Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
3.x är ett (flera) spel med mååååånga utgivna splat books. Det finns en bok om att äventyra i öknen, en i vinterlandskap, en i skräckmiljö etc. etc. Man kanske kan tycka att det är lite lustigt och överdrivet, men jag har på senare tid börjat tycka att det finns goda anledningar till det. Jag börjar nämligen tycka att 3.x är ett spel där känslan i äventyret är ganska beroende av regelverket. Det innebär också att om man vill förstärka en känsla/stämning av något som inte ingår i grundkonceptet så är man hjälpt av specifika regler för det elementet. Självklart går det att spela äventyr i ökenmiljö med core rules, men jag tror att upplevelsen faktiskt blir starkare om man tar hjälp av supplementet Sandstorm.
Splat-boken markerar helt enkelt fokus för kampanjen/äventyret genom att introducera regler som normalt inte används, och i ett regeldrivet spel som 3.x så är reglerna något som är en stämningsbärare. Utan regler så blir spelledarbeskrivningarna mest en fernissa, och fernissa räcker inte när man kör 3.x.
Ta Kingmaker som ett exempel. En stor del av kampanjen handlar om att bygga ett kungarike och kriga med rivaliserande kungar. Klart att det hade gått att enbart rollspela ovanstående element, men jag har svårt att se hur det hade fått samma betydelse för spelarna om det inte hade introducerats regler för det.
Så, det var egentligen mitt generella resonemang, som ni gärna får bemöta, men det leder mig även till ett mer specifikt resonemang gällande Rappan Athuk.
Jag är sugen på att tillföra något annorlunda till RA. Det är en svincool dungeon, men det vore kul att få till något litet extra för att smaksätta kampanjen. Jag har funderat runt det här och kommit fram till att jag vill använda reglerna för taint. Taintreglerna kommer från Heroes of Horror, och fungerar väl lite som sanity-reglerna gör i CoC (har inte dunderkoll på dem dock, så det är ett antagande). I korthet går de ut på att i vissa situationer där rollpersonerna konfronteras av ondska så riskerar de att bli "befläckade". Taint tar sig uttryck antingen i mentala åkommor (depravity) eller fysiska sådana (corruption). Med respektive typ av taint utvecklar rollpersonerna symptom, allt från hudbölder till fobier. Det finns så klart regler för hur motståndskraftig man är mot taint, och det finns olika nivåer som bestämmer hur allvarliga symptom man får. Det finns även regler för hur man blir av med taint, genom spells, goda dåd eller heliga källor.
Nåja, det jag vill åstadkomma är att förmedla känslan av att Rappan Athuk är en plats som är så fördärvad av Orcus ondska att även den mest dygdige paladin kan förvridas av platsen och dess invånare. Det betyder inte nödvändigtvis att jag kommer att spelleda kampanjen som en skräckkampanj, men jag vill förmedla en känsla av olust bara över att vara där. Jag vill inte att RA ska kännas som en guldvaruhus där man bara valsar in och slåss med monster och tar deras pengar.
Nå, vad tror ni om det här? Alltså det generella resonemanget om splat-reglernas värde för att sätta tonen i en kampanj, och huruvida taint-reglerna skulle kunna tillföra något till Rappan Athuk?
Splat-boken markerar helt enkelt fokus för kampanjen/äventyret genom att introducera regler som normalt inte används, och i ett regeldrivet spel som 3.x så är reglerna något som är en stämningsbärare. Utan regler så blir spelledarbeskrivningarna mest en fernissa, och fernissa räcker inte när man kör 3.x.
Ta Kingmaker som ett exempel. En stor del av kampanjen handlar om att bygga ett kungarike och kriga med rivaliserande kungar. Klart att det hade gått att enbart rollspela ovanstående element, men jag har svårt att se hur det hade fått samma betydelse för spelarna om det inte hade introducerats regler för det.
Så, det var egentligen mitt generella resonemang, som ni gärna får bemöta, men det leder mig även till ett mer specifikt resonemang gällande Rappan Athuk.
Jag är sugen på att tillföra något annorlunda till RA. Det är en svincool dungeon, men det vore kul att få till något litet extra för att smaksätta kampanjen. Jag har funderat runt det här och kommit fram till att jag vill använda reglerna för taint. Taintreglerna kommer från Heroes of Horror, och fungerar väl lite som sanity-reglerna gör i CoC (har inte dunderkoll på dem dock, så det är ett antagande). I korthet går de ut på att i vissa situationer där rollpersonerna konfronteras av ondska så riskerar de att bli "befläckade". Taint tar sig uttryck antingen i mentala åkommor (depravity) eller fysiska sådana (corruption). Med respektive typ av taint utvecklar rollpersonerna symptom, allt från hudbölder till fobier. Det finns så klart regler för hur motståndskraftig man är mot taint, och det finns olika nivåer som bestämmer hur allvarliga symptom man får. Det finns även regler för hur man blir av med taint, genom spells, goda dåd eller heliga källor.
Nåja, det jag vill åstadkomma är att förmedla känslan av att Rappan Athuk är en plats som är så fördärvad av Orcus ondska att även den mest dygdige paladin kan förvridas av platsen och dess invånare. Det betyder inte nödvändigtvis att jag kommer att spelleda kampanjen som en skräckkampanj, men jag vill förmedla en känsla av olust bara över att vara där. Jag vill inte att RA ska kännas som en guldvaruhus där man bara valsar in och slåss med monster och tar deras pengar.
Nå, vad tror ni om det här? Alltså det generella resonemanget om splat-reglernas värde för att sätta tonen i en kampanj, och huruvida taint-reglerna skulle kunna tillföra något till Rappan Athuk?