Nekromanti Spirit of Healing = broken? (D&D)

Necross

Swashbuckler
CapnZapp said:
För det första; är du snäll och citerar power-beskrivningen om du har frågor? Så slipper alla vi andra gräva fram sina regelböcker (som jag inte ens har tillgängliga där jag sitter nu). Tack.
Förlåt, men jag ville främst ha åsikter från de som redan använt powern i spelet, inte bara kastat ett getöga på den. Det blir lätt så mycket konstiga åsikter annars.

Necross

Swashbuckler
Tack alla för era åsikter

Tack tack, jag får se hur jag gör. Jag hade aldrig tänkt på att det skulle vara nåt fel på att ha endast 1 (tyngre) encounter vissa dagar istället för flera enklare.

Och jag trodde det var en av de taktiskt grejerna med spelet att gissa när man vågar bränna sina dailys.

Jag tror inte jag vill fortsätta spelleda efter level 10-12 - det verkar bli "firmafestförfattade" powers och tråkigt powercreep i splatböckerna även i denna edition av spelet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Tack alla för era åsikter

Necross said:
Jag hade aldrig tänkt på att det skulle vara nåt fel på att ha endast 1 (tyngre) encounter vissa dagar istället för flera enklare.
»Fel« är det väl inte, men du som DM gör det lättare för spelarna i och med att de inte behöver hushålla med sina resurser på samma sätt.

Necross

Swashbuckler

Dante said:
»Fel« är det väl inte, men du som DM gör det lättare för spelarna i och med att de inte behöver hushålla med sina resurser på samma sätt.
Jag tyckte det verkade enkelt: Då man kör en enda encounter en dag så gör man den tung (alltså "hard"). Men motsägelsefullt nog tyckte jag Spirit of Healing gör att jag måste göra den enda encountern ännu tyngre ("very hard"). Men det är alltså inte Spirit of Healing som är för bra, utan hela regelsystemet som är obalanserat? Mycket märkligt.

Dante

Staff member

Necross said:
Men det är alltså inte Spirit of Healing som är för bra, utan hela regelsystemet som är obalanserat? Mycket märkligt.
Som sagt: Om spelarna VET att det bara blir en enda encounter innan de kan ta en extended rest finns det ju ingen anledning för dem att INTE använda alla sina daily powers och action points. Och då måste man biffa upp encountern väldigt mycket för att det ens ska bli en utmaning för dem.

En enda hard encounter ska inte vara något som helst problem för en hyfsat balanserad grupp – även om de inte använder några dailys. Vår grupp brukar klämma tre eller fyra normal eller hard encounters innan vi börjar få slut på dailys.

Tricket, som jag ser det, ligger i att låta spelarna GISSA om det kommer fler encounters eller inte, och därigenom tvinga dem att hushålla med sina daily powers. Spirit of Healing gör det ju bara lättare för spelarna i den encounter den kommer till användning.

krank

Går ondskans ärenden

Dante said:
Necross said:
Men det är alltså inte Spirit of Healing som är för bra, utan hela regelsystemet som är obalanserat? Mycket märkligt.
Som sagt: Om spelarna VET att det bara blir en enda encounter innan de kan ta en extended rest finns det ju ingen anledning för dem att INTE använda alla sina daily powers och action points. Och då måste man biffa upp encountern väldigt mycket för att det ens ska bli en utmaning för dem.
Mjo; det säger väl sig självt egentligen: Om en daily och en encounterkraft vore tillverkade för att ha samma recharge time så skulle de väl inte vara uppdelade. Om dailys skulle gå att använda i varje encounter (en-encounters-dagar) så skulle de inte vara dailies, utan encounterkrafter.

Necross

Swashbuckler

Dante said:
Ja, men det är väl fullkomligt självklart att de inte vet. De kan ju aldrig ha en aning om hur många encounters.

Dante said:
En enda hard encounter ska inte vara något som helst problem för en hyfsat balanserad grupp – även om de inte använder några dailys. Vår grupp brukar klämma tre eller fyra normal eller hard encounters innan vi börjar få slut på dailys.
Det här verkar vara väldigt olika från spelgrupp till spelgrupp. Vi tar ganska lättsamt på det här spelet - mina spelare klantar sig ganska mycket och är inte så fokuserade på att vinna som vissa grupper här på forumet verkar vara. Dessutom tillåter jag inget out-of-character-snack under striderna, så det kan inte hålla på och tipsa varann om vad de ska göra, om de inte ropar det åt varann in-character. Men smaken är väl som baken.

Dante

Staff member

Necross said:
Men smaken är väl som baken.
Här är nog pudelns kärna: Jag upplever inte SoH som särskilt obalanserad – för det sätt vår grupp spelar på.

Men om du tycker att den ställer till problem för dig på det sätt ni spelar på – ja, då är den såklart obalanserad för er.

Detsamma gäller förmodligen även för flera andra daily powers. För vissa grupper och spelstilar funkar de utmärkt och för andra är de för bra eller för dåliga.

Necross

Swashbuckler

Jo, det är nog sant.

Jag hittade i alla fall en tråd på EN World där powern diskuterades. Ett av de mer intressanta inläggen där, som jag typ håller med om, var av en ChristopherA:
"For purposes of this argument, we are assuming that Spirit of Healing really is much more potent that the average utility power, under average circumstances. Therefore, in order for the DM to balance out the power by adjusting his encounters, he has to do everything in his power to frustrate the players when they attempt to use Spirit of Healing, in order to make it as ineffective as possible so it ends up, on average, being no better than a normal utility power. As both a player and a DM, I don't enjoy this sort of "arms race". I feel that it decreases the play experience rather than increasing it. I would prefer to have a normal power that I am allowed to use to its full extent, rather than a mighty power that the GM rarely lets me use effectively."

CapnZapp

Myrmidon

Läste prexis den tråden, och jag vill sammanfatta genom att se det större perspektivet:

"Ja, Spirit of Healing har potentialen att trivialisera den encounter den används i, men det är inte första gången WotC bjuder på väldigt billig healing"

Generellt anser jag att healing är alldeles för kraftfullt i spelet, eller snarare att kostnaden satts för lågt. Tänker särskilt på hur otroligt kraftfullt det är för ett standardparty på fem att välja två leaders (eller leader-ish) i gruppen.

Har man exvis en Cleric och en Paladin har man ju mycket starkare helning än vad vilken monstergrupp som helst kan åstadkomma som skada. (Och kom inte och säg "monstren måste fokusera på att ta ihjäl helaren" för hur tråkigt vore det inte om DM kände sig tvingad alltid anfalla en viss PC?!)

Vidare vill jag ta upp Potions of Resistance. För mesiga 40 gp kan man köpa sig fullständigt skydd mot ongoing damage (typ drak-andedräkt, som man ju skulle kunna tro vore fräckt och mäktigt)) långt upp i Paragon-levlarna.

I detta sammanhanget är Spirit of Healing inget som sticker ut nämnvärt. Skickligt använd resulterar den i precis vad tråden också kommer fram till: fullständigt spänningslös strid med full gratishelning till alla. Det känner jag igen.

Sedan tillkommer misslyckandet med "NADsen", dvs hur meningslöst det kan kännas när monstren bara behöver slå en 3:a eller 5:a på tärningen för att träffa Fort, Reflex eller Will.

Necross - jag har ingen universallösning, eftersom jag alltmer börjar inse att D&D 4E tyvärr kanske inte är ett spel för dem av oss som vill ha spänning och fara som huvudingrediens i våra strider.

D&D framstår mer och mer som ett spel med bälte och hängslen; som bara blir riktigt spännande om man spelar snabbt och slarvigt.

Det känns mer och mer som att jag som DM är oförmögen att förhindra mina intelligenta och noggranna minmaxare till spelare från att trivialisera spelet lite i allmänhet.

Vare sig "höja leveln" eller "öka antalet" fungerar särskilt bra som motdrag; dessa två metoder ökar antalet missar och antalet monster-hitpoints. Vilket är tråkigt resp. tråkigt.

Mer och mer känns det som att enda vägen ut (förutom att ge upp 4E) är att kraftigt öka monstrens skada och samtidigt hålla ner deras försvar och hit points.

Anledningen jag tar upp denna diskussion är att en sådan lösning skulle i förbifarten även lösa just ditt problem. Med rejält högre skada och färre stridsrundor inses ju snabbt att mängden helning från Spirit of Healing blir både färre i absoluta mått mätt och mindre avgörande med relativa mått mätt.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Hmm...men...

Har man exvis en Cleric och en Paladin har man ju mycket starkare helning än vad vilken monstergrupp som helst kan åstadkomma som skada. (Och kom inte och säg "monstren måste fokusera på att ta ihjäl helaren" för hur tråkigt vore det inte om DM kände sig tvingad alltid anfalla en viss PC?!)
Hmm...jag fick inte alls det intrycket när vi spelade idag. Vi körde ett encounter idag, med en Paladin lvl 5, en Cleric lvl 5, en Ranger lvl 5, en Wizard lvl 5 och en Warlord lvl 5, mot två Dretch (Lvl 2 Brute), en Balgura (Lvl 8 Brute), en Runespiral Demon (lvl 5 Artillery), en Bloodseep Demon (Lvl 7 Skirmisher) och tre Rupture Demons (Lvl 5 Minion), dvs totalt ett lvl 6-encounter. Fyra av rollpersonerna gick ned på 0 hit points vid olika tillfällen under encountrets gång, och även om de i slutändan klarade sig med ganska mycket resurser i behåll, var det rätt jävla nära att demonerna gibbade dem allihop.

Det började basically med att magikern blastade ihjäl alla tre minionsen inom fem rutor från Balguran, varvid de exploderade, klängde fast på Balguran, helade den och gav den förkrossande +6 i attackvärde (totalt alltså +16) för resten av encountret. Därefter drog dretcherna och bloodseep-demonen runt och jävlades med sina auror, immediate interrupts och teleport, medan balguran klängde runt i taket över diverse olika vattenfyllda schackt och ställde till jävelskap ('cuz everything's better with monkeys). Och runespiral-demonen stod och kastade blixtar på folk, särskilt de balguran slogs mot (den tog Resist 10 mot lightning, så den skadades inte av dess blasts).

Nu är jag förstås ganska ny på D&D, men för mig kändes en cleric och en paladin inte på långa vägar för kraftfullt, åtminstone inte för den här monsteruppsättningen.

- Ymir, förtäljer entusiastiskt

Svarte Faraonen

ром и смерть

Vi gjorde ju inte riktigt optimala drag. Hade vi vetat det där om demonerna... och hade den där plattformen balguran stod på haft rum för rangern också... då hade vi kunnat klara oss bättre. Nåja, nu höll vi oss i alla fall vid liv, även om det såg lite mörkt ut ett tag.

Fienden

Hero

Hur hög var plattformen? En anledning att plattformar finns, är att man har en Eladrin i gruppen som kan teleportera upp sig på den och sedan göra en push-effekt. ^^

En av mina spelares favorittekniker. <.<

//Kraetyz, måste investera i räcken

Pendragon

Swashbuckler

Vi skulle så gjort allt för att släppa rangern på Balguran direkt. Med lite schysst hammertime hade vi varit av med det kräket betydligt snabbare.
Sen hade ju min Cleric ett healing word _kvar_ när han stöp i slutet av fighten, vilket var på alla sätt ooptat.

/Joel - tänker satsa på combat medic i fortsättningen.