Både som spelare och spelledare tycker jag det fungerar riktigt bra med spendera-före mekaniker. Mina främsta exempel där är Tenra Bansho Zero och dess Kiai, Agon och dess bonds och gudafavörer, och Eon med fokus. Alla spel där spelaren har ganska metapoäng att röra sig med, så man hinner få in vanan, och där det ofta ger effekt att rulla ännu högre. Så det är rätt sällan som du slösar poäng på slag du ändå skulle klarat, och om det inte gick vägen denna gång finns det fler poäng att satsa.
Att spendera före ger ett kittlande gamblingnöje. Men jag tycker att det kräver att svårighetsnivån är tydlig i från början, så det är ett aktivt beslut. Om svårigheten att spela schack med Döden är satt till tex. ”20” blir det ett mycket mer pirrigt slag än om det är dolt och spelaren inte riktigt har något att gå på.
Att spendera före ger ett kittlande gamblingnöje. Men jag tycker att det kräver att svårighetsnivån är tydlig i från början, så det är ett aktivt beslut. Om svårigheten att spela schack med Döden är satt till tex. ”20” blir det ett mycket mer pirrigt slag än om det är dolt och spelaren inte riktigt har något att gå på.