Nekromanti Speltråd Zombies i Bergsfors

Cissi

Up to no good.
Lunde/Sam

Jag stirrar på den mörka butiken och ger Lollo en kort blick. Sen nickar jag.
Med säker hand backar jag upp bilen på trottoaren och parkerar utanför dörren.

"Det får gå fort!" Jag lägger en hand på Lollos lår och nickar igen. "Efter dig."

Anchorman

Swashbuckler
Djurparken

Rutger synar den vakande vakten. Vakten som Rutger tidigare såg var den som tog nyckeln som används för att låsa upp dörren in till Bengt.

Vakten har lutat sig mot ena väggen ställ sitt gevär vid sidan om honom och tänt en cigarett.

De andra har nu gått in i det stora huset och stängt dörren. Verkar som de tänt en ficklampa därinne som lyser upp fönstren då och då när ljuskäglan sveper förbi.

Bengt

Hey, hörru, vakna.

Bengt vaknar med sprängande huvudvärk och grumlig syn. I sin dimmiga syn ser han en siluett.
Bengt försöker sätta handen mot huvudet men inser att han sitter fast i ett rör i väggen.
Synen klarnar något och han får se siluetten av en något äldre man.

Två andra personer är här, yngre än mannen som försökte få kontakt med Bengt, en man och en kvinna, även dem sitter längs väggen med armarna bakom ryggen.

Den äldre mannen gör ett nytt försök att få kontakt med Bengt.

Hör du mig? Hur mår du?

[De tre är: Birgits man, son och hans fru. Avgör själv ifall Bengt träffat någon av dem tidigare.]

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Vi stiger ur bilen och går tillsammans till butiken. Lunde lyser med ficklampan. Dörren är låst så vi måste gå in via det krossade skyltfönstret. Där ligger en till död kropp. Huvudet har genomborrats av en pil som sticker ut från panna och bakhuvud. Några meter in i butiken ligger en compound-pilbåge på golvet. Det är blod på den. Jag torkar bort blodet och prövar spänna bågen. Draget är ganska lätt, bågskytten var antagligen en kvinna, men det är perfekt för de avstånd jag tänker använda bågen på. När bågen är spänd minskar draget ännu mer. Fördelen med en compoundbåge. Jag hittar ett par pilar också, men jag behöver fler.

Vi letar en stund och hittar två bågar till, koger och en mängd pilar. Jag förser mig främst med pilar som har breda spetsar med rakbladsvassa blad. Jag plockar ihop till Lunde också. Slutligen hittar jag ett par rejäla jackor och ett par knivar. "Okej det får räcka. Tillbaka till bilen"

Cissi

Up to no good.
Lunde/Sam

Jag står tyst innanför fönstret medan Lollo rumstrerar omkring i butiken, provdrar i bågsträngar och mumlar för sig själv.
Till slut.

Lollo: "Okej, det får räcka. Tillbaka till bilen."

När Lollo kommer fram till mig lyfter jag en hand och sätter mot hans bröst, tittar upp på honom.

"Lollo... håll om mig lite..."

Jag kliver in närmare honom och lägger armarna om hans rygg, lägger kinden mot hans bröst.

"Kommer vi ta oss ur det här levande, Lollo? Kommer vi att dö nu?"

mårten1

Swordsman
Rutger

Jag smyger mig runt och försöker göra vakten medvetslös innan han hinner göra ett ljud ifrån sig. Jag behöver nog Bengts hjälp om jag ska kunna få ut Birgit eller kunna ens stoppa dessa galningar på något sätt.

Jag rör mig försiktigt förbi i skuggorna så jag kan smyga mig på mitt mål utan att han märker mig innan handtaget på hammaren flyger in i huvudet på honom.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Daniel Olander

Jag återvänder till Morgan och ger honom fyra stycken alvedon.

Dosera som du känner för.

Var på jag beger mig ut i köket och börjar gå igenom min ryggsäck och hänger upp en del fuktiga kläder på några köksstolar. Efter det så ser jag till att köksdörren går i lås och där efter tar jag en vända i huset och ser till så att samtliga fönster och dörrar är stängda. Hela tiden beväpnad med kniv och ficklampa.
Om inget händer under min lilla rond i huset så börjar jag söka runt i huset efter bland annat stearin ljus, tändare/tändstickor, rep/snöre, kläder och filtar.
Samtidigt som jag letar efter bra och ha saker så försöker jag hitta ifall huset har någon form av generator som man kanske kan få liv i så vi får ström.

Feuflux

omjonasson.se
Bengt

Hey, hörru, vakna.

Bengt vaknar med sprängande huvudvärk och grumlig syn. I sin dimmiga syn ser han en siluett.
Bengt försöker sätta handen mot huvudet men inser att han sitter fast i ett rör i väggen.
Synen klarnar något och han får se siluetten av en något äldre man.

Två andra personer är här, yngre än mannen som försökte få kontakt med Bengt, en man och en kvinna, även dem sitter längs väggen med armarna bakom ryggen.

Den äldre mannen gör ett nytt försök att få kontakt med Bengt.

Hör du mig? Hur mår du?

[De tre är: Birgits man, son och hans fru. Avgör själv ifall Bengt träffat någon av dem tidigare.]
Bengt

Tittar yrvaket upp. Tar en lång stund innan jag känner igen Göran, Birgits man som jag träffat på några personalfester vilket är ett bra tag sedan. De båda andra har jag aldrig sett, men de måste rimligtvis vara släkt med Birgit (en av dom i alla fall).

- Jag blev nerslagen, säger jag, ge mig en stund till så orkar jag nog prata lite.

Låter tiden gå. Huvudet känns som om det skulle sprängas, och händerna verkar sitta fast ordentligt bakom ryggen. Buntband runt handleder och runt det där röret antagligen.

- Hur länge har ni varit här, frågar jag när det gått en stund, och är ni lika många som ni var från början? De pratade om att döda någon av er när Birgit inte lydde... jag tittar ner i marken, äcklad av hela situationen. Bengt heter jag förresten, mumlar jag, har jobbat på sjukhuset tidigare.

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Cissi said:
Lunde/Sam
När Lollo kommer fram till mig lyfter jag en hand och sätter mot hans bröst, tittar upp på honom.
"Lollo... håll om mig lite..."
Jag kliver in närmare honom och lägger armarna om hans rygg, lägger kinden mot hans bröst.
"Kommer vi ta oss ur det här levande, Lollo? Kommer vi att dö nu?"
Jag släpper försiktigt ner all ny utrustning på golvet för att kunna krama Lunde tillbaka. Vi står där. Det är en skön kram. Jag har inte behövt en kram så mycket på väldigt länge. Inte sedan den gången jag nästan dog i sviterna av en penisfisk. Men då fick jag ingen. Nu känner jag hur närheten till Lunde ger mig ny kraft och beslutsamhet. Jag hoppas bara att jag kan ge henne något tillbaka också.
"Jag tror att vi kommer att klara oss"
Med en viljeansträngning släpper jag taget om Lunde och plockar upp en av jackorna och lägger den om henne. Jag ser henne i ögonen " Om vi gör det här på ett smart sätt. Jag tänker inte leka actionhjälte. På min scoutheder"

Cissi

Up to no good.
Lunde/Sam

Jag ler snett och drar handen över huvudet.

"Okej, Hellenbeck. Då drar vi."

Jag hjälper Lollo att stuva in i bilen och och tar plats i förarsätet igen. Mjukt rullar vi ner från trottoaren och fortsätter vår resa mot Zoo.

Anchorman

Swashbuckler
Djurparken

Bengt samtalar med tre inne i huset. Bengt upptäcker att hans "vapen" inte är kvar, dock är fortfarande provröret kvar i bröstfickan, de verkar ha varit slarviga när de sökte igenom honom.
Kvinnan av de tre är den första som svarar på Bengts fråga.

Jag vet inte vad dem håller på med, de tog våra barn redan när de slängde in oss här. De sa att de inte skulle skada dem... Men jag vet inte.

Ibland går allting fel, allt som man har tänkt ut blir helt tvärtemot som man har tänkt, man förväntar sig ett resultat men får motsatsen.

Det här är inte en av dem gångerna, Rutgers smygattack flyter på precis som han har tänkt. Hammarslaget landar snyggt i bakhuvudet på vakten och han faller ner med en duns.

Bengt och de andra hör hur dörren öppnas och Rutger kliver in genom dörren.

Rutger ser när han kommer in efter att ha låst upp dörren med vaktens nyckel hur Bengt och tre andra sitter längs med väggen, vad han kan se sitter dem fast med buntband i rör i väggen.

Daniel

Nån generator hittas inte i huset, lite ljus och filtar hittas enkelt dock i ett av skåpen.

Alla fönster och dörrar är nu stängda och ett skön tystnad infinner sig över huset.

Lollo och Sam

Lollo och Sam fortsätter sin resa mot djurparken, ombies vandrar överallt på vägen, den höga farten håller dem relativt säkra dock.

Lollo och Sam är ungefär halvvägs till djurparken nu.
Ett duggregn har börjat falla över Bergsfors.

mårten1

Swordsman
Rutger

Rutger ser snabbt att det inte verkar vara några vakter på insidan och ser lättad ut.
"Bengt, är du ok? jag noterar de andra i rummet och säger "hej" lite snabbt och kikar ut och drar med mig vakten in i rummet.

"Jag heter Rutger, vän till Bengt här, jag antar att ni är Birgits familj?" säger jag samtidigt som jag rotar fram vaktens kniv och börjar lossa dem som är fastbundna för att sedan binda fast vakten som de andra var fastbundna fast även med munkavel.

Cissi

Up to no good.
Lunde/Sam

"Lollo... Vad gör vi när vi kommer fram? De har säkert bevakning på stället. Vore det bättre och parkera bilen en liten bit bort och smyga sista biten?"

Jag inser att jag låter väldigt självsäker men vet att jag måste prata för att tystnaden skulle ge mig tid att tänka och det klarar jag inte av just nu.

Feuflux

omjonasson.se
Rutger

Rutger ser snabbt att det inte verkar vara några vakter på insidan och ser lättad ut.
"Bengt, är du ok? jag noterar de andra i rummet och säger "hej" lite snabbt och kikar ut och drar med mig vakten in i rummet.

"Jag heter Rutger, vän till Bengt här, jag antar att ni är Birgits familj?" säger jag samtidigt som jag rotar fram vaktens kniv och börjar lossa dem som är fastbundna för att sedan binda fast vakten som de andra var fastbundna fast även med munkavel.
Bengt

- Ja, svarar Göran (den äldre av de för Rutger tre okända människorna) kort på frågan om de är Birgits familj.

Jag ger Rutger en klapp på axeln när jag kommit loss och ställt mig upp på vingliga ben.
- Härligt gjort, grabben. Hur ser det ut på utsidan? Jag gissar att du har oskadliggjort en vakt.

- Hur mår Birgit, vet du det? frågar Göran mig.
- Förutom en bruten näsa är hon okej, men hon oroar sig över er, svarar jag.
- Vi måste ta reda på var våra barn finns! säger kvinnan.
Mannen är tyst.

mårten1

Swordsman
Rutger

Jag ger Rutger en klapp på axeln när jag kommit loss och ställt mig upp på vingliga ben.
- Härligt gjort, grabben. Hur ser det ut på utsidan? Jag gissar att du har oskadliggjort en vakt

"Tack, men jag har bara tagit ut den här vakten. Det är åtminstone två inne i huset med Birgit. Dock verkar de bara ha ficklampor så det är ju alltid något."

- Vi måste ta reda på var våra barn finns! säger kvinnan.

Barn, jag tänker på Sasha igen, vart tog han vägen? Jag hoppas han klarar sig.
"Era barn, är de här på zoot? Självklart måste vi försöka hjälpa dem... vet ni hur många fler som han det finns här?" säger jag och nickar mot den avsvimmade vakten.

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Cissi said:
Lunde/Sam
"Lollo... Vad gör vi när vi kommer fram? De har säkert bevakning på stället. Vore det bättre och parkera bilen en liten bit bort och smyga sista biten?"
"Det är nog en bra idé" säger jag motvilligt. Dags att ställa om till intelligenta motståndare igen.

Anchorman

Swashbuckler
Djurparken Bengt och Rutger

Det låga samtalet blandas med ett smatter av regndroppar som faller på taket.

Den äldre av de tre berättar om barnen.

Vi vet inte vart barnen är någonstans, dem kan vara i något av husen här bredvid eller så kan de vara långt härifrån, eller så är de... Nej, vi måste ta reda på vart de är nånstans. Låt oss rädda Birgit, men vi behöver få ut informationen ifrån någon.
Göran slänger en blick på den nu fastbundne och munkavlade mannen på golvet.

Djurparkens parkering Lollo och Sam

Äntligen har Lollo och Sam nu kommit fram till djurparken, resan var lugn, väldigt lugn. Någon enstaka zombie här och där, men det borde var fler, zombierna verkar ha flyttat sig någonstans, för rimligen med tanke på Bergsfors befolkning så borde det varit klart fler zombies på vägen.

Taxin är nu dock framme på parkeringen och ser ingången till "Bergets zoo" uppenbara sig en bit fram.

Cissi

Up to no good.
Lunde/Sam

Jag parkerar bilen på trottoaren och sitter någon minut helt stilla med en hand på Lollos lår, medan jag tittar ut över området. Det verkar lugnt.

"Okej, nu eller aldrig. Kom!"

Jag hoppar ur bilen och lägger försiktigt igen dörren varpå jag rundar den och ansluter mig till Lollo som befinner sig mellan bilen och huset som jag parkerade framför.

"Efter dig..."

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Jag har ett koger fyllt med pilar fäst i bältet och ett koger med min kofot i. Jag erbjuder Lunde den lättare spända bågen och ett koger. "Den är inte så tung att dra och när du dragit tillbaka strängen blir det ännu lättare" Jag kan inte bära på två bågar så om Lunde inte vill ta den måste jag lämna den i bilen. Jag smyger försiktigt fram med bågen "laddad". Jag vill komma fram till muren/stängslet en bit på sidan om ingången.

Cissi

Up to no good.
Lunde/Sam

Jag tittar på Lollo med ett höjt ögonbryn och spänner bågen, inte bara med säker hand utan helt utan problem. Hey, man är väl inte tradarchaffis för intet, grabben!

Sen följer jag efter honom. Fälgkorset i bältet och bågen i ena handen, en pil i den andra.