Nekromanti Spin-offrollspel

Jarre

Swordsman
Tänkte bara kasta ur mig en idé som dök upp tidigare idag, spin-offrollspel. De borde uppstå och fungera på samma sätt som TV-seriernas motsvarigheter, en populär bit av serien eller rollistan får en egen serie - en populär och/eller intressant del av spelvärlden får sig ett eget spel.

Exempel på bra delar kan vi hitta i de flesta spel; de där lite mystiska platserna som bara beskrivs som rykten och aldrig får sig nån plats i boken, de där platserna som man bara måste veta mer om. Eller kanske tydligare, då man spelar ett äventyr eller en kampanj i en särskild del av världen, som alla är överrens om är en bra plats att låta handlingen utspelas på, och har potentialen att utvecklas till något större.

En typ av spin-off ses i världs- och kampanjböckerna - man bygger ut handlingen kring en tidigare ganska flyktigt beskriven miljö. Men det är inte riktigt vad jag är ute efter. Utan istället så skulle kanske kunna bygga hela spel på en del av ett världen. Kanske Mishimas hovintriger i Mutant Chronicles, ankorna i Ereb Altor, Mundanas dvärgar, tja, exemplena är oändliga. Spelet skulle antagligen beskrivas ur spelets huvudfigurers synvinkel, alltså mishimianerna, ankorna eller dvärgarnas. Det skulle genast ge spelet ett eget fack att fylla ut utan att behöva passa in alltför strikt till den resterande världen.

Självklart skulle det vara svårt att finna en publik för ett så smalt spel, men ändå... Som hobbyprojekt kanske kanske de redan finns?

Eller är det dessa spel vi ser när ett regelsupplement släpps, då man fokuserar ett av spelets moment till en hel bok?

Krille

Super Moderator
"Tänkte bara kasta ur mig en idé som dök upp tidigare idag, spin-offrollspel. De borde uppstå och fungera på samma sätt som TV-seriernas motsvarigheter, en populär bit av serien eller rollistan får en egen serie - en populär och/eller intressant del av spelvärlden får sig ett eget spel."

Skymningshem: Andra Imperiet får nog betraktas som ett spin-off-rollspel. Det uppstod trots allt ur Skymningshem (utan "andra imperiet") och världen däri spolades fram 700 år.

"Spelet skulle antagligen beskrivas ur spelets huvudfigurers synvinkel, alltså mishimianerna, ankorna eller dvärgarnas. Det skulle genast ge spelet ett eget fack att fylla ut utan att behöva passa in alltför strikt till den resterande världen."

World of Darkness-spelen (Vampire, Werewolf, Changeling etc) bygger på den principen.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Du har ju...

...rollspelen Buffy och Angel, baserad på teveserieförlagorna. De blir ju spinoffserier på varandra :gremwink:

Precis som Krille så har jag för min egen del ett "spinoffrollspel" (btw - skön term :gremtongue: ) på gång. Mitt är dock till In the Dark och tanken är att det kommer äga rum på 2070-talet. (Fast det kommer ta en bra tid innan jag kommer till den punkten i skapandet att det ens finns något att tillkännagöra - det mesta pyr i mitt huvud för tillfället.)

Ulfgeir

Swashbuckler
Osäker, men Earthdawn från FASA kan ju ses som en spinoff på Shadowrun, då Earthdawn är vår värld förra gången det var magi, och i Shadowrun hade de ett gäng referenser till Earthdawn och till och med individer som hade levt under den eran.

Sedan får man nog säga att Ravenloft till D&D är en annan sådan spinoff från ett väldigt bra scenario blev det en egen spelvärld.

/Ulfgeir

Pom

Swashbuckler
En klassisk rollspelsspelsspinnoff är ju Dragonlance som först var en kampanjvärld till AD&D men som sedan gavs ut med ett eget regelsystem, SAGA.

I rollspelet Atlantis nämns termen Talislanta, som senare blev ett eget spel.

På gränsen till vad som räknas är väl de brädspel och konfliktsspel som diverse rollspel har gett upphov till: AD&D som bl a gav upphov till sådant som Greyhawk Wars och ett dragonlancekrigsspel (som jag glömt namnet på), Mutant Chronicles som t ex blev Kampen om citadellet.
För att inte tala om alla datorspel som inspirerats direkt eller indirekt av rollspel.

Andra gränsfall är ju familjer som BRP-Runequest-DoD, OD&D-AD&D-D&D3.x.

Saxifrage

Hero
Mutant RYMD

Mutants rymdklon (jag pratar Mutant 2090/cyber-Mutant/svarta Mutant) är väl något av en spinoff. Den började som en lovande Sinkadus-teaser på en hard SF-modul, evolverade till ett självstående rollspel i samma värld som Mutant och gavs till slut ut som nån slags rymdfantasy-sammelsurium i en egen värld (såvitt jag förstått spelades slutprodukten av rätt få). En rätt trist utveckling egentligen...

Robert Jonsson

Tekniskt sett...

...började väl modulen ursprungligen som ett supplement till Mutant 2 (alltså innan "nya" Mutant) och var då tänkt att heta "Ad Astra". Så det har en ännu äldre historia :gremwink:

Staffan

Myrmidon
World of Darkness har ju redan nämnts. Ett annat exempel från samma förlag är Aeonversat, d v s Adventure!, Aberrant och Trinity, som ju alla utspelar sig i samma värld fast vid olika tidpunkter (1920-tal, 2010-tal, och nånstans i den inte allt för avlägsna framtiden som jag inte kan placera exakt).

Gamla Drakar och Demoner Samurai var ju en spinoff på en artikel i Sinkadus 5.

Om man ser på världar till spelsystem, i stället för egna spel, så kan Al-Qadim ses som en spinoff på Forgotten Realms. Det är dock inte helt korrekt, eftersom man mig veterligen inte hade nämnt Al-Qadim tidigare i FR-material. Det rör sig snarare om en egen värld som "hängts på" FR.

kalcidis

Hero
Re: Mutant RYMD

Om jag inte minns helt fel så delade Mutant RYMD en hel del saker från Kults universa. Så tekniskt borde något av dem vara en spin-off på det andra? Var det Kult eller RYMD som var först?

Krille

Super Moderator
Re: Mutant RYMD

"Om jag inte minns helt fel så delade Mutant RYMD en hel del saker från Kults universa. Så tekniskt borde något av dem vara en spin-off på det andra? Var det Kult eller RYMD som var först?"

Några av de där sakerna (raziderna) dök upp redan i ett äventyr till Mutant 2089, som definitivt var före Kult.

Saxifrage

Hero
Kapten de'Gneek

De hette razorider, sköt med gröna gevär (razer!) och kom från rymden. Hade de verkligen något gemensamt med Kult-varelserna med liknande namn? (jag har aldrig lirat Kult).

Det äventyret (Sönderfallets mörker) var för övrigt rätt skönt... tyvärr exemplifierade det en konstifikation med Cyber-Mutant: Äventyrsspel lyckades knappt göra ett enda äventyr utan att blanda in rymdvarelser, magiker eller dylika konstiga inslag, vilket sänkte mitt hopp om ett svenskt cyberpunk-rollspel. Lite skumt i en genre som borde kunnat bjuda på så mycket jordnära intriger.

Rosen

Myrmidon
Aeonversat, d v s Adventure!, Aberrant och Trinity, som ju alla utspelar sig i samma värld fast vid olika tidpunkter

Ett äldre exempel på samma sak är 2300AD, som utspelas i samma universum som Twilight:2000, men trehundra år senare.

--
Åke

Jarre

Swordsman
Re: Kapten de'Gneek

Jag antar att dessa varelser inte har ett så gott som identiskt namn med Mutant Chronicles razider av en slump. Men här var de enorma röda muskelberg utan mun, om jag minns rätt. Fast visst hade bössor här med, bara att kalibern gick på en tvärhand, allt enligt MC-standard.

EchonCique

Hero
Aeon Continuum

Aeonversat, d v s Adventure!, Aberrant och Trinity, som ju alla utspelar sig i samma värld fast vid olika tidpunkter (1920-tal, 2010-tal, och nånstans i den inte allt för avlägsna framtiden som jag inte kan placera exakt).
Aeon Continuum tack som den officiella benämningen är. 1920-tal, 1999 och 2120 är årtalen då böckerna börjar sin handling.

Ville bara klargöra den rätta benämningen på de tre spelen :gremsmile:.

Ymir

Liten kantbaron
Tja...åtminstone iochmed modulen "Altors baksida" så blir Chronopia en spinoff på Ereb Altor. Sedan har vi de nerlagda(?) projekten Ereb'98 och Altoria som var spinoffer på den utvecklingen i sin tur.

Och är inte Eon en spinoff på Trollvinter, egentligen? :gremsmirk:

Hela Order of Hermes i Ars Magica dyker ju upp med precis samma hus och historia i World of Darkness...frånsett att Tremere faktiskt var vampyrer i det senare.

Och Östasiens vampyrer i WoD var ju så annorlunda att de fick sig ett eget spel med en stämning och tematik radikalt annorlunda den i Vampire the Masquerade.

Sedan ska vi inte glömma Robert E Howard och P.H. Lovecraft, vars berättelser är sammanvävda såpass att deras världar bildar spinoffer på varandra. Detta går igen i högst grad i Marvelserierna, vars universum på det hela taget är en enda jättespinoff på den Howardiansk-Lovecraftianska världen. Här kan man frossa i paraleller, tex. Dagon! Dagon!

Till folkvandringstid-fantasyvärlden jag filar på, Efter Istiden, när jag idéer på både en stenålderssetting och en orientalisk setting som spinoffer.

- Ymir, älskar spinoffer

Rosen

Myrmidon
Till folkvandringstid-fantasyvärlden jag filar på, Efter Istiden, när jag idéer på både en stenålderssetting

Påminner mig... Spelet Tribes är ju en nedbantad version av GURPS Ice Age - mer av en budgetutgåva än en spin-off, men det är iaf ett exempel på ett självständigt spel gjort utifrån något som inte var det från början.

--
Åke

Staffan

Myrmidon
Re: Aeon Continuum

1920-tal, 1999 och 2120 är årtalen då böckerna börjar sin handling.
Det är mycket möjligt att jag har fel, men jag har bestämt för mig att 1999 är året då novorna börjar dyka upp, medan spelets "startdatum" är ~2010 då novorna har hunnit bli någorlunda etablerade.

PAX

Jordisk Äventyrare
Call of Cthulhu

Spelet har gett upphov till CoC D20 (räknas kanske inte), CoC Dark Ages, Call of Cthulhu By Gaslight (miljöbeskrivning som numera ingår i grundreglerna tror jag), Dreamlands samt naturligtvis Delta Green framför alla andra...

Slutligen finns det en inofficiell version som heter End Time som utspelar sig i slutet av mänskligheten. Gudarna har vaknat och endast en liten grupp människor lever fortfarande.

Robert Jonsson

När du säger inofficell...

...menar du då publicerad eller nätpublicerad angående End Time? Och om publicerad, har du någon aning om vilka som gav ut det?