Gör som jag:
1. Bestäm världen.
2. Bestäm detaljer runt det område spelarna är i för tillfället.
3. Bestäm huvudmålen med äventyret/deläventyret/mysteriet, t.ex. "stoppa ett krig", "komma på sfinxens gåta" eller "rädda en person".
3. Skapa en massa SLP som spelarna kan träffa, gör dem precis hur detaljerade du vill. Se till att lägga extra på de som spelarna har störst sannolikhet att träffa. Räcker med namn på vissa.
4. Skapa en relations karta mellan personerna.
5. försök bedöma hur spelarna kommer lösa problemet
6. Skapa en twist.
7. Skapa små problem t.ex. "Någon annan är ute efter samma sak som rollpersonerna".
8. Skriv ner extra detaljer inför varje möte, typ mer detaljerade beskrivningar på SLP eller liknande.
9. Skriv ut en namnlista för SLP (viktigast!), tavernor etc.
10. försök plantera så mycket roliga ledtrådar eller beskrivningar som möjligt.
11. Improvisera och ha roligt!
På detta sätt så kan det omöjligt bli en bestämd väg för spelarna att följa för att klara äventyret vilket innebär att allt hamnar i deras händer. Detta är inte något definitive perfekt sätt utan bara så som jag brukar göra det. Kan ha glömt något som jag brukar tänka på... Jo läs på en hel del, om sagostruktur eller vad du vill, det hjälper.