"Du har inga förslag på hur man ska lägga upp det rent kronologiskt?"
Det finns tyvärr inget sätt som alltid fungerar i alla rollspel. Jag gillar när det som tros ha störst påverkan över de äventyr man förväntas spela kommer först. Om spelet handlar om en eskalerande konflikt mellan trenne vapenmakter så tycker jag att det verkar lämpligt att då först berätta om själva konflikten, vad den handlar om, en kort text om de tre fraktionerna och beskrivningar över hur livet är för dem som lever i de områden som drabbats m.m. Sedan skulle jag skriva något om de tre fraktionerna och hur de agerar i konflikten. Själva bakgrunden till konflikten i detalj skulle jag kanske däremot vänta med tills senare i boken. Den är ju inte nödvändigtvis så viktig för själva rollpersonerna i äventyret. Då skriver man ur ett äventyrsperspektiv. Man börjar med att låta läsaren förstå hur det kan se ut i vanligt äventyr, och sedan broderar man ut i alla olika riktningar utifrån det.
Andra rollspelsskribenter föredrar om man följer en sorts inflytande-ström (nytt begrepp, jag vet inte vad jag skulle kalla det). Alltså att man försöker hitta en punkt, en händelse eller en kultur som påverkar många andra företeelser i världen vilka i sin tur påverkar andra saker, osv, men som alltså inte själv blir påverkad av något. Ofta blir det så att man helt enkelt får börja med en tidslinje och skriva lite kort om de urålderliga tiderna i grova drag, sedan brodera ut det lite mer om händelser som skett ganska nyligen i historien och slutligen detaljerat beskriva alla nutida företeelser i någon sorts fallande inflytandeordning. Så långt som möjligt vill man alltså referera bakåt till sådant som läsaren redan har läst och inte skriva något om sådant som står längre fram i boken.
---
"Många detaljer och beskrivningar är framevolverade ur tidigare, och saker som t.ex. arkitektur tar hänsyn till saker som religion och ekologi m.m."
Då skulle jag inte använda kategorier som "arkitektur" och i denna berätta om arkitekturens historia genom seklerna, utan snarare försöka dela upp beskrivningarna i epoker, i kronologisk ordning.
Alltså, om det hade varit ett rollspel om vår verklighet så skulle jag inte ha ett kapitel om "musik" som berättade om mänsklighetens musikhistoria följt av ett kapitel om "kläder" som handlade om klädernas historia, utan jag skulle dela upp det i kategorier som betade av historien i tidsanda efter tidsanda. 1900-talet börjar med "La belle epoque" osv, och när jag skriver om den nya ungdomskulturen som kom fram i slutet på femtiotalet så skulle jag berätta om musik, kläder, frisyrer och bilar och allting. Allt hänger ju ihop, och det handlar ju om att man efter kriget hade väldigt mycket pengar och därför kunde vara ung mycket längre innan man blev tvungen att börja bli "vuxen". Sedan skulle jag berätta om hur världsläget ändrades i senare halvan av sextiotalet i nästa kapitel, och beskriva allt om kläder, musik, kulturer och liknande under Flower Power-eran.
Det verkar vara en lämplig utgångspunkt för dig. Tittar man på vår historia så är det ju praktiskt att tala om "Antiken" och då nämna filosofer, arkitektur och målning m.m. i ett enda svep innan man går över till nästa tidsepok.
Då får man mer grepp om varje enskild tidsanda också.
/Rising