Nekromanti Speltimmen v41 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Efter många, många år har jag äntligen spelat 60 minuter av The Elder Scrolls: Morrowind.

När det kom var det väldigt snyggt och stort. Nu är det inte så snyggt längre. Det känns fortfarande rätt stort, framför allt för mig som inte ens gillar såna här spel.

Vad jag menar med "såna här spel"? Tja, jag är inte speciellt lockad av fantasy, jag tycker inte om spel där man tar beslut som är permanenta, jag tycker inte om när man måste spela ett spel flera gånger för att uppleva allt, jag tycker inte om "open world" utan vill ha en klar och tydlig story att följa, jag tycker inte om regelmekanik-onani med en massa stats och liknande. Kort sagt, Elder Scrolls-serien är inte överhuvudtaget gjord för mig, den enda egentliga anledningen till att ett par av dem finns i mitt Steambibliotek är att jag då och då får för mig att "men så tråkiga kan de väl ändå inte vara, det är JÄTTEMÅNGA som gillar dem". Och så installerar jag, startar, skapar en ny karaktär, vandrar runt en stund i Scyda Neen... och tröttnar. Jättejättefort.

När det här spelet var nytt kunde jag åtminstone gilla att det var snyggt. Nu är det som sagt inte ens det. Och rent mekaniskt är det sådär oldschoolknökigt, med oväntade kontroller och knappar som är utspridda över tangentbordet. Förflyttning känns meckigt, hoppen känns som att spelmakarna aldrig själva prövat på att hoppa, och överhuvudtaget finns det inte en enda grej som får mig att vilja spela vidare.

Något som dock är väldigt tydligt är att spelet i sig faktiskt är ett rätt bra spel. Om man nu gillar den här sortens spel. Visst har delar av det åldrats dåligt, men det är en STOR värld och man kan gå runt och läsa böcker och prata med folk och gå med i gillen och spöa smugglare och allt vad det är. Vill man ha ett stort spel där man kan gå runt LÄNGE och pröva på olika saker som inte har med någon central plot att göra, vill man slå dank i en fantasyvärld så är det här ett rätt bra spel. Även om jag misstänker att senare delar i Elder Scrolls-serien av naturliga skäl inte åldrats lika mycket utan fortfarande är hyfsat snygga.

Jag har svårt att sätta betyg. Personligen kommer jag att avinstallera det här och antagligen inte starta det igen på några år. Å andra sidan är det ju för att det är en typ av spel jag ogillar. Kan jag rekommendera det? Det beror på vem jag pratar med.

För egen del blir betyget 80, eftersom jag tycker att spelet är tråkigt. Hade betygen handlat mer om vad jag kunde rekommendera, så som betygen i Filmklubben gör, så hade det kanske blivit 90 istället.

BETYG: 80

EDIT: Åh, och jag körde med en mod som lät mig köra widescreen och modern upplösning samt borderless windowed mode. Det var det som gjorde att jag orkade ens de här stackars 60 minuterna. Varav 20 gick åt till att testa olika moddar och bråka med spelkrasher...

Jarl

Hero
Långt bättre att spela Skyrim skulle jag säga. Morrowind har en hel del coola miljöer i sin (rätt lilla!) värld. Men mekaniken är numera så klumpig att det är svårt att ha riktigt skoj. Fortfarande ett långt bättre spel än Oblivion dock :)

krank

Jarl;n204544 said:
Långt bättre att spela Skyrim skulle jag säga. Morrowind har en hel del coola miljöer i sin (rätt lilla!) värld. Men mekaniken är numera så klumpig att det är svårt att ha riktigt skoj. Fortfarande ett långt bättre spel än Oblivion dock :)
Hm. Skyrim har jag faktiskt inte spelat en timme av än. Däremot Oblivion, så det kan jag skippa =)

Om inte annat ser Skyrim hyfsat snyggt ut när Shirley Curry spelar det. Jag följer inte hennes kanal slaviskt, mest för att jag fortfarande inte kan uppbåda något större intresse för den här sortens spel, men bara att hon finns gör mig lite glad.