Nekromanti Speltimmen v7 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

Jarl

Hero
Jag spelar Dishonored 2, utan några övernaturliga förmågor, utan att döda någon, utan att bli upptäckt. Det är roligt, för då skiner arvet från Thief-spelen genom den tunga fernissan av moderna hjälpmedel och kompromisser. Som Thief-veteran upplever jag det inte som speciellt svårt med dessa begränsningar, men Dishonored-spelen är Dark Souls direkt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat lite drygt en timme av DARIUSBURST Chronicle Saviors. Jag är spektakulärt jävla dålig på det, men det är ett snyggt klassiskt shootemup som har schyssta branching paths och intressanta djurformade fiender.

Jag har på min inledande timme lyckats räkna ut hur man skjuter vanligt och hur man skjuter sin superstråle. Ibland har man sköldar. Det verkar finnas något slags powerupsystem som jag inte blir klok på, eftersom jag inte kan hålla reda på vad som händer eftersom det kommer enorma vågor av fiender och skott hela tiden. Man kan välja mellan olika skepp. Det finns en massa olika spellägen, så jag tänker mig att det finns viss livslängd i spelet.

Medan jag spelade så verkade det inte spela någon större roll ifall jag dog, för när jag fick slut på liv så kunde jag bara välja "continue" och fortsätta spela. Så jag tog mig igenom några varianter av progressionen. Precis innan jag slutade spela fick jag veta att det jag spelat hela tiden var "simulation mode", om jag iddes kanske jag skulle kolla upp "chronicle mode" som jag just låst upp.

BETYG: 90- eller 85+. Svårt att sätta betyg på. Det är ett bra spel, men jag vet inte om eller när jag återvänder till det. Lågprioriterat iaf.

Jocke

Man med skägg
Jag har spelat ca åtta timmar av Nioh och gillar det. Nioh är ett spel om en engelsk (eller irländsk?) före detta pirat som åker till japan för att tillsammans med Hattori Hanso jaga efter Edward Kelly som ser ut som en vampire-vampyr och har kidnappat en ande för att kunna hitta magisk sten.
Striderna är lite dark souls lika efter som man har en stamina mätare och man levlar med ett souls-liknande system.
I övrigt påminner det om actionspel till ps2, tex Devil May Cry och Mark of Kri med att det har banor, uppdrag, ratings och sånt. Loot är på nån slags Diablo 3 nivå, man får grejer mest jämt och de flesta slänger eller återvinner man på olika sett.
Det är Team Ninja - gänget bakom bla Ninja Gaiden som gjort spelet och det innehåller skar som de gillar, tex ninjor, demoner, blod och stadig framerate. Än så länge har det inte vart supermycket boob-physics, men det är ju en annan av deras stapelvaror så det kommer nog.

Jag kommer fortsätta spela igenom det under veckan. Det är ett riktigt bra action spel och mitt enda problem har vart hur mycket svårare bossarna är än "vanliga" fiender. Inte så att bossarna är omöjliga, men de är liksom orimligt mycket komplexare. Jag minns det som att Ninja Gaiden 2 också var så. Det kan också handla om att spelet inte är lika "rättvist" som Dark Souls och att en boss kan döda dig utan att du egentligen gjort fel.

5 av 5