Jag spelar just nu väldigt mycket SolForge, så jag tänkte komma här och fresta er andra med det.
SolForge är ytterligare ett av många nya CCGs, men detta är enbart digitalt. Jag går igenom lite kort (haha) hur det funkar:
Det finns fyra factions (faktioner eller fraktioner, välj själva): Nekrium, Uterra, Alloyin, Tempys (i Magic-färger blir det Svart, Grönt, Vitt, Rött). Varje lek består av 30 kort, max två factions, max 3 av varje kort (förutom i draft). Kort kommer i olika rarities också, givetvis: Common, Rare, Heroic, Legendary. En fullständig kortlista hittar ni
här.
Man börjar med fem kort på hand. Förutom den allra första rundan så spelar man två kort och discardar resten av handen. De kort man spelar levlar upp, de kort man discardar gör det inte. Efter fyra rundor så levlar "spelaren" upp, och alla kort (förutom de aktiva) blandas. Lite enkel matematik säger då att den som började har sju kort som är level 2, och den andra har 8. Detta balanseras upp av att förste-spelaren går först in i rank 2, och får tillgång till level 2-korten (om han drar dem) först.
Brädet är väldigt simpelt: fem lanes på varje sida, varelser attackerar rakt framåt (summoning sickness är standard). Varelser har attack och health-värden. Till det kommer annat som kan hända också: armor, poison, movement, regeneration, och lite andra småsaker.
Det låter ganska enkelt. Det är ganska enkelt. Men det finns ett djup som inte visar sig direkt; vilka kort man väljer att levla påverkar spelet långt senare. Vilka kort motståndaren spelar påverkar din egen strategi.
Det var längesen jag körde Magic, men om vi säger så här: under dina fyra första rundor så ser man väl runt 12 kort i Magic, vilket ger oss ~20% (12/60). I SolForge så ser du 20 av 30 kort. Genom att du ser så mycket mer av din lek (den växer dessutom aldrig, den är alltid 30 kort) så får du fler möjligheter. Givetvis: ju längre en Magic-omgång pågår desto fler möjligheter öppnas upp. Jag tänkte inte försöka mig på att säga att Magic är bättre än SolForge eller tvärt om, bara att även om spelen är rätt lika varandra på vissa delar så skiljer de sig enormt på andra. Siffrorna i Magic (60 kort) gör att man vill ha ett visst antal länder, precis som siffrorna i SolForge påverkar hur du bygger din lek.
Men nog om det. Resten då?
Det är gratis. Alltså inte asiatiska versionen av gratis där du måste spendera pengar för att komma någonstans, utan gratis på riktigt. Eller. Let me explain:
När man skapar ett konto får man två start-lekar. Dessa är... inte jättebra, men de duger för att lära sig spelet. Varje dag man loggar in får man en inloggningsbelöning (daily reward); detta kan vara ett slumpvist utvalt kort och lite silver, ett basic booster pack och lite silver, ett standard booster pack, ett premium booster pack, eller (om man har massor med tur): 1 event ticket (mer om dessa senare).
Basic booster packs innehåller tre kort, med ett kort garanterat rare och chans till både heroic och legendary.
Standard booster packs innehåller åtta kort, minst två rare och ett heroic, och chans till legendary.
Premium booster packs innehåller tolv kort, minst 1 legendary, 3 heroic och 3 rare.
Vidare får man även rewards vid första och tredje vinsten (kan vara mot AI-spelare), och vid första online-vinsten så får man 1 event ticket.
Så även om man inte betalar någonting så växer ens kortsamling dagligen. Givetvis är det så att de som köper premium packs kommer bygga upp sin samling snabbare, men det gör inte så mycket. Det finns en dold rating för online-spel (så man hamnar till slut bland folk som är lika bra/dåliga som en själv), och det går att vinna med nybörjar-lekarna. Är man slug så kan man skapa två konton och spela mot varandra och bara conceda för den där online-vinsten; det är tillåtet.
Event tickets används för att köpa inträde till turneringar. I dagsläget finns det två: constructed och draft. Constructed tar du med dig en egen lek och försöker vinna med (och det är här det blir mer pay to win: det är svårt att göra tillräckligt bra lekar när man har en begränsad kortsamling), i draft så... draftar du. Draft kostar visserligen 7 tickets, men: first pick first pack är alltid garanterat heroics, man behåller även alla kort man draftar. Vidare så finns chansen att plocka upp legendaries i draft också. Det är ett mycket jämnare spelformat, då alla bygger sin lek på samma sätt. Dessutom är det asynchronous, så du måste inte sitta i flera timmar, utan du kan bygga din lek över hur lång tid du vill, och när du spelar (3 omgångar) så kan varje match spelas när du känner för det (de försöker matcha dig efter hur du har spelat: först mot nya lekar, sen mot 0-1/1-0-lekar, beroende på om du vann eller förlorade, och så vidare). När turneringen är över så vinner man:
3-0: 1 Premium Pack, 9 tickets
2-1: 1 Standard pack, 5 tickets
1-2: 1 Standard pack, 3 tickets
0-3: 1 Standard pack
Alltså, oavsett om du vinner eller inte så har du ökat din kortsamling med 30 kort, plus 8 eller 12 kort till. Och man får alltså en gratis draft, varje vecka. (Draft är inte jättedyr i rediga pengar heller, det kostar väl runt 40 spänn eller nåt.)
En match tar allt mellan 5 och 30 minuter. Spelar man mot vänner kan man köra async, unlimited time (spelet är gjort för ipads/iphones, men det kommer en android-version i år, den är i beta just nu), annars finns limited som är 20 minuter/spelare.
Men, nog. Jag tycker personligen att det är väldigt trevligt (annars skulle jag inte skriva så här mycket om det), och det vore kul om det dök upp folk från wrnu att spela mot. Vill ni spela mot just mig så är det bara att skicka en challenge, jag heter
drob in-game. Unlimited är bra för sånt, då kan man spela sin runda när man har tid.
(Och för att sälja det ytterligare: Garfield är involverad. Set 2 kommer i Mars (tentatively).)