Nekromanti Speltimmen v9 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

Vimes

Sillkung
Jag har kört fast som en, öh, bil i djup lera, i The Elder World (sista episoden) i Quake 1. Är fyra banor in, men det går otroligt segt. Svårighetsgraden, som i episod 1-3 ökade i stadig men odramatisk takt har hoppat flera trappsteg upp direkt. För mycket fiends! (Alltså, man går i en mörk korridor och sen, bam!, väggarna åker ner både framför en och bakom en och hundrasjuttio fiends i båda riktningarna. Inte ok!) Skulle kört på medium istället för hard känner jag nu.

krank

Jag köpte Krautscape förra veckan och nu har jag spelat 65 minuter av det.

Det var en mycket deprimerande upplevelse. Varför?

+ Riktigt cool grafisk stil.
+ Trevligt, lite meditativt soundtrack.
+ Innovativ mekanik: när man tävlar mot varande så är det ledaren i racet som kontinuerligt bygger banan framför sig; de andra får förhålla sig till omständigheterna. Jag hann aldrig testa den biten dock, för jag körde bara singleplayer och blev inte klar med de vanliga körlektionerna.
+ Cool mekanik: om man åker utanför banan kan man förvandla sin bil till en fågel (!?) och hitta nya sätt att ta sig tillbaks till banan - kanske längre fram.

- DET GÅR INTE ATT STYRA. Styrningen i det här spelet är nog faktiskt det värsta jag varit med om i ett bilspel. I teorin är det lätt: Piltangenter, liksom. Gasa, bromsa, vänster, höger. Men... Det går inte att lita på styrningen. Ibland leder minsta tryckning till att fordonet vrider sig 45 grader och måste rätas ut igen. Ibland händer INGENTING. Det senare uppträdde flera gånger för mig när jag t.ex. behövde svänga i en kurva. Styrningen reagerade helt enkelt inte. Att jag orkade med det här i 65 minuter vet jag inte om jag ska vara stolt över eller skämmas för.
- Märkliga fysikbuggar a' "plötsligt snubblar bilen på en osynlig sköldpadda och far upp i luften och hamnar på rygg och allt är sämst".

Det här spelet har enorm potential.

Jag hoppas att nån som kan göra bilspel plockar upp några av dess idéer. Med schysst bilstyrning skulle det här vara ett av de coolaste bilspelen någonsin tack vare den innovativa mekaniken.

BETYG: 75

krank

Igår påbörjade jag andra episoden av Life is Strange. Jag har ju skrivit om det förut men eftersom jag redan klarat av veckans 60-minutare så tar jag mig friheten att fortsätta.

Nu har jag dels börjat få de jobbigare konsekvenserna av en del val jag tyckte kändes moraliskt självklara i förra episoden, och jag fick mitt första som jag tyckte riktigt svåra val; där det verkligen gällde min och andras personliga säkerhet vs principiell rätt...

En tjej har drogats och eventuellt våldtagits. Gå till polisen, trots att det helt saknas bevis, finns en film som antyder att det varit frivilligt samt att den lokala polisen knappast är känd för att lita på vittnesmål från studenter? Och där gärningsmannen dessutom är en farlig jävel som viftat med pistol på campus och verkar extremt instabil, och dessutom har en rik och mäktig familj som håller honom om ryggen? Jag har redan fått mitt rum vandaliserat och fått både anonyma och ickeanonyma hot i min telefon (om våld och advokater, respektive) efter förra gången jag spillde bönorna för auktoriteterna i närheten. Min tillit till de vuxna är just nu sjukt låg... Samtidigt tycker jag ju att det är principiellt rätt att anmäla.

SVÅRT. Svårt oavsett om man har kraften att vrida tillbaks tiden eller ej.

Jag har svårt att bestämma mig för huruvida jag betraktar den här sortens svåra val som något huvudsakligen bra och eftersträvansvärt eller ej. Det är ju sjukt jobbigt att göra dem, framför allt när jag i min vardag generellt försöker undvika oåterkalleliga val med permanenta konsekvenser så gott jag kan. Jag hatar sånt IRL. Men jag ser ju att det är effektiv speldesign; spelmakarna har verkligen lyckats få mig investerad i berättelsen och i karaktärerna.

Det vore ganska lätt för mig att bara inte spela LiS mer. Jag skulle inte ha svårt att hitta anledningar till att låta bli. Dessutom har jag höret att slutet ska vara meh.

"Turligt" nog har jag vänner som vill att jag ska spela klart det så att vi kan diskutera det... Så jag lär fortsätta.

Jag spelade också lite Dead Space för nån dag sedan. Det krashade inte alls lika illa som tidigare. Jag tycker om att spela Dead Space på enklaste svårighetsgraden; när det finns hur mycket ammo som helst precis överallt blir det mindre obehagligt och det blir lättare att bara se det som ett "spel", och numera är det så jag föredrar mina skräckspel...