Nekromanti Speltimmen v5 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag har spelat 4 timmar av Urban Empire.
Som spel känns det oerhört ofärdigt och billigt, vilket det inte är, det är inte särskilt buggigt, men var ungefär lika engagerande som att prata med en klippdocka. Den enda fördelen jag kunde se med spelet var att det var mindre fokus på att bygga vägar korrekt än Cities Skylines, men Skylines är ett bra spel jag inte gillar, så positiv kan jag definitivt inte vara med Urban Empires.

Jag tenderar att undvika att använda steams refund, särskilt när det är en spel ide som jag i grunden gillar, men efter den första timman spelade jag bara vidare för att motivera att inte använda den och detta lyckades inte.

På kranks skala skulle det väl ligga på 80 egentligen men jag har spelat 75or som varit mer angenäma att spela.

/Luna Lovegood
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag har spelat 69 minuter av Livelock.

Livelock är en postapokalyptisk topdown-shooter där man spelar en människa som en gång för länge sedan var en av de första att ladda upp sitt medvetande till en dator; sedan dess har hela den biologiska mänskligheten gått under och kvar finns bara robotar och, någonstans, stora databaser med uppladdade inaktiva människomedvetanden. Nu har man väckts av den vänliga super-AIn som ligger i omloppsbana, och målet är dels att spöa upp de elaka robotar som brutit sig loss och korrumperat andra robotar, och dels att hitta Eden, som databaserna med människomedvetanden kallas.

Kort sagt, spelets story är närmast specialskriven för undertecknad. Det skadar inte att jag får starka 2000AD-vibbar, typ ABC Robots, från robotdesignen heller. Jag påminns om gamla Gunlok, som var mycket ambitiöst för sin tid även om det inte nådde riktigt ända fram.

"Svagheten" med spelet, om det kan kallas en svaghet, är att jag är ganska dålig på actionspel. Jag utesluter inte att jag kommer att behöva sänka svårighetsgraden när jag spelar vidare, för jag har dåliga reflexer och är kass på att sikta. Jag spelade spelet med handkontroll, vilket faktiskt funkade bättre för mig än tangentbord+mus i det här fallet. Jag gillar ändå upplägget; eftersom få anfall är helt omedelbara så krävs ett mått av taktik, och det går ofta att använda (den förvånansvärt dynamiska och förstörbara) terrängen mot fienden, t.ex. lägga minor i flaskhalsar och så.

Så. Jag köpte det här spelet för att det verkade snyggt, inte för att jag trodde att det skulle ha speciellt bra story eller för att jag trodde att jag skulle gilla dess gameplay. Hittills har jag blivit positivt överraskad på båda dessa punkter. Å andra sidan har jag bara spelat en timme.

Spelet har coop, och har en struktur som gör att man märker att det inte egentligen är tänkt som ett singleplayerspel (t.ex. finns det en "lobby" även när man spelar själv). Jag älskar ju coop; får se om det blir av att jag spelar det här ihop med någon.

BETYG: 90+

EDIT: Tydligen ska spelet ta c:a 6 timmar att spela igenom, eller upp till 26 om man ska vara kompletionist. Det känns ändå rätt lagom. 6 timmar kan jag helt klart lägga på ett spel.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Började spela Alwa's Awakening, en retro-plattformare.

Trevlig och lite klurigare än dess föregångare, då man inte har särskilt lång räckvidd på sina attacker, åtminstone i början av spelet.

Tyvärr blev jag tvungen att bryta då katten tyckte sakerna som rörde sig på skärmen var jätteroliga att jaga.

Klart underhållande.
 
Top