Nekromanti Spice&Wolf + Mouse Guard = bra skit?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
  • Någon form av ekonomi och koppling till konfliktsystemet. Kanske en ny konflikttyp som behandlar det.
  • Nature får omfatta diverse gamla gudar som inte riktigt platsar i det moderna merkantilistiska monoteistiska samhället. Människor har inte så mycket problem med det.
  • Skill-lista och nya wises.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
  • Nature får omfatta diverse gamla gudar som inte riktigt platsar i det moderna merkantilistiska monoteistiska samhället. Människor har inte så mycket problem med det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
  • Nature får omfatta diverse gamla gudar som inte riktigt platsar i det moderna merkantilistiska monoteistiska samhället. Människor har inte så mycket problem med det.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
Krille said:
I fallet med de gamla gudarna så är det rätt naturligt: de är gamla gudar; samhället vill inte ha sådana längre. Samhället har lämnat sådana gamla hednavillfarelser och gått över till en gud och en kyrka.

De gamla gudarna kan hamna i läget att de får Nature 7 och går helt bananas i sin frustration och får ett litet korståg på sig. På samma sätt så skulle Nature 0 innebära att de börjar ge upp och bli mänskliga, och skulle Max Nature sjunka till 0 så tappar de allt som gör dem till gamla gudar.
Det här låter ju ganska strålande! Vad är gamla gudars natur? Dominera skiten ur människokräk? Använda sin uråldriga magi för att få som de vill? Sitta hemma och dricka choklad? Eller helt enkelt att verka i sin sanna form?

Spontant tycker jag sopen och mattan låter ganska bra faktiskt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
DeBracy said:
Det här låter ju ganska strålande! Vad är gamla gudars natur? Dominera skiten ur människokräk? Använda sin uråldriga magi för att få som de vill? Sitta hemma och dricka choklad? Eller helt enkelt att verka i sin sanna form?
Borde det inte helt enkelt vara ...att vara en Gud?

Om vi tar Holo/Horo som exempel.
Hennes natur är att vara en skördevargsgudinna.
Vilket betyder att hon skrämmer skiten ur folk som en jättevarg, har varglikt beteende och varglika drag, hämnas på elaka människor och ger i genomsnitt bättre skördar än vanligt för dem som tror på henne.
Det är saker hon måste göra för att följa sin natur.

Dessa drag är både en källa till makt, men också en källa till alienation.
De gamla gudarna har ingen plats i den moderna proto-vetenskapliga och rakt igenom merkantilistiska världen.

Valet är liksom att "follow the times" (och förlora sin gudamakt, evigt liv och förmågan att interagera med en fantastisk "otherworld" som existerar lite i ögonvrån på den vanliga världen), gå bärsärk mot moderniseringen eller att vara en outsider.

P.S: Mycket av småromantiken i Spice&Wolf är just för att Kraft ser Horo/Holo både som kvinna och som varggud (och accepterar båda hennes aspekter), och Horo/Holo är totalt förälskad i de nya upplevelser som den relationen ger henne.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
DeBracy said:
Det här låter ju ganska strålande! Vad är gamla gudars natur? Dominera skiten ur människokräk? Använda sin uråldriga magi för att få som de vill? Sitta hemma och dricka choklad? Eller helt enkelt att verka i sin sanna form?
Det beror till stor del på vad för sorts gammal gud man gör, och det hörs hyfsat väl på beskrivningen av guden ifråga. Holo är en skördevarggudinna, dvs hon ger goda skördar och hon är en varg. Där har du i stort sett hennes Nature Descriptors.

En sak som också ska till är nog någon form av pacta sunt servanda - avtal ska hållas. Inte ens trickster-gudar kan bryta avtal, utan kan som bäst kringgå dem. Frågan är om det skulle in som en obligatorisk Nature Descriptor som gör att Nature sjunker om man bryter avtal (och därmed uppför sig som vanliga dödliga), eller om det är en specialare att det är fysiskt omöjligt att bryta ingångna avtal.

DeBracy said:
Spontant tycker jag sopen och mattan låter ganska bra faktiskt.
Nackdelen blir förstås att människor inte kan taxa sin Nature när det gäller, och det gör förmodligen människor en aning tråkigare.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Först: Det här låter riktigt trevligt! :gremsmile:
Krille said:
Det beror till stor del på vad för sorts gammal gud man gör, och det hörs hyfsat väl på beskrivningen av guden ifråga. Holo är en skördevarggudinna, dvs hon ger goda skördar och hon är en varg. Där har du i stort sett hennes Nature Descriptors.

En sak som också ska till är nog någon form av pacta sunt servanda - avtal ska hållas. Inte ens trickster-gudar kan bryta avtal, utan kan som bäst kringgå dem. Frågan är om det skulle in som en obligatorisk Nature Descriptor som gör att Nature sjunker om man bryter avtal (och därmed uppför sig som vanliga dödliga), eller om det är en specialare att det är fysiskt omöjligt att bryta ingångna avtal.
Hm. Funderar på det här om vilken typ av gud man är. Horo började väl inte som skördegud (utan bara någon form av vargnaturgud), utan blev det när hon ingick avtal med människorna om att ge dem bättre skördar?
Det finns något i avtalet om att hon är bunden till skörden, men är lite osäker på vad hon fick ut av det hela, förutom (ursprungligen) dyrkan/uppskattning av människorna.

Jag är f ö lite intresserad om man skulle kunna baka in Nature hos människor också. Deras nature är kanske dock definierade av andra saker än gudars eller möss nature*. Det "vanliga"? Girighet, kärlek, lusta, grupptillhörighet..? Lite osäker. Gudar har i så fall andra prioriteringar.

*Nu minns jag lite dåligt hur nature fungerade i mouse guard - möss instinkter har jag för mig?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Max Raven said:
Hm. Funderar på det här om vilken typ av gud man är. Horo började väl inte som skördegud (utan bara någon form av vargnaturgud), utan blev det när hon ingick avtal med människorna om att ge dem bättre skördar?
Även gudar kan väl sadla om och byta karriär, antar jag. :gremgrin:

Max Raven said:
Det finns något i avtalet om att hon är bunden till skörden, men är lite osäker på vad hon fick ut av det hela, förutom (ursprungligen) dyrkan/uppskattning av människorna.
Det lönar sig att agera i enlighet med sin Nature. Man kan ersätta ett värde med Nature (gratis om det är i enlighet med ens Nature Descriptors, för en poäng Nature om det inte är det), och man kan spendera Persona för att lägga till sin Nature till slag (Nature kan sänkas om man i så fall inte gör som man vill). Så det finns en tendens att jobba upp Nature, eftersom man kan göra ballare saker då.

I Mouse Guard blir man mer musig och mindre gardig ju högre Nature är. Det är normalt inte några problem för vanliga möss, men för just gardets möss är det ett problem då musiga instinkter kommer ivägen för plikten.

I hednasamhället så är det bara bra för Holo att vara skördegudinna - bara genom att vara skördegudinna så blir hon bättre skördegudinna, helt enkelt. I "dagens" monoteistiska merkantilistiska samhälle är det dock mindre bra för Holo att vara skördegudinna, eftersom kyrkan är lite anti gentemot hednagudar.

Max Raven said:
Jag är f ö lite intresserad om man skulle kunna baka in Nature hos människor också. Deras nature är kanske dock definierade av andra saker än gudars eller möss nature*. Det "vanliga"? Girighet, kärlek, lusta, grupptillhörighet..? Lite osäker. Gudar har i så fall andra prioriteringar.
Det är så man gör i Realm Guard: man sätter upp en klase Nature Descriptors som "instinkter" per folkslag. Numenoraner har vissa descriptors, dvärgar har andra, alver har vissa tredje, och så vidare. På köpet får man möjligheten att göra coola grejer när det gäller.

Alternativet är att man inte får möjligheten att göra coola grejer när det gäller (i alla fall inte lika coola grejer som gamla hednagudar), men å andra sidan slipper man problemet med att man kan skriva ut sig ur ståryn genom att bli för mänsklig. Man är ju redan mänsklig, juh.
 
Top