Nekromanti Speltimmen v47 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Det visade sig - plot twist! - att svaret på frågan om vad jag skulle spela efter No Man's Sky var... Mer No Man's Sky, fast nu mer planlöst.

Jag hoppas dock få till nån timme av något annat snart, typ veckans Sherlock Holmesspel.

Krille

Super Moderator
Jag spelade flera timmar Dungeon Keeper igår. Det var på grund av en diskussion i IRCn, så när jag kom hem skapade jag ett konto på GOG, tankade hem Dungeon Keeper 1+2 för under en hundring, och rockade loss med konstruktiv destruktion i flera timma.

Och det var episkt! Den oförfalskade skadeglädjen att samla monster och storma de där äckliga hjältarna och göra mos av dem! Den perversa sadismen att smiska ens hjältar så att de jobbar fortare! Klurandet när man planlägger sin fiendes totala förintelse!

Nu vet jag vad jag gör ikväll!

krank

Jag spelade rätt mycket Star Wars: The Old Republic förra veckan, och när jag inte spelade det så letade jag förgäves efter nickel i NMS, men i veckans sista skälvande minuter spelade jag faktiskt ihop omkring en timmes speltid i The Testament of Sherlock Holmes.

The Testament är en återgång till seriens tidigare koncept; till skillnad från The Persian Carpet är det allts inte ett hidden object-spel utan i likhet med Awakening, Nemesis och Jack the Ripper så är det ett peka-klickaspel i full 3d där man kan välja mellan första- och tredjepersonsperspektiv.

Det här spelet gör det smakfulla valet att inte försöka klänga tag i någon annan litterär figur, åtminstone inte så långt jag spelade. Holmes får stå på egna ben, vilket är en bra omväxling. Spelet är också avsevärt kläggigare än tidigare spel i serien, med "shock value"-blod- och tortyreffekter ganska tidigt. Det upplever jag också som positivt; jag gillar gore i lagom mängd och här är det visserligen med men det tar inte huvudsakligt fokus. Holmes undersöker den torterade kroppen noggrant, och går sedan över till att undersöka byrån bredvid. Det finns inget i hans agerande som antyder att han ser de båda döda objekten som speciellt olika. Hans känslokyla inför äckligheterna känns bra och gör mycket för att, i mina ögon, sälja in den här Holmes som just den lätt sociopatiske detektiven han alltid varit.

Frogwares spelmotor känns igen, men har fått en del stora förbättringar. Texturerna ser fortfarande lite crap ut på nära håll, men att saker och ting - och folk - äntligen fått skuggor gör mycket för inlevelsen och närvarokänslan. Jag är inte superförtjust i att de återgått till att se hotspot-detection som ett slags fusk som man hånas om man använder för mycket (med en achievement förvisso, men ändå), och jag råkade ut för en märklig bugg i tredjepersonsläget där karaktären man styr börjar gå framåt av sig själv och liksom inte slutar med mindre än att man byter till förstapersonsperspektiv.

Men överlag är det här ett duktigt steg upp för serien. Riktigt, riktigt trevligt. Frogware fortsätter i övrigt att ha duktiga modellerare men... öh, inte alltid så bra röstskådisar. Och läppsynkningen är inget vidare. Men jag kan ändå rekommendera spelet - samma sorts skönt peka-klicka-mysterielösande som de tidigare, men en rejäl ansiktslyftning. Jag gillar att Frogware hela tiden itererar på sin design.

BETYG: 90