Nekromanti SPI slag i relation till SPI poäng.

Blaze^

Veteran
Efter att ha spelat ett par omgångar med nya reglerna i DoD 6 är känslorna blandade. Men det jag tänkte över var en stilla undran som en spelare kom med häromdagen då han skulle till och lägga en magi.
Hur är relationen mellan SPI-poäng och SPI-slag. Påverkas slagen utav att magikerns SPI poäng sjunker?
Min gissning är att det inte gör det eftersom regeln om självmordsattack är onödig då. Men å andra sidan blir magiker väldigt snabbt "mäktiga" och misslyckande med Havitner besvärjelser är en veritabel omöjlighet vid nivå Lärling och uppåt.

Några tankar angående detta?

Helgonet

Veteran
Det känner jag igen.

Jag tänkte på precis samma när vi spelade senast. Dock kan ju betänkas att en duktig magiker borde klara av de enklaste besvärjelserna utan problem (lite som minimagi).
Slår man mot reducerad SPI blir det ju väldigt svårt att lägga mer än några få besvärjelser, speciellt i början.
Detta kan man ju också relatera mot prästerna som aldrig blir bättre att be sina böner, effekten blir bara kraftigare.

Ex nihilo nihil fit

Dart

Warrior
Re: Det känner jag igen.

Har tänkt på detta jag med och beslutat att låta cl vara detsamma trots att magikerns SPI har sjunkit för magikern borde ju trots allt vara lika skicklig fortfarande.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Benax_UBBT

Veteran
Enligt ett äldre svar på forumet skulle man använda total SPI för alla chanser och motståndsslag.

Archer

Swashbuckler
Re: Det känner jag igen.

Å andra sidan så kan man också tycka att han borde bli trött av att kanalisera magiska energier, vilket borde tära på koncentrationsförmågan. Men som det är skrivet, självmordsattacker med magi blir lite onödiga i så fall.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)