Nekromanti Speltimmen v48

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

krank

Idag spelade jag ungefär en timme av D&D: Neverwinter, alltså Cryptics D&D-onlinespel. Cryptic har också den bleka och fula CoH-kopian Champions Online och det bleka och fula Star Trek-MMO's på sitt samvete.

Neverwinter skiljer sig från de flesta andra MMOs i och med att det är actioninriktat. Man har inte den klassiska raden 1-9 med olika attacker - man har vänster musknapp, höger musknapp, och några andra tangenter kring WASD. Musen styr vart man tittar hela tiden. Det känns helt enkelt mer som ett tredjepersons-actionlir med rollspelsinslag.

Kontrollerna är inte klockrena. De lider av samma problem som andra kontextbundna -- flera gånger råkade jag ta upp en meny istället för att loota eftersom båda använder samma knapp till exempel.

Grafiken är blek och ganska ful. Det känns som att de förlitat sig lite för mycket på att bloomeffekterna ska dölja att de har låg polygoncount, lågupplösta texturer och väldigt oinspirerad design åtminstone på allting jag såg. Det är standardfantasy dock, så jag kanske inte är rätt person att avgöra det.

Bra med spelet: Att det inte bara går i WoW's fotspår, att det är voice acting.
Dåligt med spelet: Trist och oinspirerad grafik, voice actingen är rätt kass, och jag saknade massor av grejer som andra MMO's gjort så mycket bättre, t.ex. att låta folk i samma party dela på en cutscene (som i Old Republic).

Jag är inte superimponerad, men i coop blir allt roligare och jag spelar med samma polare som jag spelar Star Wars med. Jag tror att jag kommer att spela mer av det här, mest som variation från Old Republic.

Cissi

Up to no good.
Ikväll har jag och sambon spelat plattformsspelet Battle block theatre. Det är väldigt simpelt, du är en liten figur (du kan själv välja geometrisk form på ditt huvud och färg på din kropp) som tillsammans med alla dina vänner är fångade på en fängelseö som vaktas av katter. Du rusar runt på olika banor och samlar kristaller för att köpa loss dina fängslade vänner och samla garnnystan som du mutar kattvakterna med, allt med din (vad du trodde dig vara) bff Hatty smider onda planer i kontrollrummet. Eller är han kanske död?

Det var himla roligt. Vi spelade co op, jag med handkonsoll och Renaud med tangentbordet. Det var himla kul att kontrollerna inte var avhängiga på att vi hade två av en sort kopplade till datorn och figurerna var hyfsat lättstyrda.
Som sagt var spelet himla simpelt i sitt upplägg men hade en hel del pusselmoment och problemlösainslag som gjorde att vi inte bara sprang rakt fram.

Sekvenserna mellan nivåerna, när vi får följa historiens utveckling i scriptade scener, påmminer lite om miljöerna i Bio chock. Trevliga. Väl i spelet var det enkla men detaljerade miljöer, det enda som blev lite bökigt var när vi försökte vara lite tidseffektiva och delade upp oss på en bana. Det blev väldigt litet och svårt att se vad man höll på med, så bäst är att stanna ihop.

Det var ett trevligt spel. Kommer nog spela igen, framförallt då det tillät oss att spela ihop trots att vi bara har en handkontroll. :)

krank

Jag har just mer eller mindre rensat min helg från saker jag måste göra, så jag ser fram emot att fylla den med rollspelsförfattande, filmtittande, datorspelande och att bygga med den låda Mindstorms-lego jobbet köpte in...

Jag har spelat 69 minuter av Batman: Arkham Asylum.

Man spelar batman. Han är inne på arkham asylum. Jokern har låst sig inne tillsammans med batman och en hoper bovar och banditer som tagit över stället. Så man springer runt och slåss, smyger och detektivar.

Bra saker:
- Batmans kalsonger. Jag kommer inte över dem. Aldrig har det varit så tydligt att han har ett par något för små läder-Yfront utanpå dräkten. Rumpan riktigt glänser.
- Bra kontroller. Ingen onödig seghet. Motsatsen till det jag klagade på i WATCH_DOGS till exempel. Ganska följsamt, även om det är lite kontextgrejer och så som jag inte riktigt uppskattar.
- Hyfsat varierad gameplay åtminstone i början. Ibland är det brawling, ibland ska man stealtha sig, ibland är det fiendefritt detaktivande där man undersöker platser efter ledtrådar, ibland är det min favorit -- klättrande utforskning för att hitta en bra väg.

Dåliga saker:
- Grafiken har ett par år på nacken.
- Jokern är en av världens tråkigaste skurkar. Nihilistiska skurkar brukar bli hemskt tråkiga. Han är liksom bara "galen" (för alla vet att personer med psykisk sjukdom eller funktionsnedsättning blir kacklande ondingar) och Ond Skurk. Harley Quinn är inte mycket bättre. Batman har ett riktigt värdelöst skurkgalleri.

Jag vill spela mer, men det får bli en annan gång. Nästa spel för mig blir... Nästa Batmanspel. Arham City. Efter det blir det Origins.

Jag råkade köpa några spel nu på höstrean, så jag behöver spela några stycken nu i helgen för att liksom hålla mig "ikapp". Jag köpte Batman: Origins, Endless Legend, Wolfenstein: The New Order och Castlevania: Lords of Shadow 2. Och, kom jag på nu, Mind: Path to Thalamus och The Desolate Hope. Jag har nu 597 spel, tydligen. Och 101 på önskelistan.

krank

Jag har just spelat typ en timme av Wolfenstein: The New Order.

Det är... Tja, det är en first person shooter. Jag har ju tyvärr fått första delen av spelet spoilad för mig så jag vet ju vad som komma skall. Men än så länge har jag bara sprungit runt i nazibunkrar och skjutit nazister och mekaniska hundar. Voice actingen är bra, men det som impar mest är lip syncingen -- det märks att de lagt ner tid här, för det ser faktiskt generellt ut som att de som rör på läpparna är de som pratar... Något jag annars sällan ser i datorspel. Grafiken är skitsnygg och flyter på bra.

Jag gillar att huvudpersonen är en melodramatisk jävel. "This isn't war, this is a breaking ot the seals" och så. Pretto krigsdramatik plus superscience-nazister, vad mer kan man vilja ha här i livet?

Jarl

Hero
krank;n53919 said:
Jag har just spelat typ en timme av Wolfenstein: The New Order.

Det är... Tja, det är en first person shooter. Jag har ju tyvärr fått första delen av spelet spoilad för mig så jag vet ju vad som komma skall. Men än så länge har jag bara sprungit runt i nazibunkrar och skjutit nazister och mekaniska hundar. Voice actingen är bra, men det som impar mest är lip syncingen -- det märks att de lagt ner tid här, för det ser faktiskt generellt ut som att de som rör på läpparna är de som pratar... Något jag annars sällan ser i datorspel. Grafiken är skitsnygg och flyter på bra.

Jag gillar att huvudpersonen är en melodramatisk jävel. "This isn't war, this is a breaking ot the seals" och så. Pretto krigsdramatik plus superscience-nazister, vad mer kan man vilja ha här i livet?
Fortsätt spela tycker jag. Första delen (WWII) är den klart svagaste.

krank

Jarl;n53983 said:
Fortsätt spela tycker jag. Första delen (WWII) är den klart svagaste.

Så många bra spel, så lite tid... Men W:TNO är defionitivt ett av de jag tänker återkomma till vid senare tillfälle.

krank

Jag har nu också spelat lite drygt en timme av Batman: Arkham City. Det här är typ som förra, men med mer open world. Jag associerar mest till Prototype, andra kanske tänker GTA eller nåt? Vad vet jag. Det betydde iaf att jag DIREKT tappade fokus och började försöka plocka Riddler-grejer och göra sidequests, samt bli frustrerad över att inte kunna göra allt. En del var låst och uppenbart att jag inte kunna komma åt det ännu; samtidigt fanns det inget sätt vad jag såg att t.ex. markera var man sett riddlergrejer man ville minnas var de var. Nåja, det är väl det man har detective mode till, antar jag.

Spontant gillade jag ettan mer, men det kanske ordnar sig med tiden? Jag störde mig MYCKET på att det inte verkade finnas någon som helst rim eller reson i vad jag fick kroka tag i och varifrån. Ett och samma tak kunde vara helt omöjligt att hoppa till från ett ställe och gå hur bra som helst från ett annat. Jag såg inget mönster vad gäller vinkel, avstånd, etc...