Nekromanti Spindelpojken två [Spåjler]

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nu har jag sett de senaste tillägget till Spindelmannen-sagan, och det var faktiskt en rätt bra film. Det som funkade allra bäst var egentligen Peter Parker-bitarna och inte Spindelmannens krumsprång och actionscener. Av någon anledning verkar lille Spidde ha fått sina krafter uppgraderade rätt kraftigt i tvåan. Liksom stoppa ett tåg? Det känns något i överkant.
Skurken Doc Ock var också väldigt, väldigt cool. Mycket fräckare än Goblin. Även om det inte precis lades ner särskilt mycket tid på att etablera honom. En sekunds moraliska överväganden och sedan tog tentakel-ai:n över.

Men summa sumarum så tycker jag nog att filmen är en av de bättre superhjältefilmer som släppts även om det kanske beror på att det inte är så mycket superhjältande i den.

För övrigt: är de bara jag som tycker att Tobey Maguire ser rent otroligt ful ut när han anstränger sig? Kolla bara in hans fejs när han försöker stoppa tåget. :gremsmile:

Storuggla

Champion
Kunde inte en motstå trobergism

"En sekunds moraliska överväganden och sedan tog tentakel-ai:n över."

Va? Jag visste inte att Spindelmannen var en japansk snuskfilm! :gremblush:

Storuggla, plumpt skämt

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Doctor Hentai (mild spoiler)

Va? Jag visste inte att Spindelmannen var en japansk snuskfilm!
Du ska bara se vad Doctor Octopus gör efter att han gript tag i den asiatiska sjuksköterskan/läkaren med sina tentakler! :gremooo:
(Okej, han dödar henne och alla de andra läkarna, men för ett ögonblick var jag lite orolig!)

För övrigt var filmen bra. Inte så bra som ettan, även om Doc Ock är en mycket bättre skurk än Green Goblin. Han var dock inte med speciellt mycket i filmen! Det bestående intrycket var att filmen framför allt var vansinnigt rolig utan att det kändes fånigt, att Spindelmannen tog av sin mask för ofta och att översättaren borde kölhalas! Varför det? Jo, för att han tog lite av den romantiska udden ur slutscenen när Peter Parker äntligen säger "I love you Mary Jane Watson" genom att låta textremsan säga "Jag älskar dig Mary Jane Wilson".

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Doctor Hentai (mild spoiler)

"Det bestående intrycket var att filmen framför allt var vansinnigt rolig utan att det kändes fånigt,..."

Det håller jag verkligen med om. Någon som vet var den där märkliga sången som den japanska fiolspelerskan sjunger har sitt ursprung? Jag tyckte nämligen att den lät aningen bekant.

Feliath

Swashbuckler
Sången

Någon som vet var den där märkliga sången som den japanska fiolspelerskan sjunger har sitt ursprung?
Ja, det är titelmelodin till den cheezy gamla TV-serien. DUH :gremgrin:

/Feliath - nerd plus ultra

Nightowl

Champion

Inte så bra som ettan, även om Doc Ock är en mycket bättre skurk än Green Goblin. Han var dock inte med speciellt mycket i filmen! Det bestående intrycket var att filmen framför allt var vansinnigt rolig utan att det kändes fånigt
Själv tycker jag den var rejält bättre än ettan!
Spindelns power-up som Walium nämnde var helt i linje med vad han *brukar* råka ut för - bara han blir tillräckligt desperat kan han åstadkomma mycket mer än sina mäktigare kollegor.
Mycket av det roliga är det närmast tragiskomiska elände som Parker konstant befinner sig i, och det är också jävligt mycket in line med hur figuren skildras i serierna. "Parker-turen" är det som gör Spidde intressant jämfört med andra vigilantes. Jag menar, hur ofta råkar Stålmannen tvätta trikåerna med vita kalsingar så de färgar av sig? När behövde Bruce Wayne smyga förbi hyresvärden för att han inte kunde betala hyran sist?
Doc Ock var hundra gånger bättre än Trollet, dels för att det ärligt talat är en ballare figur redan i serien, dels för att Alfred Molina spelade mycket bra, och dels för att de specialeffektade det med seriefiguren som borde sett jävligt fånigt ut i verkligheten mycket bättre (jag hatade Gröna Trollets "kvastskaft" i ettan, det har inget momentum och ser tvärfånigt ut, medan Ocks tentakler är teh kewlest).

Det som sög var som sagt att alla utom Jonah Jameson vet vem Spindeln är vid det här laget, och enda anledningen att JJJ inte vet är att han är för inbilsk. :gremtongue: Och just det, kan ingen döda Kirsten Dunst? Snälla? Ta in Gwen Stacy eller Felicia Hardy som love interest istället... :gremfrown:

Erik

Staffan

Myrmidon

Doc Ock var hundra gånger bättre än Trollet, dels för att det ärligt talat är en ballare figur redan i serien, dels för att Alfred Molina spelade mycket bra, och dels för att de specialeffektade det med seriefiguren som borde sett jävligt fånigt ut i verkligheten mycket bättre
Att Ock har ett ansikte gör nog sitt till också. Det jag störde mig mest på i Spidde 1 var att skurken hade en mask som helt dolde hans ansikte, vilket gjorde att han inte fick något minspel.

Apropå Kirsten Dunst: visst, det gör inte ont att titta på henne, men MJ är snygg på ett annat sätt - mer former, till exempel. Den kanoniska bilden på MJ är givetvis den här:

Rickard

Urverk speldesign
** SPOILER **

<SUB>\</SUB>1<SUP>\</SUP> - Jag tycker det är kul att Alfred Molina äntligen får göra en biroll i en film som får lite uppmärksamhet.. Jag brukar se hans ansikte på framstående biroller i diverse filmer, men nu kanske han kan komma framåt lite.. Den enda (halv)kända, framträdande biroll jag kan komma på att han gjort är annars borgmästaren i Chocolat..

<SUB>\</SUB>2<SUP>\</SUP> - Bruce Campbell är med! Det gör ju hela filmen värd att se! Evil Dead-Brisco Country Jr-Bruce Campbell.. Liksom.. Bruce Campbell.. B-skådisen som har skrivit en bok om att vara b-skådis.. Jag asgarvade åt att han var med och jag var tvungen att kolla på www.imdb.com för att se om jag sett rätt (jag brukar ha fel).. Heh, såg dessutom att han var med i första Spidde-filmen som "fighting-ring-talare".. Det hade jag glömt bort..

<SUB>\</SUB>3<SUP>\</SUP> - Filmen var rätt dålig i början.. Det var mycket hoppande och fullsmäckat med viktig information som gjorde att dialogen och känslorna blev rätt onaturliga.. Det ordnade upp sig när det väl kom till själva huvudstoryn, alltså fighten mellan Doc Ock och vår egen vänlige kvartersspindel..

<SUB>\</SUB>4<SUP>\</SUP> - Jag irriterade mig på vissa logiska buggar, som att Spindelns kläder aldrig gick sönder (förrän mot slutet, när det skulle visas hur mycket han kämpat).. Det är flera gånger han glider utmed asfalt utan ett enda brännmärke.. På tåget så kastas han framåt av Skurken™, för att flyga genom en bro och sedan flyga ikapp Le skurkos bakifrån.. Jag kan svälja allt nätsvingande, för det är en del av världen, men inte andra småbuggar..

<SUB>\</SUB>5<SUP>\</SUP> - Datoreffekterna.. Jag måste säga mums.. Doc Ocks tentakler som speglar sig i en motorsåg.. Det är såå snyggt.. Normalt brukar jag irritera mig på effekterna (då jag pysslat med sådant själv) och denna gång så såg endast nätsvingareffekterna fula ut.. Grattis..

Den här filmen var bättre än 1:an, just för att skurken är så mycket bättre än den usla Williem Dafoe.. Kan Dafoe se mer stel ut? Han kommer in på andraplats näst efter Keanu Reeves.. Doc Octopussys glasögon gjorde hela skurken.. Han blev lite töntig när han tog av sig dem.. Mest för att jag känner igen honom och hans sura minspel från andra filmer..

Jag sveptes in i filmen (efter den dåliga första halvtimmen, som skrivet) och glömde bort att jag kollade på film..

"För övrigt: är de bara jag som tycker att Tobey Maguire ser rent otroligt ful ut när han anstränger sig? Kolla bara in hans fejs när han försöker stoppa tåget."
För att nitpicka.. Det är inte såå många som ser jättesnygga ut när de anstränger sig.. Men visst.. Hans ansikte när han ska ta ett språng utför kanten för att testa sina återfunna krafter ser rätt löjligt ut.. Det är nästan som om ansiktet håller på att inverteras..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som Spidde kunde vara lite försiktigare med att ta av masken

Staffan

Myrmidon
Den enda (halv)kända, framträdande biroll jag kan komma på att han gjort är annars borgmästaren i Chocolat..
Kanske inte så framträdande, men han har även spelat Indys giriga guide i början av Jakten på den Försvunna Skatten.
Bruce Campbell är med!
Även Ted Raimi, Sams bror, är med som Hoffman (JJJs assistent eller vad han ska föreställa). I ettan var även Lucy Lawless med i ungefär två sekunder som punkarbrud som intervjuades om Spidde.
Den här filmen var bättre än 1:an, just för att skurken är så mycket bättre än den usla Williem Dafoe.. Kan Dafoe se mer stel ut?
Tja, jag tyckte han skötte sig bra, men det är inte så lätt att inte se stel ut när man har en orörlig hjälm på sig. Det var en klar miss när det gällde designen av Green Goblin.

Nightowl

Champion

Det jag störde mig mest på i Spidde 1 var att skurken hade en mask som helt dolde hans ansikte, vilket gjorde att han inte fick något minspel.
I synnerhet som Gobbe i serierna grimaserar ganska mycket. Översatt till filmmediet borde det ha blivit "uttrycksfullt ansikte", och Dafoe hade säkert klarat det - fast här kommer vi in på att serier är svåra att överföra till verkligheten. Nåt sånt som Green Goblins gummimasker går nog inte att göra i verkligheten utan att man ser ut som en knökfull Mike Myers. :gremfrown:

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mike vs Mike

Nåt sånt som Green Goblins gummimasker går nog inte att göra i verkligheten utan att man ser ut som en knökfull Mike Myers.
Snackar vi Mike Myers - galen mördare i rakad kapten Kirk-mask eller Mike Myers - galen skådespelare i lönnfet katt-i-hatt-mask? :gremcool:

Jag tror faktiskt att det skulle gå att göra en fungerande gummimask åt green goblin med dagens teknik. Se till exempel på Jim Carreys mask i "How the Grinch Stole Christmas". Det hade säkert sett bättre ut än den stentrista högtechnodräkten de valde att ge trollet.

Vad som är ännu svårare att återskapa på film är det faktum att ögonen på Spindelmannens dräkt ändras för att gestalta hans känslor. Det skulle se skitfånigt ut på film.

/tobias

Feuflux

omjonasson.se
Nu ska jag svara riktigt sent här bara för att jag inte stressar iväg och ser filmer när det kommer som "normalt"(?) folk gör. :gremsmile:

Jag delar inte inlägget i punkter eftersom det blir mer irriterande att läsa det då.

1) Folk klagade på att Willem Dafoe var dålig i ettan och/eller att goblinen var en dålig skurk. På det svarar jag VA? respektive va? Willem Dafoe klarade sin roll hur bra som helst och jag tyckte goblinen var riktigt mysig. Det är fullt möjligt att Alfred Moline (för mig mest känd som Jimmy i "Kvinnorna i Jimmys liv") var "bättre" men det är fusk eftersom det är svårt att tävla mot snyggt gjorda tentakelarmar. Hjälte/skurk-fighterna var bättre i tvåan tyckte jag, fördel tvåan på skurkfronten om jag nu måste välja. Båda skurkarna passar in i kategorin "inte i full kontroll över sig själva" samt i kategorin "blev sig själva ett ögonblick innan de dör" (om de nu dog...).

2)Jag fattade inte riktigt varför Spindelns krafter plötsligt började jävlas, var det bara mentalt för att han var osäker på om vad han ville med sitt liv? Jag störde mig på det iaf, genetiska saker slutar inte bara att fungera sådär, eller? Spindernätvävarceller har inte semestertillägg. Ettan saknade små irriterande saker, fördel ettan.

3)Tobey/Peter har verkligen ett fult ansiktsuttryck när han ska återta sina krafter och hoppa hus i tvåan. Tobey/Peter har ett schysst minspel när han går från sorg till vrede efter Uncle Bens död i ettan. Fördel ettan (gud vilken löjlig punkt, mest minnesvärda ansiktsdrag :gremlaugh: ).

4)Flickvänsrelationen då? Funkade toppen i ettan. I tvåan fick MJ reda på vem han var! Ska det vara så, är det så i serietidningarna eller den tecknade serien? Det här sabbade nästan filmen för mig. Hela Parkers ångestbit över att han inte kan tala om vem han, att han tvingas leva dubbelliv osv blev ju halvt meningslöst. Whyyyyyyyyyyyyy? Fördel ettan. Att dumpa folk vid altaret är inte bra i någon film någonsin (kanske Wedding Singer då...).

5)Att någon ser hans ansikte någon gång kan jag kanske ta, men ett helt jäkla tåg? Vad är det här? Varför tog han av masken där? Eller blåste den av?

Totalt sett så var filmen helt okej, jag har börjar gilla spindelmannen som figur (annars är Batman the one and only (konceptet då, filmerna är inget vidare), Stålmannen är en fåne och resten är totalt okända för mig (sett 2 X-menfilmer dock)). Maskdroppandet störde jag mig dock alldeles för mycket på för mitt eget bästa. Jag var gladare efter ettan än efter tvåan och därför tänker jag kalla ettan en bättre film. (Hade jag något mer att säga så har jag glömt det nu.)

Staffan

Myrmidon
Folk klagade på att Willem Dafoe var dålig i ettan och/eller att goblinen var en dålig skurk. På det svarar jag VA? respektive va? Willem Dafoe klarade sin roll hur bra som helst och jag tyckte goblinen var riktigt mysig.
Problemet med Green Goblin som skurk var att han inte hade något minspel, eftersom han hade en hjälm i stället. Annars var han bra.
Jag fattade inte riktigt varför Spindelns krafter plötsligt började jävlas, var det bara mentalt för att han var osäker på om vad han ville med sitt liv?
Jupp, psykosomatiskt. Notera att Peter överlever ett fall på en hiskelig massa våningar utan något mer än lite ont i ryggen, vilket man kan se som en indikation på att han faktiskt fortfarande har kvar sina krafter, han kan bara inte komma åt dem på grund av mentala blockeringar.
I tvåan fick MJ reda på vem han var! Ska det vara så, är det så i serietidningarna eller den tecknade serien?
Jupp. I serietidningen är de t o m gifta sedan nån gång på 80-talet. De retconnade det till att MJ hade känt till hans hemlighet hela tiden, eftersom hon sett honom klättra ut genom ett fönster i spindelmundering för att ta fast farbror Bens mördare medan May var över hos MJs faster Anna och grät. Det var något i stil med att Spidde blev attackerad hemma av en snubbe som hette Puma medan MJ stod utanför och bankade på dörren, och när han blev av med Puma och släppte in henne och skulle komma med nån dålig ursäkt så sa hon "Nej, jag orkar inte låtsas längre!"
Att någon ser hans ansikte någon gång kan jag kanske ta, men ett helt jäkla tåg? Vad är det här? Varför tog han av masken där?
Han fick nåt klägg på ögat, så han tog av sig masken för att kunna se. Sen är ju iofs klägget borta när han får tillbaka masken...

Feuflux

omjonasson.se
Du har då svar på allt. :gremsmile:

Problemet med Green Goblin som skurk var att han inte hade något minspel, eftersom han hade en hjälm i stället. Annars var han bra.

Tycker det funkade bra, att inte kunna se skurkens minspel är läskigt på sitt sätt också.

... I serietidningen är de t o m gifta sedan nån gång på 80-talet ...

Jaha... men då är det inte bara en grej i filmen jag ogillar, då är det en grej i serien... [/i] :gremtongue:

Troberg

Sinister eater
Tycker det funkade bra, att inte kunna se skurkens minspel är läskigt på sitt sätt också.
Det är ena anledningen till att många brottare använder mask. Den andra (vilket antagligen också gäller inom filmen) är att man kan behålla imagen men byta personen bakom den.

Ulfgeir

Swashbuckler
Det är ena anledningen till att många brottare använder mask. Den andra (vilket antagligen också gäller inom filmen) är att man kan behålla imagen men byta personen bakom den.
*grin* The Dread pirate Roberts (Från Princess bride) är väl bra exempel på det. =^_^=

/Ulfgeir