Nekromanti Spelvärlden: Först eller sist?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Var placerar man spelvärlden? Jag hade som ambition att lägga den sist men fick hugg av nån i förra versionens korrande att den bör komma som kapitel 2 vilket jag egentligen gillar. Världen ska inspirera att spela och vilja lära sig de efterföljande reglerna. Vilka för och nackdelar finns att lägga spelvärlden först respektive sist?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
Var placerar man spelvärlden? Jag hade som ambition att lägga den sist men fick hugg av nån i förra versionens korrande att den bör komma som kapitel 2 vilket jag egentligen gillar. Världen ska inspirera att spela och vilja lära sig de efterföljande reglerna. Vilka för och nackdelar finns att lägga spelvärlden först respektive sist?
Tja... Jag har valt att lägga världen som levereras med >Human sist, eftersom jag tyckte att det funkade bäst så - då kunde jag skriva världen på ett sånt sätt att de tips som gavs vad gäller hur man lägger upp kampanjen etc kunde knyta an till sådant läsaren redan visste. Jag kunde också i någon mån räkna med att läsaren visste hur t.ex. superkrafter fungerar i regelsystemet (vilket inte alls är lika fritt som i t.ex. Marvelserier eller så).

Från början hade jag tänkte mig att den skulle ligga först, men jag upptäckte att just i det här fallet funkade det inte lika bra.

I Evolutionens Barn hade jag spelvärlden först, vilket funkade asbra där och då.

Problemet med det här är att för- och nackdelar har mycket att göra med det specifika spelet, vad som passar pedagogiken och vad som är tänkt att vara "Huvudnumret". I More than Human är ju regelsystemet det som är More than human, och spelvärlden är mest nåt man får på köpet.

Jag tycker helt klart att du ska lägga spelvärlden först i Starchallenge, om det inte finns saker i spelvärlden som kräver regelförförståelse.

Lukas

Mannen i Gult
jag är lite på samma spår som krank (tror jag)
tänk efter om du tycker huvudfokus är reglerna eller världen och placera det viktigaste först

Cybot

Mest spelbar
Lu-kaazh said:
jag är lite på samma spår som krank (tror jag)
tänk efter om du tycker huvudfokus är reglerna eller världen och placera det viktigaste först
NEJ! Placera det som du tror lär hålla kvar läsaren först.

Även om ditt system är bäst i världen så ska du inte placera det först om reglerna är ungefär lika intressanta som dasspapper innan man förstår sammanhanget. Du måste skapa ett kapital av ethos (intressant/tankeväckande/roligt material som säger "Den här författaren är värt att läsa") innan du börjar mata på med det mer tungrodda.

Bassejr

Hero
förklara spelsystemet, regler, och hur stats och karaktärer fungerar först, Sen spelvärlden. Du får görna börja med någon sorts inspirerande text i början, som sätter en in i känslan lite (Likt den i Fria ligans Svavelvinter), men om du förklarar världen mer i detalj blir det lättare för någon som läser boken att förstå hur reglerna relaterar till världen, T.EX. hur eventuell magi eller andra superkrafter fungerar och existerar, monsters och varelsers stats, och om spelet innehålller någon sorts politiskt eller annat roligt intressant system.

Jag hänvisar till Svavelvinter, Coriolis (Skratta inte, jag gillar det spelet), samt BRP boken, om du förstår vad jag menar. Först en regelbeskrivning, Sen en världsbeskrivning där man fritt kan hänvisa till regler (Drake: STO 20D6, 40% Eldkvast, Flyga: Vingar, DEX 3d6)

På det här sättet blir boken lättare att läsa i sträck, annars måste man hoppa fram och tillbaka när man försöker lära sig spelet på egen hand.

Det första jag gör när jag lär mig ett nytt spel är att jag läser boken från pärm till pärm och antecknar, antingen på papper eller i huvudet, vad som fungerar hur. Då ser jag gärna att man får en kort introduktion som gör att man blir intresserad av att läsa, en förståbar beskrivning på hur man bygger karaktärer, gärna steg för steg, så att jag kan göra det, efter det en närmare beskrivning på vad varje egenskap hos karaktären gör, och efter det, en beskrivning på hur allt detta relaterar till spelvärlden.

Hubarth

Veteran
Jag tycker att lösningen M:UA är rätt så välfungerande, en kort (!) stämningstext följt av regler där beskrivningen är ganska färgad av spelvärden.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nja jag håller inte med. För det första existerar inte värden i min spelvärldsbeskrivning. Jag vill inte ha med siffror, jag vill bara bnygga stämning. Siffror är fö rätt tunnsådda i SC.

För att få folk att ta till sig 150 sidor regler tror jag de vill vara inspirerade och taggade att vilja spela. Det måste världen hjälpa till med. Att köra regler och tro att de säljer in spelet tror jag inte på år 2012 (men väl år 1983).

Därför tror jag på att ha världen först.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men det är mer en stämningstext kopplad till en regel, itne ett kapitel spelvärld. Jag funderar på den lösningen för exempel dock även om det innebär meeeeeeeeeeerjobb. Suck...

Hubarth

Veteran
Ja, men det beskriver atmosfären och settingen bra. Ett sämre exempel tycker jag är Svavelvinter som har ett på tok för långt (men förvisso välskrivet) intro.

entomophobiac

Low Prep High Play
Egentligen tror jag nog det bör vara mer såhär:

1. Introduktion till världen. Varför ska jag bry mig om den här produkten?

2. (Spelets viktigaste komponent) - de flesta kommersiella rollspel placerar regler för karaktärsgenerering väldigt tidigt. Jag vill nog hellre se en värld, oftast, eftersom det jag generellt sett läser i ett rollspel är det som kan skilja det från ett annat rollspel.

3. (Spelets andrahandskomponent) - antingen hemligheter, spelartips, regler eller egentligen vad som helst som förutsätter att man läst både 1 och 2.

Fienden

Hero
Jag tänker så som någon föregående talare sade:
Introduktion till världen! En text på en sida eller fem, lite bilder, du vet. Folk behöver inte läsa det, men någonting kort som drar in dig i världen. Jag gillar Eons lilla historia längst fram i boken. :gremsmile: Om du sedan vill presentera en stor värld med mycket mat i sig borde det mesta av det komma sist. Ta dig en titt på senaste WH40K-regelboken. Typ, 60% fluff längst bak i boken eller något. Helt löjligt, och helt underbart.

Sedan är någonting jag älskar spel som blandar in tidbits av sin värld runtom i boken, regelexempel, korta flavortexts, sådan skit. Om det görs bra behövs inte introduktionstexten, för folk för en sexig smak för världen bara genom att läsa reglerna.

//Kraetyz, inte alltid sammanhängande

Brynolf

Dum fan
Kult gjorde det här riktigt bra, tycker jag. Först en (ganska stor) sammanfattning av spelvärlden så man hookas ordentligt. Sedan alla (ruttna) regler, sedan en massa olika detaljfördjupningar i fluffet. Regelkapitlen kommer liksom som ett andrum för att påminna om att det ändå är ett spel, och att det inte finns någon anledning till oro.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har blivit allt mer övertygad då jag redigerat världskapitlet. En bra hookande värld som suger tag i spelaren samtidigt som den ska ha upplägg för massa äventyr OCH Beskriva världen. Spelaren ska känna att hon snabbt vill skapa en rollperson, kasta sig på ett stjärndjur och kasta sina stjärnspjut mot Utkants väktare. Så efter 50 sidor ren inspiration och äventyrshookande ska reglerna komma. Och då ska de vara lätta att ta till sig. Och helst förmedla en känsla av att det ska bli kul att spela själva spelet också.

Jarl

Hero
Niklas73 said:
Så efter 50 sidor ren inspiration och äventyrshookande ska reglerna komma. Och då ska de vara lätta att ta till sig. Och helst förmedla en känsla av att det ska bli kul att spela själva spelet också.
Jag hoppas innerligen att det där är "5" sidor.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Sluta hoppas. 50 sidor tung jävla värld att bygga äventyr i kubik kring. Fem sidor värld? Plocka upp Dod 82!

Bassejr

Hero
ett alternati, om du har mycket material till allt ihopa att du skriver en bok som bara är världsbeskrivning, och en bok som är inspirativ text, regelverk, och ett bra introduktionsäventyr.

Jarl

Hero
Niklas73 said:
Sluta hoppas. 50 sidor tung jävla värld att bygga äventyr i kubik kring. Fem sidor värld? Plocka upp Dod 82!
Haha, you go girl! Men, 50 sidor introduktion till världen? Hur lång är den fullständiga världsdelen isf?

Bassejr

Hero
ett alternati, om du har mycket material till allt ihopa att du skriver en bok som bara är världsbeskrivning, och en bok som är inspirativ text, regelverk, och ett bra introduktionsäventyr.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Introduktion? Nu har jag uttryckt mig oklart. 50 (drygt) sidor är spelvärlden på. Introduktionen är på några sidor.