Jag har spelat ett par fall i
Layton Brothers: Mystery Room, som jag råkade hitta i Play store. Som tillägg: Jag har inte spelat Professor Layton-spelen tidigare, som detta verkar löst besläktat med.
Du spelar DC Lucy Baker, nyanländ assistent (med charmig dialekt) till Inspektör Alfendi Layton, en typisk Sherlock Holmes-figur med personlighetsproblem (bokstavligt talat). You solve crimes!
Mystery Room är klassisk Sherlock Holmes/Agatha Christie-detektivspel, med ett enkelt men charmigt upplägg:
Efter en kort introduktion börjar man ett fall med tre misstänkta. En av dessa är skyldig. Man får deras uttalanden - som man kan referera till. Därefter får man gissa vem den skyldige är - innan eller efter man genomsöker brottsplatsen. Brottsplatsundersökningen görs först fritt, men senare får man bestämda saker man ska leta efter (mordvapen, bevis på att händelser inträffade i en viss sekvens, etc). Ett soft stämningshöjande soundtrack spelar medan man funderar och pusslar. Det finns inget röstskådespel - jag vet inte om spelet skulle vara bättre med det - jag lutar åt att det är bättre utan.
När man samlat alla bevis - från uttalanden och undersökning - får man fram en skyldig som man pressar med bevis tills de bekänner. Ett par gånger har brottslingen försökt lura in en på fel spår först. "Brottslingen återvänder till brottsplatsen" som man säger. Alternativt: den som gräver en grop...
Så här långt har jag lyckats ganska bra med att lista ut vem som begick brottet tidigt, men ibland är det lite lurigt, speciellt när jag missar att man inte tagit upp i spelet vad jag redan tänkt på vid frågor/undersökningar. Någon gång tar det ett par försök innan man kopplar.
Det finns ett ledtrådssystem, men jag har i princip inte använt det utöver att testa hur det fungerade.
Ett fall tar i regel 30-60 minuter.
Jag kan varmt rekommendera detta spel för folk som gillar mysterier, Agatha Christie, och detektivtöser som pratar (skriver) med Yorkshire-accent.