Nekromanti Speltimmen v46

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Jag fortsätter spela The Secret World. Nu har jag och kamraten i princip sopat banan med alla uppdrag som ingår i grundspelet samt alla som ingår i de första typ fyra tilläggspaketen. Vi har ett par kvar, men de är superdryga singleplayergrejer som ingen av oss tycker känns relevanta så länge vi spelar ihop.

I slutet av dagens spelsession upptäckte vi av en slump att kamraten faktiskt köpt The Black Signal, som öppnar upp Tokyo så nästa steg för oss är att bege oss dit. Det känns väldigt spännande!

Jag har också något slags plan om att få in lite spelande av Technobabylon den här veckan...

Eksem

Champion
Viktigaste på spelfronten är att HEY STHLM har ställt upp en massa arkadspel på biljardhaket RoQ vid Odenplan i Stockholm. Där har jag redan lagt ett par hundralappar på Street Fighter 4, Mushihimesama Futari, Outrun SP2, Sega Rally 2 och Metal Slug 6. Bor ni i Stockholm och är det minsta spelpassionerade så dra för bövelen dit och supporta ett så här fint initiativ! De har flipper också om man är lagd åt det hållet.

I övrigt blev jag mer eller mindre utmanad av en kompis att spela Gradius V (PS2-version portad till PS3). Satan vad svårt det spelet är, men det är jävligt coolt i övrigt.

Jocke

Man med skägg
jag har lagt in några timmar i Elder Scrolls Online, som jag köpte men aldrig spelade när det var nytt (jag körde av nån anledning försprångs-dagarna och sen inget mer). Det är ett ganska slappt mmo där man är en krigare som slåss med saker. På kartan dyget det upp "intressanta grejer" när man kommer tillräckligt nära. varje sån grej är en liten quest line. När den är klar markerar kartan platsen som avklarad och man drar vidare.
Det är ganska få aktiva skills, och allt som oftast räcker det att parera lite, kliva åt sidan och sopa till fienden med sitt svärd. Jag är typ level 10. Kommer säkert orka spela till levlel 12-15 innan jag lessnar.

Det funkar bra att spela medan man egentligen lyssnar på pod.
Alla lore är usel/tråkig/omöjlig att förstå.
Till skillnad från alla andra Elder Scrolls så är det inte en tom värd full av massiva mängder ingenting-content. I stället är det en gaska tight värld full av intressanta miljöer och farliga fiender. Men en hel del loot känns fortfarande helt överflödig.

Utan tvekan det bästa elder scrolls spelet sen Dagerfall. (har inte spelat de innan dagerfall, dock)

3 av 5 (4 av 5 om det är en bra podcast att lyssna på)

krank

Det sämsta med The Secret World är för övrigt Funcoms otroligt trasiga system för att ta betalt. Det är nämligen väldigt oklart vad som händer med ens beställningar - om de försvunnit ut i etern, om de är fördröjda och plötsligt dras vid senare tillfälle... Ibland får man felmeddelanden och det är aldrig speciellt tydligt vad som gått fel eller vad man kan göra åt saken. Framför allt gäller allt detta när man försöker betala med Paypal. Man kan lätt få intrycket av att Funcom inte är så intresserade av att man ger dem sina pengar... =)

För egen del funderar jag på allvar på att köpa ett lifetime pass till spelet. Det tjänar in sig på ett år, lite drygt (200 euro för lifetime, 15 euro per månad). Spelet är free to play men med subscription så får man pengar till spelets shop, och nedsatta priser i sagda shop. Och med pengarna kan man då köpa t.ex. expansionerna när de kommer.

Jag har funderat på det förut, men inte känt att jag varit tillräckligt säker på att jag faktiskt kommer att spela ett år framöver. Vid det här laget börjar det stå klart att jag nog kommer att spela det tills det lägger ner... Och det verkar ju som att de ändå utvecklar spelet väldigt aktivt, gör nya områden och uppdrag etc. Så... Julklapp åt mig själv kanske?

krank

Nu har vi äntligen lyckats ge Funcom pengar, så nu har vi börjat köra Tokyo på allvar. Riktigt, riktigt nice är det. Körde ett lagom utmanande story-uppdrag idag, med nya snyggt designade fiender och lagom mängd klurande. Det känns väldigt bra att kunna ta sig an ett helt nytt område igen.

krank

Jag har spelat en halvtimme av Technobabylon. Det är ett cyberpunk-peka-klickaspel med en del aspekter som är EXTREMT bekanta. Typ huvudpersonen bor gratis i en lägenhet "medan hon söker jobb" (det antyds att det inte finns några jobb) och så har hon en 3d-skrivare i lägenheten som producerar mat från någon form av... närings-slem som kommer via rör. Och den kan också skriva ut i plast och metall, även om den senare möjligheten är blockerad. Så, öh, det känns ännu så länge ganska så Rotsystem, utom att det verkar finnas trådlösa kopplingar.

Grafiken är helt rätt; väldigt Lucasarts-VGA. Jag gillar animationer, bakgrunder, design, stämning. Voice-actingen är helt okej; det finns bara så mycket man kan göra med manus av den här sorten.

Just nu sitter jag fast och jag har av någon anledning bestämt mig för att inte kolla någon walkthrough utan försöka köra lite old school. Får se om jag spelar en hel timme den här veckan.

Jag har fått in malware i foodprocessor-AI'n men får den fortfarande inte att producera metall. Ingen av dess dialogsvar verkar leda till något intressant, jag vet inte riktigt vad som är nästa steg här. Use rubber chicken with cable antar jag...

krank

Nu har jag spelat 70 minuter av Technobabylon.

Jag gillar det fortfarande. Jag gillar stilen och jag gillar storyn och jag gillar genomförandet överlag.

Det finns egentligen bara två klagomål från min sida:
- Buggar. I fullskärmsläge är musens känslighet väldigt konstig; det är som om det är olika mängd acceleration i x- och y-led. Tydligen är wonky acceleration i fullskärm en känd bugg i AGS, motorn som spelet bygger på. Och ibland dyker det upp en bugg som gör att vissa dialogrutor bara stannar framme i någon bildruta, vilket gör att man inte kan läsa dem. Då brukar det funka att stänga av spelet och starta det igen.
- Som jag skrev om The Last Door, så har jag problem med när spel som vill vara retro blandar upplösningar. Ska man köra VGA för att få känslan av gamla lucasarts-spel och liknande så tycker jag att man bör vara konsekvent. Technobabylon är bättre än The Last Door här; till exempel verkar karaktärerna respektera pixelrutnätet och inte t.ex. befinna sig en halv pixel in i något eller så. Däremot finns det fortfarande scener som kör med betydligt högre upplösning i bakgrunder och annat. Jag hade hellre sett att de behållit VGA-upplösningen genom hela alltet.

BETYG: 90

krank

Jag har också spelat lite över en timme av Final Fantasy XII idag.

Något jag verkligen märker av är hur mycket sämre tålamod jag har för såna här spel numera. FF-spel tar LÅNG tid att spela, delvis för att det är sådana transportsträckor. Och gärna ska man behöva gå HELA kartan manuellt. Efter att ha vant sig vid anima wells i The Secret World så känns det rätt jobbigt att behöva knata till fots. I tolvan har de ju lagt mycket tid och ork på att det ska kännas som att det är en värld man knarar runt i. PS2:an höll väl inte för sömlösa kartor, men de har iaf gjort så att staden man är i känns befolkad och levande, husen har rätt storlek och perspektiven funkar. Och de har inga sömmar mellan strid och omkringvandrande - synd tycker jag, jag gillar ju FF-spelens klassiska stridsläge. Här är det mer som ett slags långsam realtid, och de försöker blanda in förflyttning. I dont like it. Dessutom misstänker jag att den här sortens moderniteter kommer att smyga sig in i FFVII-remaken som är på gång också.

Jaja, det är ett bra spel, FFXII. Men något FFVII är det inte. Och jag längtar tills jag kommer ikapp till det ställe jag var på senast jag spelade. Att jag just nu liksom bara gör saker jag redan gjort bidrar definitivt till mitt dåliga tålamod.