Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Absolut, detta håller jag helt med om. I min spelgrupp var jag den enda som skrev egna äventyr under säkert 20 år. Det är först det senaste året som de andra som spellder vill skriva egna äventyr, annars har de alltid köpt och spellett.Jag tror att det är ganska svårt att säga det här generellt, eftersom det verkar vara så olika mellan olika grupper av rollspelare och mellan olika rollspelskulturer.
Jag har till exempel förstått att det i vissa hörn av hobbyn i princip inte skriva några egna äventyr alls – och att detta skulle kunna förklara varför i princip alla köpe-rollspel är så erbarmligt dåliga på att förklara hur man skriver äventyr. Det är helt enkelt inte tänkt att man ska göra det.
Detta tror jag att det ligger mycket i. Jag är ganska säker på att jag hört detta argument på många håll, att man inte vill investera pengar i att köpa äventyr, för det kan bara användas en gång och det är bara spelledaren som har nytta av det. Vad gäller detta med att äventyret bara kan användas en gång så beror det ju egentligen på hur äventyret är utformat. Jag försöker göra mitt bästa för att äventyr jag lägger upp ska vara så pass fria att de kan användas flera gånger.Sen tänker jag också att det är skillnad på "vad som är uppskattat", "hur man håller liv i sitt spel", och "vad som säljer". Setting-moduler kan ju t.ex. kunna tänka sälja bra för att de är mer återanvändbara samt kan köpas av alla i en spelgrupp (jag ha hört att det någonstans där ute finns spelare som köper och läser böcker). Äventyr kan bara läsas av SL och sedan spelas en gång med en grupp. De kan alltså upplevas som en sämre investering, även om man kanske egentligen har större behov av dem.