Nekromanti Speltimmen v7

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Välkomna till speltimmens tredje vecka!

Okej, enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Vimes

Sillkung
Jag och min dotter (6 år) spelar The Legend of Zelda: The Wind Waker på min gamla Gamecube. Hon öppnar kistor, styr båten och kommer med smarta lösningar på lätta pussel som jag är för walkthroughförslappad för att orka traggla med. Jag slåss mot monster (vissa monster får jag inte döda) och styr i alla skarpa situationer.

Windwaker är egentligen ett ganska halvdant spel. Idén att kajka runt med båt i en mysig Legend of Zelda-värld är jättebra, och ibland är det riktigt mysigt. Men striderna är ganska ljumma, pusslen är egentligen väldigt enkla och hela grejen att åka båt är mycket tråkigare än vad det låter, dessutom är kontrollen rätt frustrerande.

Men så länge jag inte svär för mycket över kontrollen eller de långa transportsträckorna har vi väldigt roligt.

Robban

Hero
Jag spelar just nu väldigt mycket SolForge, så jag tänkte komma här och fresta er andra med det.

SolForge är ytterligare ett av många nya CCGs, men detta är enbart digitalt. Jag går igenom lite kort (haha) hur det funkar:

Det finns fyra factions (faktioner eller fraktioner, välj själva): Nekrium, Uterra, Alloyin, Tempys (i Magic-färger blir det Svart, Grönt, Vitt, Rött). Varje lek består av 30 kort, max två factions, max 3 av varje kort (förutom i draft). Kort kommer i olika rarities också, givetvis: Common, Rare, Heroic, Legendary. En fullständig kortlista hittar ni här.

Man börjar med fem kort på hand. Förutom den allra första rundan så spelar man två kort och discardar resten av handen. De kort man spelar levlar upp, de kort man discardar gör det inte. Efter fyra rundor så levlar "spelaren" upp, och alla kort (förutom de aktiva) blandas. Lite enkel matematik säger då att den som började har sju kort som är level 2, och den andra har 8. Detta balanseras upp av att förste-spelaren går först in i rank 2, och får tillgång till level 2-korten (om han drar dem) först.

Brädet är väldigt simpelt: fem lanes på varje sida, varelser attackerar rakt framåt (summoning sickness är standard). Varelser har attack och health-värden. Till det kommer annat som kan hända också: armor, poison, movement, regeneration, och lite andra småsaker.

Det låter ganska enkelt. Det är ganska enkelt. Men det finns ett djup som inte visar sig direkt; vilka kort man väljer att levla påverkar spelet långt senare. Vilka kort motståndaren spelar påverkar din egen strategi.

Det var längesen jag körde Magic, men om vi säger så här: under dina fyra första rundor så ser man väl runt 12 kort i Magic, vilket ger oss ~20% (12/60). I SolForge så ser du 20 av 30 kort. Genom att du ser så mycket mer av din lek (den växer dessutom aldrig, den är alltid 30 kort) så får du fler möjligheter. Givetvis: ju längre en Magic-omgång pågår desto fler möjligheter öppnas upp. Jag tänkte inte försöka mig på att säga att Magic är bättre än SolForge eller tvärt om, bara att även om spelen är rätt lika varandra på vissa delar så skiljer de sig enormt på andra. Siffrorna i Magic (60 kort) gör att man vill ha ett visst antal länder, precis som siffrorna i SolForge påverkar hur du bygger din lek.

Men nog om det. Resten då?

Det är gratis. Alltså inte asiatiska versionen av gratis där du måste spendera pengar för att komma någonstans, utan gratis på riktigt. Eller. Let me explain:

När man skapar ett konto får man två start-lekar. Dessa är... inte jättebra, men de duger för att lära sig spelet. Varje dag man loggar in får man en inloggningsbelöning (daily reward); detta kan vara ett slumpvist utvalt kort och lite silver, ett basic booster pack och lite silver, ett standard booster pack, ett premium booster pack, eller (om man har massor med tur): 1 event ticket (mer om dessa senare).

Basic booster packs innehåller tre kort, med ett kort garanterat rare och chans till både heroic och legendary.

Standard booster packs innehåller åtta kort, minst två rare och ett heroic, och chans till legendary.

Premium booster packs innehåller tolv kort, minst 1 legendary, 3 heroic och 3 rare.

Vidare får man även rewards vid första och tredje vinsten (kan vara mot AI-spelare), och vid första online-vinsten så får man 1 event ticket.

Så även om man inte betalar någonting så växer ens kortsamling dagligen. Givetvis är det så att de som köper premium packs kommer bygga upp sin samling snabbare, men det gör inte så mycket. Det finns en dold rating för online-spel (så man hamnar till slut bland folk som är lika bra/dåliga som en själv), och det går att vinna med nybörjar-lekarna. Är man slug så kan man skapa två konton och spela mot varandra och bara conceda för den där online-vinsten; det är tillåtet.

Event tickets används för att köpa inträde till turneringar. I dagsläget finns det två: constructed och draft. Constructed tar du med dig en egen lek och försöker vinna med (och det är här det blir mer pay to win: det är svårt att göra tillräckligt bra lekar när man har en begränsad kortsamling), i draft så... draftar du. Draft kostar visserligen 7 tickets, men: first pick first pack är alltid garanterat heroics, man behåller även alla kort man draftar. Vidare så finns chansen att plocka upp legendaries i draft också. Det är ett mycket jämnare spelformat, då alla bygger sin lek på samma sätt. Dessutom är det asynchronous, så du måste inte sitta i flera timmar, utan du kan bygga din lek över hur lång tid du vill, och när du spelar (3 omgångar) så kan varje match spelas när du känner för det (de försöker matcha dig efter hur du har spelat: först mot nya lekar, sen mot 0-1/1-0-lekar, beroende på om du vann eller förlorade, och så vidare). När turneringen är över så vinner man:
3-0: 1 Premium Pack, 9 tickets
2-1: 1 Standard pack, 5 tickets
1-2: 1 Standard pack, 3 tickets
0-3: 1 Standard pack
Alltså, oavsett om du vinner eller inte så har du ökat din kortsamling med 30 kort, plus 8 eller 12 kort till. Och man får alltså en gratis draft, varje vecka. (Draft är inte jättedyr i rediga pengar heller, det kostar väl runt 40 spänn eller nåt.)

En match tar allt mellan 5 och 30 minuter. Spelar man mot vänner kan man köra async, unlimited time (spelet är gjort för ipads/iphones, men det kommer en android-version i år, den är i beta just nu), annars finns limited som är 20 minuter/spelare.

Men, nog. Jag tycker personligen att det är väldigt trevligt (annars skulle jag inte skriva så här mycket om det), och det vore kul om det dök upp folk från wrnu att spela mot. Vill ni spela mot just mig så är det bara att skicka en challenge, jag heter drob in-game. Unlimited är bra för sånt, då kan man spela sin runda när man har tid.

(Och för att sälja det ytterligare: Garfield är involverad. Set 2 kommer i Mars (tentatively).)

Max Raven

T12-kultist
Denna vecka har det varit lite blandat.

Jag har spelat en del Guild Wars 2. Det är ganska trevligt, om inte riktigt lika bra som Guild Wars vad gäller strid (IMHO) - jag tycker synergi-tänket inte känns av lika mycket. Dock har jag färre speltimmar här in i gamla GW - det kanske ändrar sig.

Jag har också spelat Total War: Shogun 2 i coop. Total War är ett strategispel (med taktik, eller taktikspel med strategi) som utspelar sig i historiska Japan. Jag har kört expansionerna för Meiji-restorationen (Fall of the Samurai) och någonstans på 1000-talet då Shogun blev en grej (Rise of the Samurai) tidigare. Så här långt har jag haft mest roligt i Fall of the Samurai (jag gillar sjöstriderna och att man kan ge artilleriunderstöd) men grundkampanjen är helt klart underhållande. Önskar jag var lite bättre på slagfältet bara. Snart har vi enat Japan - bara något dussin provinser kvar...

Utöver det har jag spelat igenom ungefär hälften av Resonance. Resonance är ett point-and-click adventure-spel, ungefär som Monkey Island och Full Throttle. Spelet är utgivet av Wadjet Eye, vilka också släppt Primordia och Blackwell-spelen. Som är kutym för Wadjet så är pusslen tämligen logiska, men spelmekaniken lite annorlunda. Man kan, t ex, använda sig av longterm memories och short term memories (samt prylar) i konversationer för att finna ledtrådar och övertala andra. Det var lite skumt i början men funkar rätt bra - man kan lägga till vad som helst som man ser i short term memory (upp till :gremcool: vilket ger en del pusselmöjligheter. Å andra sidan så blev det lite stopp för mig lite efter halvvägs - har fastnat i ett pussel. Får se när jag löser det. Adventure games är lite kattmynta för mig, så jag tror jag kommer vara klar med det på onsdag, kanske.

Max Raven

T12-kultist
Vimes said:
Jag och min dotter (6 år) spelar The Legend of Zelda: The Wind Waker på min gamla Gamecube. Hon öppnar kistor, styr båten och kommer med smarta lösningar på lätta pussel som jag är för walkthroughförslappad för att orka traggla med. Jag slåss mot monster (vissa monster får jag inte döda) och styr i alla skarpa situationer.

Windwaker är egentligen ett ganska halvdant spel. Idén att kajka runt med båt i en mysig Legend of Zelda-värld är jättebra, och ibland är det riktigt mysigt. Men striderna är ganska ljumma, pusslen är egentligen väldigt enkla och hela grejen att åka båt är mycket tråkigare än vad det låter, dessutom är kontrollen rätt frustrerande.

Men så länge jag inte svär för mycket över kontrollen eller de långa transportsträckorna har vi väldigt roligt.
Gillar Wind Waker. Tycker det är mysigt att kryssa runt på havet. :gremsmile:

... Sen tröttnar man och börjar använda sig av teleporteringen... <.<

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat 85 minuter av Odyssey: Journey to the West, remaken till PC. Jag spelar med en 360-handkontroll med TV'n kopplad till datorn, så det är som att spela på 360 men med bättre grafik.

Odyssey är lite Ico (störig tjej man ska dra runt på och skydda) och lite prince of persia (hoppa runt och klättra).

Grundplot: Grön postapokalyps, man spelar en manlig bikertyp som flyr från ett krashande fängelseskepp tillsammans med en mjäkig tjej som sätter på en ett slavpannband så man måste lyda henne. Som i, hon dödar en om man kommer för långt bort, och så. Målet är att lyckas ta henne hem till byn hon kommer från.

Grafiken är awesome. Miljöerna är asvackra och det jobbas mycket med ljus och färger och så för att skapa en känmsla av närvaro i ett övervuxet New York några hundra år efter en hittills ospecifierad katastrof.

Kontrollerna är ibland klumpiga och det känns inte alltid helt naturligt att få huvudpersonen att hoppa, klättra eller gå dit man vill. Framför allt eftersom spelet lider lite av den vanliga "kan hoppa över långa stup men inte en liten sten"; hopp och sådant känns väldigt kontextberoende, till skillnad från Prince of Persias ändå förhållandevis friformiga omkringskuttande. Jag har ju också blivit bortskämd med utforskandet i "I'm Alive", som ju är det bästa som producerats (vad jag vet) när det gäller just omkringklättrande utforskande i ruiner.

Men spelet är helt okej. Jag utesluter inte att jag fortsätter spela det nån gång bara för grafiken.