Speltimmen v9–12 2025

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka (även om trådarna kommer en gång i månaden).
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Hellzon

Långsamma Vargen
Jag har spelat lite Victoria 3. Eller 5 timmar, men det är ju ett litet smakprov på Paradoxs Grand Strategy-spel. Jag tror jag gjorde fel, stackars Sverige fick en enorm stadsskuld och inte hade vi något för det. Vill nog prova igen. 80 på krankskalan.

Sen har jag spelat Unpacking i 6 timmar, vilket är tillräckligt för att bli "klar". Det är ett charmigt litet spel där man ska packa upp flyttlådor och möblera en serie lägenheter. Det är inget svårt eller så, på sin höjd finns det någon besticklåda som rymmer exakt det som måste ligga där - vilket blir svårare av att det är retropixelgrafik och inte jättelätt att se vad saker ska föreställa ibland.

Men annars är det chill och så. Jag spelade klart, så det får bli 95 på krankskalan.

krank

Jag försöker ju, lite lagom engagerat sådär, att lära mig japanska. Duolingo har funkat väldigt bra för mig; det jag saknar i självdisciplin ger appen i form av gamification och inramning. Jag har också börjat köra en del Wanikani; inte alls lika gamifierat men fortfarande rätt trevligt.

Nu har jag också testat en timme Shashingo.

Det är ett ganska simpelt och mysigt spel. Man går runt i vad som eventuellt kan vara en del av ett trevligt och cartoony Tokyo. Man kan ta kort på saker, och då får man det kortet som ett "flash card" med både namnet på grejen på japanska, plus tre relaterade termer. Man kan också kolla upp hiragana om man vill, men den delen lär man sig inte av spelet.

Nej, poängen med spelet är att när man sen samlat på sig lite ord, så kan man använda "Find Quiz"-funktionen, där man i princip får ett ord och så ska man försöka hitta och fota grejen ordet beskriver. Man väljer själv hur många ord man ska quizzas på och hur många gissningar man får. Efteråt får man mynt för de man lyckades med, och så får man se bilder på de ord man misslyckades med.

Mynten kan man sedan använda i gacha-automater för att få ut grejer som t.ex. andra filter till sin kamera.

Det här är… rätt trevligt. Helt OK sätt att bygga vokabulär eller bara utmana sig själv Begränsningen ligger dels i att det mest är substantiv man lär sig (av naturliga själ), och dels i att spelets innehåll är just begränsat. Det verkar inte hända jättemycket på DLC-fronten heller, trots att jag tänker att det här verkligen är ett spel med potential.

Jag hade nog också önskat mig något slags story mode. Jag motiveras helt enkelt inte av gacha-mekaniken; jag hade velat ha någon mer påtaglig progression. Antingen att man låser upp mer story av något slag, eller att man låser upp nya områden.

Så… Jättebra idé, lite begränsat utförande.

BETYG: 90

krank

Jag har spelat lite över en timme av Galactic Civilizations IV.

2022 körde jag I–III i den här serien. Fyran är verkligen "more of the same". Lite mer polerat, lite snyggare kanske. Precis som sina föregångare placerar jag det i fyllt dugligt-facket. Gränssnittet är väldigt begripligt. Av den timme jag kört känns det inte överväldigande eller så. Jag tycker inte om hur kameran känns, det är väl det enda.

Jag antar att det egentligen inte finns någon anledning för mig att återvända till III nu när IV finns? Och jag vet fortfarande inte vilket sånt här spel jag faktiskt skulle välja om jag faktiskt skulle börja spela något liksom på allvar.

BETYG: 90−