Nekromanti Spelvärld

Cucumber

Veteran
Har hållt på att snickra på en tämligen omfattande spelvärld till och från i snart 4 år nu och det börjar slutligen dra ihop sig för att spela i denna.

Problemet jag står inför dock är att jag inte har någon vidare god formulering eller beskrivning av spelvärlden nedtecknat utan det mesta ligger i mitt huvud. Och eftersom spellvärlden dessutom är både komplex och omfattande så behöver jag ett system för att metodiskt skriva ner det hela i förståliga och ordnade mängder. Tänkte således höra om någon har tillgång till ett sådant system eller känner för att hjälp mig sätta ihop ett sådant.

Också om någon känner sig inspirerad så behöver jag hjälp med ideér till ekosystemet på spelvärlden eftesom jag själv inte är någon vidare biolog samt att detta också kan bli rejält omfattande om man så önskar...

Mattis

Swordsman
Förstår inte riktigt hur du menar med system, men om jag skulle få för mig att skriva ner en värld så att någon annan än jag skulle förstå den så skulle jag:

1) Göra ett (1) a4 och försöka få med så mycket väsentlig information om världen som möjligt på ett övergripligt sätt.

2) Ta en del av världen i taget. Geografi, religion, magi (om det finns), teknologi, invånade o.s.v.

3) Ta ett land (eller område) i världen i taget. Geografi, religion, magi (om det finns), teknologi, invånade o.s.v.

Man Mountainman

Storsvagåret
En bra idé är att börja med att lägga upp innehållsförteckningen. Därefter är det abra att fylla i med information under de rubriker man har placerat ut. Ta god tid på dig och tänk igenom dispositionen för ditt verk, och fundera länge över hur du ska lägga rubrikerna för att läsaren ska få så mycket ut av spelet som möjligt.

Greymourn

Swordsman
Eller så gör du som Greymourn...

Och har tre block med vansinnigt klotter samt små kom-ihåg noteringar på mobil/formulärtill femtielva olika spelsystem osv.

Remember... Världen uppkom genom kaos... :gremlaugh:

walderik

Veteran
Det låter som en bra början.
Sedan lägger du ifrån dig det du skrivit ett tag.
När du fått lite distans till det, läser du igenom det du skrivit och skriver om det som är dåligt och gör om klumpiga formuleringar. Då blir det mycket bättre.

walderik

Veteran
Skall du göra något du skall publicera, eller något du bara skall ha tillsammans med dina kompisar?

Om man gör något som skall publiceras, så ställs det helt andra krav än om man skriver för sig själv och sina kompisar.
Är det bara du som skall använda det, så är det mycket bättre om du bara skriver ner anteckningar om de viktigaste sakerna och lär dig improvisera utifrån det.
Annars fastnar du för mycket i din egen text och det du skall använda den till kommer i bakgrunden. Spelandet blir alltså lidande för världen som spelet skall ske i.

Rising

Vila i frid
En idé kan vara att ta ett papper och skriva upp rubriknamn på allt som du känner att det behövs skriva om. Till slut får du en stor lista med ord som "Det vita brödraskapet", "Zangodja", "Häxmästarens förbannelse", "reptilfolket", "livet som halvalv i människosamhällen", "medeltida mat" och liknande. (Det beror ju på vad du har gjort för sorts rollspel.) Då framstår det ganska tydligt att vissa av dessa ord hör ihop i övergripande kategorier. Hitta på någon sorts kod för dina kategorier och skriv upp dessa koder vid vart och ett av orden på din lista. Om vi hade gjort ett rollspel om verkligheten så skulle "hinduism" exempelvis både kunna vara en religion eller höra hemma i ett kapitel om Indien. Alla religioner skulle då få en sorts R-kod, medan alla ämnen som cirkulerade kring Indien kunde få en I-kod, vad vet jag.

Hajar du vad jag menar? Jag brukar ha samma problem som du; jag vet precis vad jag skall skriva, men jag vet inte riktigt hur jag bäst ska förklara det för någon annan än mig själv.

I många rollspel passar det exempelvis att man sätter alla djur och monster i ett eget kapitel som helt enkelt får heta "Monster", men i Kult så lät man istället dela upp världsbeskrivningen i ett kapitel för varje dimension i världen, så "Inferno" är ett kapitel, och "Limbo" ett annat, och monsterna sprids ut över alla dessa kapitel beroende på var de hör hemma. Jag tycker det var en bättre lösning i det rollspelet, men det var säkert inte en helt uppenbar lösning när de började skriva rollspelet.

Så, genom att mappa upp det hela från början kan man systematiskt gå igenom alla möjligheter och se vilken som känns bäst. Särskilt lämpligt kan det vara att se i vilken kronologisk ordning man bör lägga upp det hela, eftersom det blir väldigt jobbigt om det tidigt i boken står något som man behöver kunskaper från senare sidor i boken för att kunna förstå.

Ett annat tips kan vara att göra en anteckning över hur många sidor du kan inställa dig på att skriva om varje enskilt ämne. När man mappar upp det så kan man få en känsla över hur stort hela rollspelet kommer bli och kan jämföra med andra rollspel i ens bokhylla. Då kan man exempelvis märka att rollpersonsgenereringen kommer ta upp för mycket plats i boken och att man borde kunna avlasta delar av den till andra kapitel för bättre översikt.

/Rising

Mask_UBBT

Hero
Mindmaps

Tro mej, det är den bästa lösningen. Och inte en enda stor heller, utan många små.

Jag kan ta mitt projekt Sisu exempelvis. Världen är på tok för stor för att jag ska kunna sitta och rabbla upp den bara sådär, eller skriva en massa rubriker i någon ordning som är förståelig, så för att sammanfatta det har jag gjort flera mindmaps. Jag började med en, vid namnet Ec(Sisus spelvärld). Från den drog jag grenarna Geografi, Ekologi, Nationer, Folkslag, Religion, Magi etc. Jag förgrenade dessa i de större subgrupperna, exempelvis delade jag upp Religion i de olika religionerna, och Ekologi i de olika större ekologiska områdena, etc.

Sedan gav jag varje outvecklad bubbla ett nummer och fortsatte bubbla 2 på sida 2 och bubbla 6 på sida 6. När något blir för utbroderat för att få plats som en subkategori till en mindmap upprepar jag bara hela proceduren tills jag är nöjd. På så sätt får man en schysst indelning som är lätt att hålla reda på, utan att för den sakens skull behöva skriva ner allting i ett streck...

/Mask

Cucumber

Veteran
Re: Mindmaps

Kan hålla med om att mindmaps är ett väldigt bra system för att minnas saker (Använder det för att bygga CoC scearion) men det jag vill göra just nu är att sammanfatta spelvärlden i en koncis text som jag kan dela ut till spelarna så att de kan bilda sig en uppfattning om världen ifråga, och då fungerar inte detta system.

Cucumber

Veteran
Det låter som ett rätt bra system (överväger att prova det). Du har inga förslag på hur man ska lägga upp det rent kronologiskt? Detta är nämligen ett problem eftersom saker och ting för mig vävs samman rätt bra. Många detaljer och beskrivningar är framevolverade ur tidigare, och saker som t.ex. arkitektur tar hänsyn till saker som religion och ekologi m.m.

I stora drag kan jag säga att det handlar om en fantasy värld, men att denna skiljer sig rätt markant från våran.

Cucumber

Veteran
Det är främst tänkt att spelas med mina vänner och jag kommer därför lämna en del saker obeskrivna tills spelarna stöter på dem, men eftersom projektet är så omfattande och svårövergripligt så planerar jag att strukturera det som om det ska publiceras (D.v.s. att en oinvigd ska kunna läsa det och få en god uppfattning om spelvärlden.).

Cucumber

Veteran
Det är en idé jag har haft. Mitt problem är att jag inte kan bestämma mig för hur jag ska strukturera det. Vad är enklast att förklara först, och i vilken orning ska man beskriva saker så at det hela verkar begripligt för läsaren m.m.

Cucumber

Veteran
Problemet so nämnt i mina tidigare inlägg är ust att saker är på sina ställen väldigt svåra att skilja från varandra. T.ex. kan det vara vårt att beskriva religion innan man beskriver statsskick eller vice versa eftersom dessa områden i oerhört stor grad hör ihop med varandra...

Rising

Vila i frid
"Du har inga förslag på hur man ska lägga upp det rent kronologiskt?"

Det finns tyvärr inget sätt som alltid fungerar i alla rollspel. Jag gillar när det som tros ha störst påverkan över de äventyr man förväntas spela kommer först. Om spelet handlar om en eskalerande konflikt mellan trenne vapenmakter så tycker jag att det verkar lämpligt att då först berätta om själva konflikten, vad den handlar om, en kort text om de tre fraktionerna och beskrivningar över hur livet är för dem som lever i de områden som drabbats m.m. Sedan skulle jag skriva något om de tre fraktionerna och hur de agerar i konflikten. Själva bakgrunden till konflikten i detalj skulle jag kanske däremot vänta med tills senare i boken. Den är ju inte nödvändigtvis så viktig för själva rollpersonerna i äventyret. Då skriver man ur ett äventyrsperspektiv. Man börjar med att låta läsaren förstå hur det kan se ut i vanligt äventyr, och sedan broderar man ut i alla olika riktningar utifrån det.

Andra rollspelsskribenter föredrar om man följer en sorts inflytande-ström (nytt begrepp, jag vet inte vad jag skulle kalla det). Alltså att man försöker hitta en punkt, en händelse eller en kultur som påverkar många andra företeelser i världen vilka i sin tur påverkar andra saker, osv, men som alltså inte själv blir påverkad av något. Ofta blir det så att man helt enkelt får börja med en tidslinje och skriva lite kort om de urålderliga tiderna i grova drag, sedan brodera ut det lite mer om händelser som skett ganska nyligen i historien och slutligen detaljerat beskriva alla nutida företeelser i någon sorts fallande inflytandeordning. Så långt som möjligt vill man alltså referera bakåt till sådant som läsaren redan har läst och inte skriva något om sådant som står längre fram i boken.

---

"Många detaljer och beskrivningar är framevolverade ur tidigare, och saker som t.ex. arkitektur tar hänsyn till saker som religion och ekologi m.m."

Då skulle jag inte använda kategorier som "arkitektur" och i denna berätta om arkitekturens historia genom seklerna, utan snarare försöka dela upp beskrivningarna i epoker, i kronologisk ordning.

Alltså, om det hade varit ett rollspel om vår verklighet så skulle jag inte ha ett kapitel om "musik" som berättade om mänsklighetens musikhistoria följt av ett kapitel om "kläder" som handlade om klädernas historia, utan jag skulle dela upp det i kategorier som betade av historien i tidsanda efter tidsanda. 1900-talet börjar med "La belle epoque" osv, och när jag skriver om den nya ungdomskulturen som kom fram i slutet på femtiotalet så skulle jag berätta om musik, kläder, frisyrer och bilar och allting. Allt hänger ju ihop, och det handlar ju om att man efter kriget hade väldigt mycket pengar och därför kunde vara ung mycket längre innan man blev tvungen att börja bli "vuxen". Sedan skulle jag berätta om hur världsläget ändrades i senare halvan av sextiotalet i nästa kapitel, och beskriva allt om kläder, musik, kulturer och liknande under Flower Power-eran.

Det verkar vara en lämplig utgångspunkt för dig. Tittar man på vår historia så är det ju praktiskt att tala om "Antiken" och då nämna filosofer, arkitektur och målning m.m. i ett enda svep innan man går över till nästa tidsepok.

Då får man mer grepp om varje enskild tidsanda också.

/Rising

Troberg

Sinister eater
Problemet so nämnt i mina tidigare inlägg är ust att saker är på sina ställen väldigt svåra att skilja från varandra. T.ex. kan det vara vårt att beskriva religion innan man beskriver statsskick eller vice versa eftersom dessa områden i oerhört stor grad hör ihop med varandra...
Gå inte i fällan att ha en standardmall som du fyller i för varje nation, med fasta rubriker som historia, religion, lagar osv. Sådant döljer vad som är viktigt.

Koncentrera dig på vad som är unikt och speciellt med varje nation och beskriv sedan det så tydligt du kan. Sedan gör du en kort sammanfattning av det som är halvviktigt och skippar resten. Om en nation inte har några viktiga händelser i sin historia, skriv inget. Har man fasta rubriker är det lätt att fylla ut med fluff som bara ligger som en rökridå över det viktiga.

En sak till, gör en snabbguide för spelarna, med en kort text på en eller ett par meningar som sammanfattar vad de kan förväntas veta om nationer och andra företeelser. Det ger en naturligare bakgrundskunskap för karaktärerna och är en bra sammanfattning för att snabbt skaffa sig en bild. Naturligtvis behöver det som står där inte vara rätt, bara för att alla vet att alla långtbortistanlänningar äter små barn så behöver det inte vara så.

King Kromm

Hero
Bra sagt!

Enligt min menning ett av de innehållsmässigt bättre inläggen på länge, att sen det skulle komma från vår troberg förvånar kanske, men gudarna kanske har humor??

I vilket fall som helst ska iaf jag försöka lägga de raderna på minnet..!

Troberg

Sinister eater
Re: Bra sagt!

Enligt min menning ett av de innehållsmässigt bättre inläggen på länge, att sen det skulle komma från vår troberg förvånar kanske, men gudarna kanske har humor??
Jag hade övning. Jag skrev i princip samma sak i ett annat inlägg för ett tag sedan.

walderik

Veteran
Se då bara till att ditt skrivarbete inte tröttar ut dig och tar bort nöjjet från att skriva. Allt de ser och allt de möter behöver inte vara nedskrivet.

En listig idé jag har använt med lyckat resultat några gånger är att ge spelarna egna anteckningsböcker. Där skriver de ner vilka de möter, ledtrådar och lite dagboksliknande saker. Det är skoj för dem att läsa efteråt, att själva komma ihåg vad olika skurkar heter och på så sätt aktiveras mera.
Det gör också att jag kan improvisera en sak och sedan känna mig trygg i att spelarna har skrivit ner detaljerna kring den och att jag kan släppa det.

Fast det kanske inte passar din typ av spel eller din spelgrupp. Dessutom finns det ju ett visst egenvärde i att verkligen skapa saker som är lite bestående också. Det ger en kick.

Lycka till!