Nekromanti Splitter

L337

Warrior
Borde det inte bli splitter om man spränger t.ex. glas i N2.
Jag funderar på vilka matrial som avger splitter när man smäller dem.
Plåt borde ge ifrån sig splitter om man placerar tillräckligt mycket trotyl på den.
Någon som vet om det finns sådanna regler?

Ideér på olika matrial som avger splitter (vasst splitter):
Kakel
Glas
Metall (kanske)

Ezzy

Warrior
jo... det finns regler för splitter skador(sidan 122)... problemet är den att det inte anges några sprängämnen i grundboken(möjligt att det finns i offensiv)... när det gäller sekundär splitterverkan(i brist på bättre uttryck) så finns det inga regler alls så det är bara att improvisera hejvilt utefter de regler som finns för splitter. det man behöver göra är att hitta på PEN och skada på splittret, sedan är det bara att köra med dom befintliga reglerna. men när det gäller typ glas och kakel och sådant så tror jag inte det är någon större fara så länge man inte får det i ögonen eller står alltför nära centrum av explosionen(men har inte nån anning igentligen:C)... men, det blir till att improvisera fram skadeverkan och PEN på splittret om man nu tycker det behövs. grus(sten) kan bli splitter också...

L337

Warrior
Kanske borde man göra en modul som innehåller sprängämnen och sekundär splitterverkan.
Någon som vet om det anges några sprängämnen i Offensiv?

swazze

Swordsman
Det står en hel massa om det i offensiv. Det som finns omnämnt är granater, minor, sprängregler, sprängämnen, utlösare, tändhattar mm

PAX

Jordisk Äventyrare
I princip avger alla material splitter. Det är bara en fråga om sprängkraft i explosionen. Glas, naturligtvis.

Farligaste splittertypen är väl den av mycket liten storlek eftersom det är oehört svårt att operera en person med blödningar från mikrosplitter.

Splittergranater och bomber är ju konstruerade för att avge så mycket splitter som möjligt. Jag själv använder mig av sprängreglerna i gamla Twilight 2000 som jag har modifierat något. Passar bra till N2 också.

Skapa ett system där det visas hur lätt man träffas av splitter på olika avstånd och den skada som görs. Gamla Neotech hade något i den stilen. Har inte boken hemma (LAAAARSSS!!!!) så jag kan inte kolla i den.

Ett konstruerat exempel.
En granat exploderar vid en RP. Han har då 7 träffchanser att träffas av splitter. Chansen är 30 % på varje. Slå 7T10. Alla tärningar som visar 1-3 ger upphov till splitterträffar. Träffarna tar slumpmässigt på kroppen. Varje splitterträff har ett PEN-värde och ett skadevärde. Avgör själv efter granattyp och storlek.
På längre avstånd från detonationen minskar antalet träffchanser, PEN-värde och splitterskada.

Enkelt men fullt fungerande.