Rollspel med regelmekanik som är smart, enkel och övergripande? Det måste ju vara Järn.
Grunden är enkla BRP-regler med den smarta principen av högst effekt, men under färdighetsvärdet, för att vinna motståndsslag. Sekundära attribut och liknande har tagits bort och istället så finns det bara färdigheter som allihop fungerar likadant och väl anpassade för sin järnåldersfantasy-setting samt gard, själ och skada för att hålla reda på tillfällig status.
Grunden kryddas med smidiga regler för konfliktresolution och utmaningar när man vill gå utanför de vanliga färdighetsreglerna (fast de bygger så klart på dessa).
Reglerna för strid fokuserar på det viktiga. Positioner hålls reda på med zoner: precis så lite som behövs för att man ska kunna använda dramatiska förflyttningar och avståndsstrid om man väljer att agera så, men försvinner utan att ge overhead annars. Grunden i striden är stanserna vilket inte tar längre tid än att välja ett av fem kort på hand och slänga framför motståndaren, men tillräckligt intrikat för att valen av korten emellanåt kan vara en riktigt svettig historia.
Det som gör striden intressant är att reglerna och alternativen följer med deltagarnas utrustning. Vapen och rustning (liksom zoner och riddjur) har Egenskaper och regler som hänger ihop med dem. Och endast de Egenskapers regler som faktiskt ingår i den nuvarande striden behöver betraktas. Som en perfect storm av modulärt, snabbt och varierande. Det finns inte två vapen som är likadana, eftersom de har olika uppsättning Egenskaper, och om de är bra eller dåliga bestäms av motståndarens Egenskaper.
Slutligen finns det inga kampanjer till Järn. Man börjar med att skapa kampanjen, för det är vad klanen är i Järn. Man skapar tillsammans - spelare och spelledare - klanens viktiga personer och omvärlden som formar den, både den geografiska och gudamässiga. Och framför allt så skapar man relationerna (inklusive rollpersonerna). Som spelledare innebär detta att allt är serverat och klart från början, och dessutom bryr sig spelarna väldigt mycket om världen omkring rollpersonerna. De har ju varit med och byggt den! Kan det bli mer intressant att se vad som händer när deras sammanlagda skapelse möter rollpersonernas öden, spelarnas val och spelledarens inspiration? Som spelledare är det bara att hoppa ombord och följa med på resan.