Nekromanti Splatregler för stämingens skull

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
3.x är ett (flera) spel med mååååånga utgivna splat books. Det finns en bok om att äventyra i öknen, en i vinterlandskap, en i skräckmiljö etc. etc. Man kanske kan tycka att det är lite lustigt och överdrivet, men jag har på senare tid börjat tycka att det finns goda anledningar till det. Jag börjar nämligen tycka att 3.x är ett spel där känslan i äventyret är ganska beroende av regelverket. Det innebär också att om man vill förstärka en känsla/stämning av något som inte ingår i grundkonceptet så är man hjälpt av specifika regler för det elementet. Självklart går det att spela äventyr i ökenmiljö med core rules, men jag tror att upplevelsen faktiskt blir starkare om man tar hjälp av supplementet Sandstorm.

Splat-boken markerar helt enkelt fokus för kampanjen/äventyret genom att introducera regler som normalt inte används, och i ett regeldrivet spel som 3.x så är reglerna något som är en stämningsbärare. Utan regler så blir spelledarbeskrivningarna mest en fernissa, och fernissa räcker inte när man kör 3.x.

Ta Kingmaker som ett exempel. En stor del av kampanjen handlar om att bygga ett kungarike och kriga med rivaliserande kungar. Klart att det hade gått att enbart rollspela ovanstående element, men jag har svårt att se hur det hade fått samma betydelse för spelarna om det inte hade introducerats regler för det.

Så, det var egentligen mitt generella resonemang, som ni gärna får bemöta, men det leder mig även till ett mer specifikt resonemang gällande Rappan Athuk.

Jag är sugen på att tillföra något annorlunda till RA. Det är en svincool dungeon, men det vore kul att få till något litet extra för att smaksätta kampanjen. Jag har funderat runt det här och kommit fram till att jag vill använda reglerna för taint. Taintreglerna kommer från Heroes of Horror, och fungerar väl lite som sanity-reglerna gör i CoC (har inte dunderkoll på dem dock, så det är ett antagande). I korthet går de ut på att i vissa situationer där rollpersonerna konfronteras av ondska så riskerar de att bli "befläckade". Taint tar sig uttryck antingen i mentala åkommor (depravity) eller fysiska sådana (corruption). Med respektive typ av taint utvecklar rollpersonerna symptom, allt från hudbölder till fobier. Det finns så klart regler för hur motståndskraftig man är mot taint, och det finns olika nivåer som bestämmer hur allvarliga symptom man får. Det finns även regler för hur man blir av med taint, genom spells, goda dåd eller heliga källor.

Nåja, det jag vill åstadkomma är att förmedla känslan av att Rappan Athuk är en plats som är så fördärvad av Orcus ondska att även den mest dygdige paladin kan förvridas av platsen och dess invånare. Det betyder inte nödvändigtvis att jag kommer att spelleda kampanjen som en skräckkampanj, men jag vill förmedla en känsla av olust bara över att vara där. Jag vill inte att RA ska kännas som en guldvaruhus där man bara valsar in och slåss med monster och tar deras pengar.

Nå, vad tror ni om det här? Alltså det generella resonemanget om splat-reglernas värde för att sätta tonen i en kampanj, och huruvida taint-reglerna skulle kunna tillföra något till Rappan Athuk?

Sapient

Swashbuckler
Ja, du beskriver rätt väl varför jag vill återvända till 3.x/PF.

Det finns mycket att säga om att spela rules-light. Det fungerar väl på sina premisser. Det är kul att köra old school grottröj. Kötta på, med hög dödlighet - inga konstigheter. Men det kräver en viss inlevelse, om man ska förmedla något mer än så, någon specifik stämning, miljö eller liknande.

Det blir, som du skriver, beroende enbart av rollspel.

Och då finns en nackdel, som (i min erfarenhet) är lite den samma som finns med mer friformande spel. Man måste lägga mer tid på att gemensamt "kalibrera" sina förväntningar för att undvika friktioner.

Det kräver helt enkelt mer meta - out of game. Regler för saker, typ 3.x, internaliserar det där i spelandet. Det blir mer meta in game - kolla upp och förklara sandstormsreglerna, eller vad det nu är.

Vilket man sen föredrar av det, kan ju vara en ren smaksak. Jag föredrar uppenbarligen meta in game, regler som introduceras för olika fall.

Vad gäller Taint och Rappan Athuk, kan jag inte uttala mig av erfarenhet, men av allt jag hört så låter det som en utmärkt kombination.

Prova och kör - rapportera hur det gick. :gremsmile:

Botulf

Hero
Heroes of Horror låter som en vettig grej att använda till Rappan Athuk.

God45

#PrayersForBahakan
Taint reglerna är väldigt stämningsfull om de används rätt så jag rekomenderar dem :gremsmile: Sword & Sorcerys (White wolfs) Ravenloft böcker till 3ed har en corruption mekanik som fungerar ganska liknande och exempel på hur sådant kan användas stämningsfullt så jag tipsar om dem också. De innehåller också en massa annat skräck grejs som passar med heroes of horror grejerna.

Tänker du låta folk använda prestige klasser och så från Heroes of horror? För då finns det några presitge klasser som passar tematiskt bra med dem i Book of vile darkness också :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
God45 said:
Tänker du låta folk använda prestige klasser och så från Heroes of horror? För då finns det några presitge klasser som passar tematiskt bra med dem i Book of vile darkness också :gremsmile:
Jag har hittills inte blivit tillfrågad av någon spelare om de får köra prestigeklasser från 3.5, men jag har svårt att se någon anledning till att jag skulle motsätta mig det. Jag lägger mig inte i mina spelares karaktärer särskilt mycket. Enda gången jag har synpunkter är egentligen om de vill spela onda karaktärer, det är jag inte särskilt pigg på.