader, som ett panorama. Sedan klickar man till nästa punkt. Det här finns det spel som gjort väldigt bra. SH:TMotM är inte ett av dem. Kameran roteras inte via mouselook, utan man får föra muspekaren till kanten av skärmen för att få kameran att börja röra sig och föra bort muspekaren från kanten för att få kameran att sluta röra sig. Och den har en tröghet, så den slutar inte ens rotera när du drar bort musen. Det ger ett otroligt ostyrigt intryck; det är svårt att rikta in sig på saker.

Panoramorna är dessutom otroligt lågupplösta och grötiga. I ett spel där det t.ex. kan vara viktigt att man ser vad som står är det en dödssynd. Navigationen är ofta både otydlig och ologisk; man kan inte gå raka vägen fram genom rummet utan måste följa en märklig väg som spelmakarna bestämt. Pusslen är ologiska och svårtydda, ofta pga kass grafik och de taffliga kontrollerna. Det är sällan tydligt vad man förväntas göra, mest för att man inte ser vad saker föreställer.Det är aldrig tydligt vad som är en klickbar hotspot eller inte, eftersom muspekaren är så ful - den är en hand met pipa i vanliga fall, och blir en hand med förstoringsglas när man för musen över något som kan undersökas. Eller en hand som pekar bortåt, vilket också kan betyda att man kan gå. Det är inte ens pekfingret eller toppen av pipan eller, som generellt gäller i PC-världen, övre vänstra delen av pekaren som är dess "aktiva punkt", utan en luddig position någonstans i mitten.

Alltså på riktigt, det här är fruktansvärt jävla skitdåligt. Köp det inte, spela det inte.

BETYG: 75

EDIT: Åh, och röstskådespeleriet är också skitdåligt. På alla sätt. Jag får verkligen INGA vibbar av Sherlock Holmes av huvudpersonen...

Mundo

Myrmidon
Jag är förvånad att du inte nämnde musiken som får ens öron att blöda efter bara några minuter.

krank

Mundo;n203285 said:
Jag är förvånad att du inte nämnde musiken som får ens öron att blöda efter bara några minuter.
Jag hörde ingen musik alls, så jag antar att den helt enkelt inte funkade för mig...