Speltimmen v5–8 2025

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka (även om trådarna kommer en gång i månaden).
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat 90 minuter av Blind Prophet, och det är ganska passande för det här är nog kanske det 90-taligaste spel jag spelat som inte är en retro-boomer-shooter.

Men; det här är alltså en peka-klickaspels-throwback – och då inte som de som Wadjet Eye gör, med fin pixelgrafik och så. Nej, det här är sent 90-tal och multimedia. Så; klumpigt interface och en karaktär som står stilla i alla scener, och så action som visas som motion comics. Kommer ni ihåg motion comics? Nä, för de fanns i typ fem minuter i slutet av 90-talet och blev aldrig riktigt en grej.

Miljön och storyn är också peak 90-tal. Man spelar en jätteballtuff snubbe, en "apostel" skickad av gud för att mörda demoner. Han har ett jättesvärd! Och en svart cool militärrock som ser lite fascistisk ut! Och en ögonlapp! Och hans andra öga är helvitt! Och han har en cool frisyr! Och han har en grovely voice och knäcker oneliners! Original character OC do not steal!

I alla fall, men kommer till en stad där allt är dåligt, och anledningen till att det är dåligt är för att demoner är där och frestar folk och när de blir frestade blir de till monster som vår huvudperson Bartholomeus måste hugga ihjäl med sitt coola svärd.

Så… Okej. Jag vet inte om storyn kommer fortsätta på det här ändå ganska kristna spåret, eller om det kommer att problematiseras mer framöver. Men ännu så länge är det framför allt jävligt 90-tal. Det regnar. Det är mörkt. Eller det regnar inte, men det känns som att det borde göra det. Ni fattar.

Mekaniskt är det som sagt ptroligt klumpigt. Det finns en "see hotspots"-knapp i interfacet men vad jag märkt ingen snabbtangent, så man får klicka varje gång. Indikatorn för hotspots är röd, och jag är rödfärgblind, så tack så jättemycket.

När man klickar på något så är det som i Full Throttle att man får fram fyra olika handlingar, men mindre intuitivt. Dessutom; i det spelet håller man inne musknappen för att få fram handlingarna och sen släpper musen ovanför det man vill göra; här klickar man, hör en ljudeffekt och tittar på en liten UI-animation, klickar igen, och kanske får se ännu en animation och hör ännu en ljudeffekt. Det blir… lite repetativt efter ett tag. Och med lite menar jag mycket.

Dessutom har spelet världshistoriens minst kleptomaniske peka-klickahuvudperson. Han VÄGRAR plocka på sig saker! Är det inte direkt applicerbart på något han har framför ögonen så tänker han inte bemöda sig, oavsett hur tydligt det är att grejen ifråga kommer att behövas senare. Så det här är ett spel med mycket backtracking och även såklart klassikern "gå tillbaka och prata med alla en gång till för nu har gamestate uppdaterats så de kanske har något nytt att säga". Det här är inte bra peka-klicka-design.

Så… Jag är ganska glad att jag testade det här spelet, och det är väldigt fint att titta på rent art style-mässigt. Väldigt gritty 90-talstidning. Men jag är nog inte så sugen på att fortsätta. Det finns för många genuint bra peka-klickaspel som jag inte klarat av än.

BETYG: 85+

1739057435523.jpeg

Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
I veckan har jag spelat Civilization VII .

Det finns rätt mycket att säga om den här versionen och meningarna går kraftigt isär när man läser recensioner. Återkommande kritik handlar bl.a. om UI (användargränssnitt) som upplevs riktat främst mot spelkonsoll, undermålig AI, försvunnen automatisering för scouts och detsamma för techtree. Till spelets försvar nämns nytänk kring stadsbyggnad (som nu utökas med fler hexrutor i takt med att staden växer av sig själv, eftersom builders är bortplockade), mer strategiska val i krigsföring och det stora klivet spelet tagit grafikmässigt (vilket samtidigt gjorde att jag fick pensionera mitt gamla grafikkort).

Så vad tycker jag? Som old-school Civilization-spelare (sen originalet 1991) är det här enligt mig den mest drastiska förändringen av spelet och så mycket är nytt att man behöver lära in stora delar av spelet på nytt. I övrigt håller jag helt med om kritiken, men även delar av det positiva som lyfts.

Känner mixade känslor inför den nya "era"-indelningen där man gått från 9 till 3 eras och där varje era gör att man byter till en civilisation som är mer passande för eran, men man använder fortfarande samma ledare genom hela spelet (med andra ord kan t.ex. Benji Franklin vara ledare för romarriket, sedan Spanien och slutligen Mexiko). Det kan säkert finnas intressanta sätt att tweaka ledare och de olika civilisationernas inriktningar, men med det faller också någon form av kontinuitet i spelet.

Spelets kartor har märkligt nog gjorts i storlekarna "tiny, small och standard" där det varken finns large eller huge som tidigare. Förstår inte heller hur mixen med olika civilisationer ska funka för den som (likt mig) tycker det är kul att spela Earth-karta med "true start locations". Gissningsvis har man inga planer på att tillgodose detta som jag har för mig har funnits mer eller mindre sen 1991.

Även barbarians är för första gången bortplockade och ersatta med individuella bosättningar (som tydligen ska utvecklas vidare till City States). Det är dock här jag ser en av de mest negativa sidorna med spelet. Även om jag vill testa igenom spele på en nybörjar-nivå, så blir dessa bosättningar alltid "hostile" vilket gör att man hela tiden behöver försvara sig mot dem. Detta kanske inte hade varit något problem om det då och då (i och med att jag valt just den enklaste nivån), men det formligen haglar trupper från dessa bosättningar. Jämför jag med tidigare spel så har det aldrig varit några problem att skicka ut några settlers för att bygga fler städer i spelets början. Här blir det istället omöjligt att få ut dessa bosättningar eftersom jag måste lägga fullt fokus på att försvara den enda stad jag har. Från gamla Civ med 1-2 barbarians så kommer nu 4-5 åt gången.... på nybörjar-nivån. Detta gör också att mitt fokus går från att bygga och utveckla en civilisation till att utkämpa löpande strider mot grannbyar. Spelet har därmed ett helt oproportionerligt stort fokus på krig.

Spelet känns obalanserat och ... ofärdigt? ...och det krävs sannolikt flera års DLC:er för att hitta tillbaka till samma omfattning som fanns i Civilization VI för just nu saknas de senare "eras" och utvecklingen (och tydligen även spelet) strax efter andra världskriget, samtidigt som även "One more turn..."-funktionen verkar vara bortplockad.

Nej, det här köpet känner jag mig i nuläget inte alls nöjd med. I nuläget ger jag spelet 2 av 5

Ska tillägga att min äldsta grabb gillar spelet, så det kanske mest är jag som är en gammal grinig fanboy från förr... :D

Last edited:

Henke

I veckan har jag också spelat klart Harold Halibut.

Det här är ett otroligt snyggt point-n-click spel där man scannat in lerfigurer vilket ger spelet en riktigt charmig "stop-motion" känsla. Spelet handlar om Harold Halibut som agerar vaktmästare på en rymdfarkost som kraschat på en planet över hundra år från jorden. På farkosten bor en mängd andra udda karaktärer och äventyret tar fart när Harold hittar en medvetslös utomjordling i skeppets filterpump.

Det här är en skruvad och stark berättelse som är väldigt snyggt paketerad. Däremot är själva spelbarheten tämligen begränsad. Det finns bara ett enkelt knapptryck (och inga alternativ) för att interagera med spelvärlden, det finns väldigt få valbara dialoger och minigames:en i spelet är så simpla att man kan lista ut dem i sömnen.

Spelet ska trots detta ändå ha cred för sin historia, för även om det ibland känns som mer film än spel, så är det en bra film.

Det här spelet hade fått full pott om spelbarheten och valen var fler, men i nuläget förtjänar det 3 av 5

Luftslottet

Bygger obrukbara drömmar
Jag har spelat Death’s door ett spel från 2021 som säkert många har spelat.

”The player takes on the role of a small crow who works as a "reaper" collecting souls for the Reaping Commission Headquarters, an office-like bureaucratic afterlife.”

snodde de rakt av från Wikipedia för förmodligen bättre än mina egna funderingar kring storyn och gameplay.

jag gillar att spelet rent visuellt är skitsnyggt och gör precis de jag önskar. Man fightas, samlar själar för att uppgradera sina vapen samt kan variera sig med en del vapen. Det är Zelda likt i stor utsträckning och relativt finurligt. Detta spel har också fungerat som ett avbrott i Jedi Survivor eftersom barnen blir lite väl påverkade av att jag spelar.

+gillar att fiendens hälsa inte är utskriven utan att de syns på den istället.
+Fin story om livet, döden och allt däremellan
+st

-stundtals lite svårt att veta vad man skall göra härnäst.

betyg 4/5

Henke

I veckan har jag spelat Civilization VII .

Nej, det här köpet känner jag mig i nuläget inte alls nöjd med. I nuläget ger jag spelet 2 av 5

Ska tillägga att min äldsta grabb gillar spelet, så det kanske mest är jag som är en gammal grinig fanboy från förr... :D
Nu gav jag spelet en ny chans idag och det verkar bli mindre strider om jag håller mig på min kant och inte scoutar. Gjorde det hela bättre men i övergången till andra eran kraschade spelet.

Justerar upp betyget till 3/5 ändå…

Hellzon

Långsamma Vargen
Nu blir det ikappskrivning igen.

Animal Well är ju bra, och så. Jag känner lite att jag inte har en susning om vad jag har för mål, men jag hittar kul utrustning iallafall. 4/5

Tactical Breach Wizards vill jag spela klart. Nån gång. 5/5

20 Small Mazes är just tjugo små labyrinter, med lite coola twistar så det är inte bara labyrinter. Rätt najs, och gratis. 5/5