Nekromanti Speltimmen v45 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Bah! Och nån moderator måste byta, för man kan inte ändra trådtitlar själv...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har spelat Skyrim för första gången!

Skyrim är ett sådant där spel jag tänkt lira i flera år, men aldrig riktigt kommit mig för. När det nu släpptes som ”special edition” så slog jag till och köpte det. Även om jag egentligen tror att det gör sig bäst på desktop valde jag att köpa det till konsol (PS4) eftersom min sambo tycker om att titta på när jag spelar.

”Special edition” betyder en uppgradering av grafiken, all DLC samt mod-stöd för konsolerna, typ.

Som referenser för min bedömning av Skyrims kvalitet har jag Witcher 3 och Fallout 4, som är de liknande spel jag på senare år kört. Det är inte direkt fördel Skyrim eftersom Witcher 3 är det bästa spel som någonsin gjorts och Fallout 4 är ett modernare Skyrim i postapokalyptisk miljö.

Nu har jag spelat ett par veckor, runt 20 timmar ren speltid, och tycker ungefär så här:

Det är fett snyggt, och fult. Designen av världen är jättesnygg – verkligen! Karg vikingamiljö är typ den fantasyvariant jag gillar bäst, och Skyrim är väldigt vackert designat. Mycket Trudvang. Samtidigt är karaktärsmodellerna så jävla fula att man storknar. Visst att spelet är från 2011, men det känns ändå som att de tagit gubbarna och gummorna från Morrowind och stoppat in dem i ett nytt spel. Som tur är har karaktärerna i huvudsak begåvats med intressanta personligheter och storys, samt ett helt ok röstskådespeleri. Det räddar upp mycket!

Härligt äventyr och bra balans mellan huvudstory och sidouppdrag. Alltså det är verkligen ett äventyr man ger sig in i, och äventyret övertygar. Det är en detaljerad värld med mycket som pockar på uppmärksamheten, men samtidigt känns det inte som att man ofrivilligt tappar bort huvudstoryn. ”Open-world-spel” kan ibland bli lite jobbigt, och sidequests mer distraherande än engagerande, men här tycker jag Skyrim träffar rätt. Det finns visserligen mycket som pockar på ens uppmärksamhet, men det stressar inte upp mig. Snarare är det så att det väcker min nyfikenhet och drar mig iväg på riktigt välgjorda och härliga små sidoäventyr. Huvudstoryn finns hela tiden där, och är inte svår att hitta tillbaka till när man så vill.

Gameplay är egentligen utan anmärkning om man ser till hur man kontrollerar sin karaktär. Inga knepiga kontroller, utan tämligen lättlärt och välfungerande. Däremot känns inventarie- och craftingsystemet lite ”ofärdiga” då de är mer eller mindre helt textbaserade och består av långa listor. Här hade jag nog önskat mig något lite mer grafiskt.

Bethesda-buggigt. Som vi tyvärr fått vänja oss vid när det gäller Bethesdas spel så är även Skyrim rejält buggigt. Allt från fysikbuggar som leder till väldigt komiska beteenden och rörelsemönster hos Skyrims olika invånare, till mindre questbuggar. Även en hel del irriterande småsaker som kanske inte kan betraktas som buggar, men som ändå är frustrerande – t.ex. att din följeslagare ställer sig i vägen och vägrar flytta på sig, gärna i en dörröppning. Följeslagaren är ett kapitel för sig, och någon gång ska jag sätta mig ner och skriva en längre text om min och Lydias relation.

Ok, kort sammanfattning: Skyrim är ett fulsnyggt och buggigt, men väldigt härligt, äventyr som jag kommer spela många timmar till! Jag ger betyget 95, eftersom det enligt kranks riktlinjer betyder att jag kommer spela vidare idag. För det kommer jag.

krank

Jag har spelat vidare på Frogwares' Sherlock Holmes-spel. Den här veckan kom turen till Sherlock Holmes vs Jack the Ripper.

Spelmotorn är densamma; jag stör mig fortfarande på bristen på skuggor för dynamiska aktörer, t.ex. folk. Samtidigt är de tredimensionella miljöerna mycket snygga och detaljerade. kanske inte världens mest högupplösta texturer, men fullt tillräckligt. Frogwares' 3d-modellerare ska ha creds för sitt jobb med att göra Whitechapel levande, skitigt och relativt trovärdigt. Tidigare har spelen ofta varit lite för rena, haft lite för stora platta tomma texturerade ytor. I det här spelet känns det som att de lagt ner lite mer jobb på just att få till ojämnheter och trasigheter och smuts. Me like!

En annan uppgradering av spelmotorn, som jag uppskattar stort, är att de äntligen infört en hotspot detector. Nu kan man, precis som i civiliserade spel som Secret Files: Tunguska (ett av genrens rent mekaniskt mest fulländade spel i min mening), trycka på en knapp och se allt i omgivningen som går att interagera med. Och i förra spelet införde de ju historik, så att man ser vad man redan undersökt. Dessutom går det nu väldigt smidigt att byta mellan första- och tredjepersonsperspektiv.

Bristen på mekaniska detaljer att störa sig på gör också att storyn blir mer njutbar och pusslen mer intressanta. Jag fastnade vid ett tillfälle där ny mekanik förvirrade mig (rekonstruktionerna), men hade inget dåligt samvete alls över att kolla en walkthrough för att få en snabb hint om vad jag förväntades göra. Jag tycker också om "deduction board", nytt för det här spelet - man samlar ledtrådar, sätter upp dem på en anslagstavla, och hittar olika sätt att knyta samman dem på. man måste hitta förklaringar som tillfredsställer alla ledtrådar. Det här är ett nytt, spännande grepp som får spelet att kännas mer som just ett detektivspel snarare än ett generiskt peka-klicka.

Så trots att Frogwares fortsätter envisas med att blanda in andra litterära eller liknande gestalter så är jag motvilligt imponerad av det här spelet. Helt klart det bästa hittills.

BETYG: 90

Lukas

Mannen i Gult
Så idag fick jag äntligen min kopia av Civilisation 6, och jag släppte allt som jag behövde göra och har nu lagt ner 7timmar på att spela det, och nu vill jag ge mina första intryck till er.
Jag har inte spelat klart min första omgång än, jag är i lategame, så ta allt jag skriver med en stor nypa salt.

Låt oss börja med de nya sakerna som är bra, där det främsta helt klart är hur städer nu fungerar. Till skillnad i från tidigare civ spel där en stad stod på en ruta och alla byggnader du byggde var på samma ruta, så har nu städerna distrikt som är ”byggnader” man bygger på andra rutor runt om staden, De tar plats och plats är begränsat. Det gör att du för första gången i ett civspel verkligen måste prioritera i dina städer. Det gillar jag.

Även det nya eureka-systemet där varje tech i techträdet har ett condition som om man uppfyller halverar vad techen kostar. Vilket gör att under early och mid-game så kommer ditt imperium bli lite anpassat efter vad du gjort tidigare i spelet och vilka förutsättningar du haft. Det är kul, även om poängen försvinner lite i lategame när du ändå kommer forska in hela techträdet så då spelar det mindre roll vilken ordning du gjorde det.

I Civ 5 fanns det citystates som var som statstater som man fick bonusar av om man var vän med , (och vann dipolatisk vinnst om du var vän med alla). Problemet var att vänskapen där slutade alltid med att den som kunde ge en citystat mest pengar, fick den. Så Diplomatiska vinster handlade bara om att vara rik, vilket kände lite konstigt.
Men civ 6 har ett nytt Citystat system som vid första anblick verkar mycket bättre, Borta är pengarna och istället handlar det om att göra quest åt dem och spendera dina envoys du känar in. Envoys är ganska sällsynta och har du spenderat en på en citystat får du inte tillbaka den fören citystaten dör.
Så du måste välja dina investeringar här, och bygger du upp en riktigt starkvänskap med en citystat så kommer ingen komma ifrån ingenstans och ta den ifrån dig. Ett mycket bättre system.

Jag gillar även grundtanken till det nya Great person systemet, där du inte bara samlar poäng och låser upp stora namn som hjälper dig inom ett fält, utan istället, tävlar du mot alla andra i ett försök att locka till sig de stora personerna.
Problemet är att systemet inte alls blir intressant, det är samma poängsystem, bara att mätarna nu tävlar mot varandra vilka som går upp snabbast. Inte speciellt intressant.

Spelet är även vansinnigt snyggt, kartan som ser ut som en gammeldags karta är löjligt snygg. Men tyvärr ganska ineffektiv, jag har jättesvårt att se vad som är vad på den och minimapen blir värdelös då det är omöjligt att se skillnad på utforskat och icke utforskat på den.

Civ 5fick mycket kritik för att vara för enkelt, och det verkar vara något som firaxis tagit vara på och gjort allt mer komplicerad. Nu är det väldigt svårt att opta sin civilisation, för mängden val du gör har ökat. Om det är en bra komplexitet eller bara onödigt tillkrånglad kan jag inte uttala mig om just nu, det behöver fler spel innan jag kan avgöra det.

Men Komplexiteten blir oavsett sätt mer komplicerad än nödvändigt genom att interfacet känns oerhört klunkigt, allt ifrån att jag inte hittar information jag tycker borde finnas, till att listor inte går att sortera (varför är inte poänglistan sorterad efter mest poäng?). Men det är även saker som att en del knappar inte fungerar första gången jag trycker på dem och nyhetsbubblorna som man bara skall hålla musen över för att läsa inte fungerar 50% av gångerna, gör det hela mycket irriterande.
Det hela blir inte bättre av spelets ”rykten system”, vilket är ett system där det är tänkt att hur närmare du är en civ desto mer om dem får du veta, En cool idé i teorin, i praktiken blir det bara klumpigt.
Dels gör detta att en del information som jag gärna sett i listformat så att det blev överskådligt bara dyker upp upp som popups i början av din tur. och en del av informationen känns faktiskt som så pass viktig spelinformation att det bara känns dumt att dölja dem. Det är kanske vettigt ur ett fluff perspektiv men hur ett strategispel perspektiv är det inte kul. Till exempel förstår jag inte varför det krävs flera nivåer innan man får veta att just den civen just vann en great person, speciellt eftersom den informationen kan man ändå få om man regelbundet kollar in sidan där man se tävlingen om dem. Så är du bra på att få in rykten så är din vinns att du slipper en massa tråkig micromanagement . Det känns inte som bar speldesign.
Sedan blir systemet ännu dummare av att den viktiga informationen uppblandas med urkorkad information som jag inte alls förstår vad jag skall göra med, exempel ”den här civen har röjt en barbarbas på en annan kontinent än den du är på”.

Civ serien har varit överraskande bra på att lära ut sig själv, vilket har varit en av de stora fördelarna för civ jämfört med många andra strategispel. Den delen verkar vara helt utkastad här.
Som tidigare har de en rådgivare som jag ställde in på ”jag har spelat civ förut men är ny till 6an”, och den har knappt beskrivit något alls.
Eller den har beskrivit några saker, men vilka saker känns näst intill random. Den beskrev hur man optimerar tusrism om man har mycket kust men den missade att nämna för mig att spioner är en del av spelet och låses upp när man kommer in i modern tid.
Den förklarade hur man bygger städer och distrikt men missade att nämna hur det nya glädje och hus kapacitet systemet fungerade. (det tog tid innan jag ens listade ut att det nya Amenities systemet, var typ glädje i gamla civ).
Det blir heller inte bättre av att spelet inbyggda wiki, Civipedian är sämre än någonsin, den förklarar typ ingenting och känns mest som ett hån mot nya spelare.

På mina 7timmar kraschade spelet 3gånger vilket är lite för många gånger om ni frågar mig, det tillsammans med att AI verkar ganska svag gör att det inte känns helt färdigt i nuläget.

Jag tror att mitt största problem med Civ6 är ändå att trots alla ”förbättringar” som spelet i grunden är så verkar de inte ha lyckats lösa det som var Civ 5s problem, End game är segt och inte speciellt intressant. Det tillsammans med det faktum att det här mest känns som ett uppfräschat Civ 5 är rätt så trist. Jag gillar uppföljare som gör väldigt vågade saker, jag älskar att civ 5 var en sådant annorlunda spel än civ 4 (trots sina brister), men det här är bara mer av samma sak.

Efter min första 7 timmar, känns det som det här är ett spel jag kommer spela några matcher men aldrig komma upp i samma mängd timmar jag lagt på femman. För det känns som jag gjort det här förut.

Eksem

Champion
Med en backkatalog bestående av Persona 3 (varav c:a 20 timmar avklarade) och Yakuza 5 som jag hade tänkt hinna beta av innan Final Fantasy 15 kommer så att jag skulle hinna beta av det innan Persona 5; och med ett spelmönster som innebär att majoriteten av min speltid ägnas åt Street Fighter V och Hearthstone snarare än mina JRPGn så fattade jag det givna beslutet att skaffa lite nya spel istället! Tur att spelen man får med PSN+ antingen verkar dåliga eller är spel jag redan skaffat så jag slipper ha ångest över att jag inte spelar mina gratisspel iaf.

ABZU
Ett av de mest fantastiska spel jag spelat senaste åren var makalösa Journey (som jag pratade om i någon tidigare tråd), och ABZU är i någon mån ett Journey under vatten istället för i en öken. Tydligen är delar av utvecklingsteamet från Journey involverade även här, och det märks. Det väldigt specifika och mycket estetiskt tilltalande formspråket följer med även hit och gör sig nästan ännu bättre i den rika och livfulla undervattensmiljön, det är otroligt trevligt att titta på. Däremot verkar (är ännu bara någon timme in, av vad jag gissar är 3-4 timmar totalt) det här med att kopplas ihop med en annan spelare saknas, och att formatet från Journey nu känns som en formel mer än en överraskning bidrar båda starkt till en klart mindre emotionellt engagerande upplevelse. Men en lite tunnare variant på en av de bästa spelupplevelserna någonsin är fortfarande under inga omständigheter dåligt.

God Eater Resurrection / God Eater 2: Rage Burst
Jag har aldrig spelat något Monster Hunter-spel, eller ens egentligen varit intresserad av genren men så var det nån på en podcast jag lyssnar på som pratade entusiastiskt om det här samtidigt som det var på rea på PSN så jag slog till. Tydligen fick man både God Eater Resurrection (som är tredje remaken på God Eater 1) och God Eater 2 i ett paket. Verkade rimligast att börja med ettan så jag är väl en tio timmar in i Resurrection nu. Jag vet inte om jag ska vara nöjd eller missnöjd med att äntligen ha hittat den här genren. Jag är så jävla, jävla såld, men det verkar också vara en time sink utan dess nåde vilket är motsatsen till hur jag borde ta mig an min spelhobby vid det här laget.

I princip går det ut på att man får missions, där en själv och 0-4 AI-kontrollerade medhjälpare ger sig ut för att slå ihjäl 1-5 monster av olika slag. Varje uppdrag tar mellan 2-3 och upp till 20-30 minuter att klara av, och nånstans runt 5-10 minuter per uppdrag är det vanligaste. Man kan nästan se det som en lång sträcka bossfajter.

Spelet är inte snyggt någonstans. Det är i praktiken ett uppskalat PS Vita-spel med karaktärsdesign som skriker How to Draw Manga och anime-rejects (och jag har väldigt hög tolerans för sådant överlag). Miljöerna är desto coolare, och känns väldigt Fist of the North Star-apokalyptiska med stora trasiga hus och övervuxna ruiner, men inget med spelet känns tekniskt särksilt PS4 (snarare PS2). Monstren växlar japantypiskt mellan obegripligt och lite töntigt och svincoolt på ett sätt som bara inte händer nån annanstans och det är en ganska stor behållning av spelet faktiskt.

Storyn är att mänskligheten nästan blivit förintad av nån slags monster som heter Arigami, och man tillhör en spillra som ger sig ut för att slå ihjäl dem. Det är det gamla vanliga anime-person-galleriet med töntiga killen som försöker få en tjej, snygga men stränga senpai-tjejen, nya tjejen i klassen som är hård och tycker alla är för dåliga, tysta protagonisten med huvtröja som bara vill göra sitt jobb, skrytsamma coola killen som dejtar alla tjejer och så vidare. Det finns ett superdjupt crafting-system som hänger ihop med en skills och otroliga möjligheter att skruva på sitt gameplay med tusentals olika prylar och kombinationer.

Så hur i hela friden blev jag såld på det här? Gameplay och loop. Striderna är otroligt tillfredställande. Olika kombos leder till väldigt olika attackmönster, likaså olika vapen. Man växlar mellan att rusha in i närstrid och få in smällar, vilket laddar på ens avståndsvapen så man kan dra sig tillbaka och avlossa skott; och sen ge sig tillbaka in i närstrid igen. AI:n är faktiskt bra, riktigt bra, och känns nästan som man spelar med riktiga spelare. Kontrollen är supertajt och korrekt utan att bli överväldigande (förvisso sagt av någon som älskar Devil May Cry, Bayonetta och fightingspel, det blir möjligen överväldigande för den som helst vill button masha sig genom spel), och samtidigt väldigt djup. Varje fajt känns sjukt kul, oavsett om man kör över monstret helt eller när det blir så jämnt att man svettas rejält. Varje avslutat uppdrag ger mer pengar och material som gör att man kan crafta och uppgradera sin utrustning vilket gör att man blir sugen på att ge sig iväg och testa sina nya grejjer direkt.

Jag kan tänka mig att vissa verkligen skulle hata det här spelet, de flesta bara inte fatta hur någon kan gilla det, men att en viss specifik publik verkligen, verkligen uppskattar vad det här spelet gör. Jag hamnar i tredje kategorin, tydligen. Ah well.

Tekken 6
Vid det här laget är jag så djupt i fajtarträsket att jag inte ens minns vilka fajtarspel jag har, men whatever. Köpte ett till, mest för att jag ville ha ett modernt Tekken utan Tag-system för att förbereda mig lite inför Tekken 7 som kommer nästa år. Det är svårt att veta vad jag ska säga om det här, ur ett rent fightingspelsperspektiv är det ett bra Tekken kort och gott. Många karaktärer, många moves, snyggt, story och karaktärsdesign som är hur dum som helst på bästa möjliga vis. Däremot är solospelslägena något i hästväg, och inte på ett bra sätt. Storyläget är, istället för den vanliga arkadupplevelsen, någon slags Final Fight-liknande brawler, med sort of-Tekken-motorn. Det är en jävligt dålig upplevelse. Det är inte ett fightingspel, och som Brawler är det ingen höjdare. Jag är definitivt den sortens person som gillar att masha lite mellan absurda story beats (hej Asura's Wrath!), men mashandet här känns inte tillfredställande alls. Tur att det finns ett vanligt arkadläge iaf. Synd bara att AI:n är all over the place och börjar som slagpåse och slutar som input-läsande jävla rövhål på typ 6-7 matcher (svårigheten är närmast logaritmisk) innan man till slut kommer till slutbossen som är den värsta sortens fightingspelsslutboss. Den beter sig inte alls som en vanlig fighter utan är nåt jävla monster som man inte kan slåss normalt mot alls. Svår och känns som den inte passar in i spelet alls och ger spelet ytterligare en riktigt sur ton. Men som fightingspel i övrigt verkar det jävligt bra, och som övningsplats för Tekken 7 duger det utmärkt. Och på Comic Con fick jag även testa några matcher av...:

Tekken 7
Helvete vad bra det här ser ut. Riktigt snyggt, cool design på karaktärerna och banorna, sjukt snygga effekter, samma tajta gameplay och AKUMA från Street Fighter som gästspelare. Hur mycket jag än gillar SF så skall det sjabblas ordentligt om inte det här blir den här generationens fightingspel. (Men det sa jag iofs innan SFV släpptes också...)