förklara spelsystemet, regler, och hur stats och karaktärer fungerar först, Sen spelvärlden. Du får görna börja med någon sorts inspirerande text i början, som sätter en in i känslan lite (Likt den i Fria ligans Svavelvinter), men om du förklarar världen mer i detalj blir det lättare för någon som läser boken att förstå hur reglerna relaterar till världen, T.EX. hur eventuell magi eller andra superkrafter fungerar och existerar, monsters och varelsers stats, och om spelet innehålller någon sorts politiskt eller annat roligt intressant system.
Jag hänvisar till Svavelvinter, Coriolis (Skratta inte, jag gillar det spelet), samt BRP boken, om du förstår vad jag menar. Först en regelbeskrivning, Sen en världsbeskrivning där man fritt kan hänvisa till regler (Drake: STO 20D6, 40% Eldkvast, Flyga: Vingar, DEX 3d6)
På det här sättet blir boken lättare att läsa i sträck, annars måste man hoppa fram och tillbaka när man försöker lära sig spelet på egen hand.
Det första jag gör när jag lär mig ett nytt spel är att jag läser boken från pärm till pärm och antecknar, antingen på papper eller i huvudet, vad som fungerar hur. Då ser jag gärna att man får en kort introduktion som gör att man blir intresserad av att läsa, en förståbar beskrivning på hur man bygger karaktärer, gärna steg för steg, så att jag kan göra det, efter det en närmare beskrivning på vad varje egenskap hos karaktären gör, och efter det, en beskrivning på hur allt detta relaterar till spelvärlden.