Nekromanti Speltimmen v46 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Lite tidigare i veckan spelade jag Sherlock Holmes: The Mystery of the Persian Carpet. Det är, liksom de spel jag skrivit om tidigare, tillverkat av Frogware - men det är en helt annan sorts spel än de tidigare. Hoppet från fasta 2d-miljöer till full 3d i The Awakened var en sak, men Persian Carpet är inte ens ett peka-klickaspel! Istället är det ett hidden objectspel; man rör sig mellan fasta platser, letar efter prylar på skärmen (man får se silhuetterna) och får ledtrådar på det viset. Ibland dyker det upp något litet lagom klurigt pussel.

Hidden objectgenren är vad jag förstår ganska dåligt ansedd; produktionskostnaderna är rätt låga eftersom spelen till övervägande del består av fasta skärmar, det är sällan någon motion capture eller ens voice acting inblandad. Dessutom anses spelen ofta vara ganska casual; det är spel designade att vara ganska lätta att komma in i.

Spel i genren massproduceras också mycket riktigt. Men betyder något av ovanstående egentligen att det blir dåliga spel? Självklart inte. Jag har inget alls emot hidden object; det kanske inte är min favvogenre i stort, men jag tycker att spelen ofta är lite trivsamma även om jag kan störa mig på hur pusslen sällan har med plotten att göra, och de saker man förväntas hitta i scenen inte är kopplade till något annat som händer. Varför letar jag porslinsgrodor, rosor och grankottar ute i skogen; höll inte jag på och lösa ett spökmysterium?

Här är faktiskt Persian Carpet riktigt trevligt. Jämför man det med sina föregångare, de andra Sherlock Holmes-spelen, så framstår det som en snabb cash-grab, en tillbakagång eller en budgettitel. Men jag tycker att man ska jämföra med andra hidden object-spel, och då tycker jag att det framstår som ett av de bättre. Det finns en tydlig röd tråd, det man letar efter i scenerna är ledtrådar som knyts direkt till mysteriet man löser och senare samlas i en struktur där de används för att knyta personer och föremål till platser och tider. Gott! Pusslen är ganska kluriga på en lagom nivå; jag har slitit mitt hår men inte värre än att jag till slut klarat dem.

Så... Ser man spelet för vad det är då tycker jag nog ändå att Persian Carpet är ett bättre hidden object-spel än vad flera av de tidigare sherlock holmes-spelen varit äventyrsspel.

BETYG: 90

krank

Jag är nu klar med No Man's Sky. Jag har nått galaxens centrum och sett vad som finns där. Totalt blev det 126 timmar.

Jag kommer troligen att plocka upp det igen om det släpps mer content, men för tillfället känner jag mig ganska klar. Jag har lärt mig alla tre alienspråken; inte alla ord på Atlasspråket men det kändes inte så intressant. Jag har grävt enorma mängder mineraler, letat vortexkuber, undersökt ruiner och tagit mängder med snygga screenshots.

Så. Det här var ganska exakt spelet jag trodde att det var. Det var också exakt det spel jag ville ha. Jag har ingen aning om vad jag ska spela härnäst, givet att Take on Mars verkar ta sin tid vad gäller att komma i 1.0-release.

Jag rekommenderar att man spelar spelet med Quick Actions-modden och Low Flight-modden som allra minst. Project Potato gör att spelet kan köras på rätt dåliga maskiner. Om man orkar krångla med NMSELauncher så är Toggle HUD rätt najs när man ska ta kort.

Det här är ett av mycket mycket få spel jag köpt till fullpris. Jag betalade alltså 60 euro, eller ungefär 4.7 kronor per spelad timme. Jag kan inte på något vis känna mig lurad eller missnöjd.

krank

Jag klarade just Sherlock Holmes: The Mystery of the Persian Carpet. Om någon får för sig att göra detsamma: Ta backup av era savegames mot slutet av del 7, och kom ihåg: Knyt mördaren till tidpunkten allra sist. Annars triggas tydligen inte spelets slut, utan man blir fast vid Deduction Board trots att allting redan är löst... Jag fick spela om hela spelet från början eftersom jag gjorde fel.