Nekromanti Spiritus familaris

Rickard

Urverk speldesign
Hamnbytare/varbestar [OT]

"Apropå hamnbytare.. Jag undrar om man kan säga att det är en typ av spiritus familaris?

Jag brukar förklara fenomenet hamnbytare med att två själar kan födas i samma kropp, precis som tvillingar kan befrukta samma ägg (ja, jag är medveten om att det finns tvåäggstvillingar också).. Schizofrena personer delar exempelvis två (eller flera) människosjälar.. Hamnbytare delar en djursjäl och en människosjäl (vi bortser från andra raser för närvarande).. Skulle man kunna tänka sig att vissa magiker blir hamnbytare istället för att få en spiritus familaris?
"
Medan jag diskuterade lite med Feliath annorstädes så kom vi in på varulvar och liknande.. Det är ju en sorts hamnbytare där besten har den större delen av kontrollen.. Jag har egentligen inget problem med det, annat än att det blir lite svårare att spela den rollen.. Vad jag däremot funderade lite på var att lykantropi är en sjukdom som kan smittas.. Det passar inte så bra in på att det är en ande som delar en varelses själ.... eller gör det?

Jag skulle kunna tänka mig att det finns parasitiska andar.. Andar som försöker fly från sin egen värld och ta kontrollen över det fysiska.. Jag har skrivit om andevärlden på Eon-forumet (ja, jag länkar mycket till det inlägget men jag tycker det är ett av de bättre saker jag skrivit på forumet).. Jag skulle också kunna tänka mig att fenomenet förklaras genom att någon av de äldre gudarna utlöste en förbannelse och gjorde om en ande till att bli ett virus (parasitisk ande) som spred sig genom världen och knöt det samman till månens faser på något sätt..

Nu börjar jag fundera över vampyrer och hur deras själar fungerar.. Vad är en odöd egentligen? Äh, hehe.. Det får jag nog ta upp i en ny tråd i så fall..

/Han som gillar att spekulera

Troberg

Sinister eater
Jag gillar hur det är i Palladium, där enbart häxor har familiarer. Det som gör det intressant där är att häxor har egentligen ingen magisk förmåga utan har ingått en pakt med en demon eller djävul. Sådana pakter är inte småsaker, utan innebär normalt sett total underkastelse, sin förstfödda, sin själ eller oftast all of the above. Dessutom gillar demonerna och djävlarna att jävlas med häxan och missar inte en chans att förnedra eller förtrycka henne/honom. I gengäld får de magiska förmågor.

Familiaren är då en smådemon i djurform, vilken å ena sidan hjälper häxan, men samtidigt är demonens eller djävulens skvallerbytta och övervakar att häxan är lydig.

Det blir lite mer intressant så.

cogitare

Swashbuckler
Familiar i Palladium

Njae, det var inte riktigt sant. Häxor får alltid en familiar. Har hon en major pact så är det en formförändrad demon/djävul, om det är en minor pact så är det ett vanligt djur.

Både magiker och präster kan eferlikna detta(präster kan INTE göra det i senatse versionen men i gengäld så kan t.ex. Psi-mystic gör det) genom besvärjelserna "Familiar spirit", som ger ett djur som familiar, och "Familiar spirit(major)"(e.dyl.), som ger en formförändrad demon/djävul som familiar. Det är till och med så att magikern som skaffar sig en demon/djävul som familiar måste underkasta sig samma regler som en häxa men hon får inte övriga bonusar för detta OCC.

En druid får på någon level(2, 3 eller 4 tror jag) också den ett djur som familiar spirit. De kan dock INTE få en demon/djävul som familiar inom ramarna för sitt yrke utan måste byta till häxa(eller annat magikeryrke som kan lära sig ovan nämna besvärjelser).

Att ha en spiritus i Palladium gör att man kan se genom dess ögon samt att man får extra hit points(blir man av med spiritusen så förlorar man dessa plus några extra). I fallet att man har en demon/djävul som familiar så är ju denna också en rätt potent följeslagare som kan göra bra mycket mer än "bara" spionera som är fallet för djurfamiliars.

C.

Gordeg

Hero
Re: Familiar i Palladium

För övrigt tycker jag att det där Troberg skrev om en familiar som jävlas med och spionerar på sin "mästare" låter coolt.

Det greppet tycker jag absolut att du ska använda om någon blir witch i din Palle-kampanj. Nu vet jag åtminstone att jag inte ska göra det...

Gordeg

cogitare

Swashbuckler

Det är sällan man låter en familar bli en riktig "personlighet" utan mer ett redskap som man använder ungfär som en tändare, tandpetare eller gaffel. Så att låta dem t.ex. jävlas lite med sin magiker eller ha lite "intressanta" personlighetsdrag låter som en bra idé.

För att gå in på min personliga kampanj, som jag tror främst berör dig och mig Gordeg, så är jag ytterst restriktiv med om någon skulle vilja göra en Witch. Det är ett mycket svårspelat yrke som inte riktigt passar in som det ser ut just nu. Om jag skulle köra en kampanj där spelarna är "onda" så hade det passat bättre.

C.

Gordeg

Hero

Det är sällan man låter en familar bli en riktig "personlighet" utan mer ett redskap som man använder ungfär som en tändare, tandpetare eller gaffel. Så att låta dem t.ex. jävlas lite med sin magiker eller ha lite "intressanta" personlighetsdrag låter som en bra idé.
Ja, en familiarer och frammanade varelser kan ha egna mål som inte alltid överensstämmer med magikerns egna. De är kanske inte ens kända av magikern.

Jag hade en bra grej på gång där för länge sedan. En illusionist i en Earthdawn-kampanj hade en magisk docka som gav vissa fördelar när man började binda magi till den, och när magin blev tillräckligt stark skulle dockan få eget liv. Det intressanta var att dockan då fick en personlighet som liknar ägarens. Illusionisten som ägde dockan hade tvivelaktig moral, så dockan hade retat gallfeber på honom genom att stjäla och gömma undan hans pengar, hjälpa sin ägare med spioneri men ljuga om vad den upptäckt osv osv. Och spelaren hade haft sig själv att skylla för alla dessa hyss! Jag kunde haft mycket kul med den där dockan men illusionisten hann inte binda tillräckligt mycket magi i dockan ("thread rank" för er som kan Earthdawn) och den kampanjen är nedlagd sedan länge. Jag kanske borde återanvända dock-konceptet i annan form, hmm...

Gordeg

Troberg

Sinister eater

Njae, det var inte riktigt sant. Häxor får alltid en familiar. Har hon en major pact så är det en formförändrad demon/djävul, om det är en minor pact så är det ett vanligt djur.
Men nu har jag en edition som är cirka 20 år gammal...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Enkelt!

Vilka sprititus familaris tycker ni är de coolaste i fantasyn och varför?
Gonken lätt!

Varför? Kolla bilden i Magi i Chronopia och ingen motivering behövs efter det. Mer söt och häftig tändare har aldrig världen skådat :gremsmile:

cogitare

Swashbuckler

Jag har både en äldre och en nyare. Tyvärr har jag inte böckerna hos mig här och nu så jag kan inte kolla tryckdatumen förrän i eftermiddag. Men jag skall meddela hur gamla mina böcker är.

C.