Man Mountainman
Storsvagåret
Goafton!
Ikväll tänkte jag dra fram ett så kallat "färdighetssystem" till er för särskådning. Systemet är tänkt att användas i några av mina rollspel, såsom Cadillac Crazy Cillerz, Tokiga Landet m.fl.
Okej, grunden i systemet är föredömligt enkel och erbjuder ingenting nytt. En T10 slås så högt som möjligt under eller lika med ett värde. Matchar resultatet värdet, ges chans till perfektion genom omslag. Ett vanligt färdighetsslag använder sig aldrig av några aritmetiska operationer såvida man inte a) måste applicera en svårighetsgrad eller b) av någon anledning vill räkna ut effekten på ett misslyckat slag (kommer sällan att inträffa). Allt går väldigt snabbt och smidigt.
Detta är en förutsättning för den del av systemet som kanske kan vara av intresse, och som är den del jag helst av allt vill ha Feedback på.
Speldata finns av två (här relevanta) typer: Förmågor och Färdigheter. Förmågor är övergripande talanger, inte helt olika grundegenskaper men inte helt identiska heller, och listas nedan:
FYSIK - Styrka, Strolek och Stryktålighet
RÖRLIGHET - Hoppa, klättra, what have you
TREVLIGHET - Hur bra du är på att hantera andra människor
UNDGÅ UPPTÄCKT - Smyga, gömma sig och andra, osv
UPPMÄRKSAMHET - alla de vanliga perceptiva färdigheterna
BILDNING - Hur mycket man har lärt sig
HÄNDIGHET - Hur bra man är på att arbeta med händerna
SLÅSS - Hur bra man är på att dunka in skallen på sin nästa
STATUS - Hur välbeställd man är och hur bra man har det i samhället
Till var och en av dessa Förmågor finns ett antal Färdigheter. Under Rörlighet finner vi klassiker som hoppa och klättra tillsammans med saker som balansgång och köra bil. Under Undgå Upptäckt finner vi smyga, förklädnad och camouflage. Bildning och Händighet är kanske de mest intressanta Förmågorna, som omfattar alla kunskaps- och hantverksfärdigheter mellan himmel och jord. Status rymmer mest sociala speldata i Färdighetsform, saker som Kontaktnät och Medlemskap i hemligt sällskap.
Handlingar delas sedan upp i ett antal olika kategorier. Beroende på hur exotisk och svårbemästrad handlingen är slår man resultatet på lite varierande sätt.
VARDAGSHANDLING: lyckas automatiskt. Slå inte!
BASKUNSKAPSHANDLING: Om du har färdigheten behöver du inte slå, annars slår du mot Förmågan.
STANDARDHANDLING: Slå två slag, mot Färdigheten och Förmågan, och välj det bästa resultatet (har du inte Färdigheten slår du bara mot förmågan)
EXPERTISHANDLING: slå två slag, mot Färdigheten och Förmågan, och välj det sämsta resultatet. Om du inte har Färdigheten slår du inte alls. (alternativt, slå bara för Färdigheten och strunta i Förmågan).
Min första fundering kommer i anslutning till Expertishandlingarna. Vilken av de två metoderna är att föredra? Kan man rentav använda båda, fast i olika situationer?
Min andra fundering gäller det något godtyckliga valet av vilken handlingstyp som gäller för en viss handling. I situationer som beskrivs väl av reglerna (läs: strid) lär detta inte vara något problem, men i andra, mer ovanliga situationer kan det bli fråga som spelledarens godtyckliga val. Kan detta ge upphov till problem? I sådana fall, hur löses det?
Det är bäst att ni ger feedback, för annars kommer jag att begå harakiri med en rostig röjsåg.
Ikväll tänkte jag dra fram ett så kallat "färdighetssystem" till er för särskådning. Systemet är tänkt att användas i några av mina rollspel, såsom Cadillac Crazy Cillerz, Tokiga Landet m.fl.
Okej, grunden i systemet är föredömligt enkel och erbjuder ingenting nytt. En T10 slås så högt som möjligt under eller lika med ett värde. Matchar resultatet värdet, ges chans till perfektion genom omslag. Ett vanligt färdighetsslag använder sig aldrig av några aritmetiska operationer såvida man inte a) måste applicera en svårighetsgrad eller b) av någon anledning vill räkna ut effekten på ett misslyckat slag (kommer sällan att inträffa). Allt går väldigt snabbt och smidigt.
Detta är en förutsättning för den del av systemet som kanske kan vara av intresse, och som är den del jag helst av allt vill ha Feedback på.
Speldata finns av två (här relevanta) typer: Förmågor och Färdigheter. Förmågor är övergripande talanger, inte helt olika grundegenskaper men inte helt identiska heller, och listas nedan:
FYSIK - Styrka, Strolek och Stryktålighet
RÖRLIGHET - Hoppa, klättra, what have you
TREVLIGHET - Hur bra du är på att hantera andra människor
UNDGÅ UPPTÄCKT - Smyga, gömma sig och andra, osv
UPPMÄRKSAMHET - alla de vanliga perceptiva färdigheterna
BILDNING - Hur mycket man har lärt sig
HÄNDIGHET - Hur bra man är på att arbeta med händerna
SLÅSS - Hur bra man är på att dunka in skallen på sin nästa
STATUS - Hur välbeställd man är och hur bra man har det i samhället
Till var och en av dessa Förmågor finns ett antal Färdigheter. Under Rörlighet finner vi klassiker som hoppa och klättra tillsammans med saker som balansgång och köra bil. Under Undgå Upptäckt finner vi smyga, förklädnad och camouflage. Bildning och Händighet är kanske de mest intressanta Förmågorna, som omfattar alla kunskaps- och hantverksfärdigheter mellan himmel och jord. Status rymmer mest sociala speldata i Färdighetsform, saker som Kontaktnät och Medlemskap i hemligt sällskap.
Handlingar delas sedan upp i ett antal olika kategorier. Beroende på hur exotisk och svårbemästrad handlingen är slår man resultatet på lite varierande sätt.
VARDAGSHANDLING: lyckas automatiskt. Slå inte!
BASKUNSKAPSHANDLING: Om du har färdigheten behöver du inte slå, annars slår du mot Förmågan.
STANDARDHANDLING: Slå två slag, mot Färdigheten och Förmågan, och välj det bästa resultatet (har du inte Färdigheten slår du bara mot förmågan)
EXPERTISHANDLING: slå två slag, mot Färdigheten och Förmågan, och välj det sämsta resultatet. Om du inte har Färdigheten slår du inte alls. (alternativt, slå bara för Färdigheten och strunta i Förmågan).
Min första fundering kommer i anslutning till Expertishandlingarna. Vilken av de två metoderna är att föredra? Kan man rentav använda båda, fast i olika situationer?
Min andra fundering gäller det något godtyckliga valet av vilken handlingstyp som gäller för en viss handling. I situationer som beskrivs väl av reglerna (läs: strid) lär detta inte vara något problem, men i andra, mer ovanliga situationer kan det bli fråga som spelledarens godtyckliga val. Kan detta ge upphov till problem? I sådana fall, hur löses det?
Det är bäst att ni ger feedback, för annars kommer jag att begå harakiri med en rostig röjsåg.