Re: Hmm...men...
Har man exvis en Cleric och en Paladin har man ju mycket starkare helning än vad vilken monstergrupp som helst kan åstadkomma som skada. (Och kom inte och säg "monstren måste fokusera på att ta ihjäl helaren" för hur tråkigt vore det inte om DM kände sig tvingad alltid anfalla en viss PC?!)
Hmm...jag fick inte alls det intrycket när vi spelade idag. Vi körde ett encounter idag, med en Paladin lvl 5, en Cleric lvl 5, en Ranger lvl 5, en Wizard lvl 5 och en Warlord lvl 5, mot två Dretch (Lvl 2 Brute), en Balgura (Lvl 8 Brute), en Runespiral Demon (lvl 5 Artillery), en Bloodseep Demon (Lvl 7 Skirmisher) och tre Rupture Demons (Lvl 5 Minion), dvs totalt ett lvl 6-encounter. Fyra av rollpersonerna gick ned på 0 hit points vid olika tillfällen under encountrets gång, och även om de i slutändan klarade sig med ganska mycket resurser i behåll, var det rätt jävla nära att demonerna gibbade dem allihop.
Det började basically med att magikern blastade ihjäl alla tre minionsen inom fem rutor från Balguran, varvid de exploderade, klängde fast på Balguran, helade den och gav den förkrossande +6 i attackvärde (totalt alltså +16) för resten av encountret. Därefter drog dretcherna och bloodseep-demonen runt och jävlades med sina auror, immediate interrupts och teleport, medan balguran klängde runt i taket över diverse olika vattenfyllda schackt och ställde till jävelskap ('cuz everything's better with monkeys). Och runespiral-demonen stod och kastade blixtar på folk, särskilt de balguran slogs mot (den tog Resist 10 mot lightning, så den skadades inte av dess blasts).
Nu är jag förstås ganska ny på D&D, men för mig kändes en cleric och en paladin inte på långa vägar för kraftfullt, åtminstone inte för den här monsteruppsättningen.
- Ymir, förtäljer entusiastiskt