Nekromanti Speltimmen v47

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

krank

Min plan för veckan är att tvinga mig igenom det erbarmliga Bard's Tale och med lite tur hinna med det första av Batman: Arkhamspelen...

Max Raven

T12-kultist
Jag har spelat ett par fall i Layton Brothers: Mystery Room, som jag råkade hitta i Play store. Som tillägg: Jag har inte spelat Professor Layton-spelen tidigare, som detta verkar löst besläktat med.

Du spelar DC Lucy Baker, nyanländ assistent (med charmig dialekt) till Inspektör Alfendi Layton, en typisk Sherlock Holmes-figur med personlighetsproblem (bokstavligt talat). You solve crimes!

Mystery Room är klassisk Sherlock Holmes/Agatha Christie-detektivspel, med ett enkelt men charmigt upplägg:

Efter en kort introduktion börjar man ett fall med tre misstänkta. En av dessa är skyldig. Man får deras uttalanden - som man kan referera till. Därefter får man gissa vem den skyldige är - innan eller efter man genomsöker brottsplatsen. Brottsplatsundersökningen görs först fritt, men senare får man bestämda saker man ska leta efter (mordvapen, bevis på att händelser inträffade i en viss sekvens, etc). Ett soft stämningshöjande soundtrack spelar medan man funderar och pusslar. Det finns inget röstskådespel - jag vet inte om spelet skulle vara bättre med det - jag lutar åt att det är bättre utan.

När man samlat alla bevis - från uttalanden och undersökning - får man fram en skyldig som man pressar med bevis tills de bekänner. Ett par gånger har brottslingen försökt lura in en på fel spår först. "Brottslingen återvänder till brottsplatsen" som man säger. Alternativt: den som gräver en grop...

Så här långt har jag lyckats ganska bra med att lista ut vem som begick brottet tidigt, men ibland är det lite lurigt, speciellt när jag missar att man inte tagit upp i spelet vad jag redan tänkt på vid frågor/undersökningar. Någon gång tar det ett par försök innan man kopplar.

Det finns ett ledtrådssystem, men jag har i princip inte använt det utöver att testa hur det fungerade.

Ett fall tar i regel 30-60 minuter.

Jag kan varmt rekommendera detta spel för folk som gillar mysterier, Agatha Christie, och detektivtöser som pratar (skriver) med Yorkshire-accent.

Max Raven

T12-kultist
Notera stenmasken framför hjärtat, som symboliskt eroderar när man kommer närmre sanningen (genom att man symboliskt attackerar den med gröna pilar av bevis).

obak

Hero
Walking dead säsong 1 och 2
*Spoiler alert*

Jag har nyligen börjat följa tv-serien, jag har inte läst serien men nu har jag i.a.f. spelat spelet.
Oh boy...

Hela spelet cirkulerar kring svåra val, och det känns. Problemet är att valen har så liten betydelse för hur spelet utvecklas! Oavsett vad jag gör, vem jag tar sida med, skjuter, blir vän med eller inte så kan man fanimej ställa klockan efter att den personen kommer dö tre scener senare och att vi kommer hamna i Sarkathans gravvalv oavsett!
Kanske är det meningen, hopplösheten och nihilismen hotar hela tiden att infinna sig "Ja, jag är snäll mot dig nu/ skjuter dig i skallen, men det kommer inte att innebära annat än en kosmetisk förrändring".
Med tanke på hur spelet slutar så lär det ju vara skit samma vilket val man väljer inför en potentiell tredje episod!
Det här är något jag så gärna skulle se åtgärdat i spel av den här sorten, men det faller på sin egen orimmlighet.
Vad vi tar med oss från Walking Dead är att reflektera över valen vi fattade, att inför vissa omständigheter är vi maktlösa till annat än att bara föhålla oss till dem och leva med dom val vi gjorde.
Gillar du drama och historier utan lyckliga slut är det absolut värt mödan, men det är inte ett spel så mycket som en interaktiv novell (och en begränsad sådan tillika, jag menar Ensamma Vargen är vida mer interaktiv, vilket inte skall ses som kritik mot Ensamma Vargen).

4/5

krank

Jag har spelat Bard's Tale. Det är ett riktigt skitspel.

Mekaniskt är det typ ett actionrollspel med ful 3d med en lite intressant grej där man kan frammana olika magiska djur och sånt. Man levlar, man ökar stats, man skaffar nya förmågor, etc.

Det är långa laddningstider och klumpiga kontroller.

Storymässigt är det vedervärdigt. Man spelar en obehaglig bard som springer runt i en fantasyvärld. Det är ett "humorspel", men tyvärr designat av folk som helt saknar känsla för komisk timing. Den askassa voiceactingen gör det inte bättre. Inte heller att det är den där sortens "humor" som säger sig "driva med sterotyper" och "driva med fantasytroper", men i själva verket förstärker de bara stereotyperna och kör samma gamla trötta metaskämt om troperna. Ojojoj, vad roligt, nu hänvisar huvudpersonen till muspekaren och knappar. Ojojoj, vad roligt, kolla, en storbystad barmaid som erbjuder sin kropp och mat åt huvudpersonen om han går och slår ihjäl råttor i källaren. Ojojoj, vad roligt, en tjock kvinna i ett hörn som är äcklig och som vill ligga med en. Ursch och blä, man vill ju inte ligga med en tjockis, alltså är det roligt att hon är så "på".

Bra saker:
  • Det var roligt att utforska, men där är jag inte kräsen. Ge mig en karta och en fog of war så är jag nöjd.
  • Summon-mekaniken var lite skojjig.
Dåliga saker:
  • Humorn
  • Manuset
  • Voiceactingen
  • Kontrollerna
  • Grafiken
  • Estetiken
Nä, nu orkar jag fan inte ens tänka på det här spelet längre. 76 minuter får vara mer än nog (det blev mer än 60 eftersom jag precis mot slutet gick runt och utforskade och slapp all "humorn" etc, och för att det inte gick att kolla sin speltid medan man spelade).

Jocke

Man med skägg
Jag har spelat Dragon Age Inqusition i typ fem timmar. Jag tycker rätt bra om det, och det är ett Bioware spel med altl vad det innebär. Det ser ut, och beter sig, mycket mer som Dragon Age: Originds än tvåan eller mass effect spelen.
Det ser inte riktigt så crisp ut på ps4 som jag trodde att det skulle göra.