håller inte med pga...
Nu efter att ha stigit två eller tre YN, kommer inte ihåg exakt, tycker han att misslyckas i orimlig proportion till sin kunskap mätt i YN.
Just alvernas präster fungerar lite annorlunda, det är just förmågor de har/får, dvs de ber inte till någon eller liknande.
Kanske att de skulle bli bättre och bättre på att handskas och där med lyckas med sina förmågor med tiden/yrkesnivå. Men att öka SPI vilket mäter citat: "SPI visar även hur nära kontakt en person har med sin gud eller hur stark tro man har.". Jag vill inte hålla med om, varför skulle man ha en starkare tro bara för att man har högre yrkesgrad? Dessutom är SPI så mycket annat. Om man jämför med vad magikerna har SPI till och vad prästerna har SPi så upptäcker man en viss skillnad.
Alvernas förmågor överlag är kraftfulla, och förmodligen därför svåra att handskas med.
SPI i alvprästernas fall tycker jag möter graden utav gudomlighet, något "genetiskt" som inte normalt kan ändras.
Samma sak gäller de andre prästerna tycker jag.
Men att vara präst handlar ju inte bara om att visa hur tuff man är (genom att kasta maktböner och annat).
Det är så mycket mer, man har status, man får kunskaper i saker och ting som bara just präster vet, tänk på våra präster här på jorden... och vilken betydelse de har/hade.
jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134