Nekromanti [spoiler] Mars-scenario/kampanj

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mjo, alltså, jag såg Prometheus igår och blev lite inspirerad. Jag skakade loss lite sprid inspiration jag samlade på mig och fick ihop något...

Inspiration: Gateway, Alien, The Thing, m.fl.

Jag tänker mig hård sf med skräck/överlevnadsfokus. Huvuddragen är ungefär såhär, tänker jag:

I. RESAN. Rollpersonerna är forskare eller besättningsmän på ett skepp på väg mot Mars. De ska förstärka en existerande expedition. Vi snackar något i stil med 10-15 år framåt kanske; lite coolare teknologi men ingen interstellär drift eller så. Acceleration halva resan, deceleration halva. Antagligen ingen hypersömn; roterande del av skeppet för artificiell gravitation. Jag skulle kunna tänka mig androider a' Blade Runner/Alien, mest för att de är så jääääääkla häftiga.

Något går snett under resan; antingen rent mekaniskt fel (meteoriter) eller nåt problem med skeppets AI eller något. Hursomhelst ska det vara farligt och jobbigt och innebära att man kommer fram med betydligt mindre resurser än man först tänkte sig.

II. DEN RÖDA PLANETEN. Man kommer nätt och jämnt fram, landar i närheten av den förra expeditionens bas. Den är till stora delar förstörd. Inga överlevande. Det finns för få kroppar; de har tagit sig någonstans. Jag vet inte riktigt om det är en varelse eller en smitta som är problemet, men det är NÅGOT som kom utifrån.

Ungefär nu får de också veta sitt egentliga uppdrag; ursprungsexpeditionen åkte dit för att undersöka en signal. Man skickades för att undersöka varför man tappade kontakten.

Signalen leder till uppenbart artificiella ruiner.

III. FULL AV STJÄRNOR. Här är mina funderingar ännu rätt luddiga. Jag tänker mig att ruinerna i själva verket är ett skepp, som har en fungerande vikrymdsmotor eller nåt, dvs en åka-mellan-stjärnornateknologi. Jag vill dock ha känslan av obegriplig eller åtminstone extremt främmande utomjordisk fysiologi och psykologi. Som ändå känns hård SF och trovärdig (vikrymdsmotorn blir alltså det enda fantastiska elementet). Och kanske ett val; för att kunna använda motorn måste man ge upp sin mänsklighet, kanske ge efter för smittan om det nu var en sådan i II. Ge mänskligheten stjärnorna i utbyte mot att man offrar sig själv.

(För att det här ska bli ett "riktigt val" krävs nog en struktur där rollpersonerna har nära och kära och i allmänhet saker att leva och komma tillbaks för...)

Någon som tycker något? Gått i liknande tankar? Har förslag? Har redan läst det här äventyret i ett annat sammanhang?

(Jag ska nog läsa igenom både GURPS Mars och GURPS Space...)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag gillart. Kändes rätt kliché fram till det stora valet: Ge mänskligheten stjärnorna i utbyte mot dig själv. Kanske behöver man ha ett hot mot Jorden också? Och vad händer efter man gjort valet?

krank

Niklas73 said:
Och vad händer efter man gjort valet?
Man får olika färger på röken... =)

Sorry, Mass Effect 3-skämt. Jag har inte ens spelat ME3.

Men, jag tänker mig att spelarna får välja. Man har nåtslags epilog, där man resonerar om sina handlingar den närmaste tiden. Tar man skeppet själv och sticker? Eller åker man till jorden och överlämnar det? Eller använder man skeppet för att ta över jorden? Lite lätt överblicklig konsekvensbeskrivning, helt enkelt. Scenariot är över.

Möjligen kan man tänka sig en fortsättning i stil med Gateway, att skeppet ger tillgång till ett existerande nätverk men att man inte kan förutse riktigt vart man kommer att hamna...

Och jo, det är lite kliché. Men jag tror att det kan funka ändå, med rätt upplägg och inte alltför stark rälsning och "färdiga lösningar". Tänker mig ganska mycket "öppna problem", dvs att rollpersonerna får en situation de måste reagera på, och där de får komma på hur de ska lösa problemet.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag är inte helt ointresserad av upplägget och det känns spännande i din regi då det ser ut som ett ganska traddigt äventyrande men jag vet ju att du inte spelar så (med risk för missuppfattning här). Ska hålla mig uppdaterad på om/hur du följer upp det här.

krank

Niklas73 said:
ganska traddigt äventyrande
Jag spelar generellt tradspel, fokus på inlevelse i rollpersonerna. Men väljer generellt bort klassiskt "äventyrande" och de strukturer det medför i form av rollpersoner som mest driver runt och "gör äventyr". Det här är tänkt som en fokuserad oneshot med skräcktema, helt enkelt.

Men traddigt i betydelsen "tradsim-regelsystem och spelarna styr bara sina rollpersoner", absolut.

krank

Monster

Det här med skräck, alltså. Det mesta känns ändå väldigt gjort. Så frågan blir, tyvärr, mer "vilka klichéer ska jag använda" än "hur undviker jag klichéerna".

Tag det här med monster, eller "det läskiga". Det finns redan allt från nanomoln till xenomorfer, från psykiska parasiter till tentakelmonster.

Jag är nog inne lite på nanogrejen, ändå. Nånting som skriver om DNA eller så. Eventuellt en gammal AI också, som pratar med former och bilder och våglängder människor inte kan förstå. Kanske via radiotelepati; den använder små insekter eller något (tänker botflugor...) som gräver sig in i folk och ger dem konstiga drömmar.

Det här med body horror är centralt, tycker jag. Alien handlar ju inte egentligen om nåt läskigt monster i tunnlar utan om ångesten över att något växer i ens kropp, att man inte riktigt har kontrollen. Det är där det här med DNA-omskrivande nanomaskiner passar så bra.

krank

Om system:

Jag har inte riktigt kommit på vad jag skulle ha ett system till. Jag vill ju ha det ganska traddigt såtillvida att spelarna helst bara ska se världen inifrån sina rollpersoner och inte hålla på och dela spelledarmakt eller så. Samtidigt vill jag inte att strid ska vara något man riktigt vågar sig på.

Jag funderar på att använda något i stil med Null States regelsystem, något reviderat. Kanske pölar med t6:or istället för att man slår under värdet. Och så inga specialiteter. Eller kanske snarare att man har någon form av specialitet, men att den mer funkar som en extra egenskap. Typ nån är säkerhetsexpert, nån annan är biolog, etc.

Antagligen samma skadesystem isåfall. Det man slår är hur mycket skada man gör; dubbelt om man använder ett vapen. Sen kan man alltid skriva in fluff till specifik utrustning om man skulle vilja.

Tyr

Hero
Re: Monster

Monster? De överlevande från den gamla expeditionen förstås! :gremlaugh:

Kombinerat med nanoidéen. Rollpersonerna får sig en glimt av deras egna öde om de inte gör något åt saken. Sedan får gärna den gamla expeditionen visa sig vara hjältar i hur de reagerade på deras situation. I slutet får rollpersonerna väga hemfärd mot the greater good vilket vore att stanna.

Tyr

Hero
Re: Monster

Får tilläga att det verkar bli en grymt kul kampanj. Något sådant skulle jag älskat att spela.

krank

Problem i del 1

Hm, det här med problem, om man ska koka ner det. Vad man faktiskt gör, så att säga, det som hindrar äventyret från att gå rakt till slutet.

Min tanke är att ha 1-3 konkreta öppna problem i varje "del". I varje problem behöver det finnas något som behöver lösas och saker man kan använda för att lösa problem. Därmed inte sagt att lösningen ska vara given, men för att problemet ska kunna vara öppet och lösbart behövs materiell som skulle kunna användas.

I del 1, resan, så tänker jag mig framför allt rena överlevnadsproblem. Inga monster, ingen övernaturlighet, bara att det blir farligt. Vad behöver rollpersonerna för att överleva nu och senare, och vad kan man göra för att hota det? Och vilka saker är användbara men inte omedelbart livsnödvändiga?

- Luft/atmosfär
- Mat
- Gravitation
- Kommunikation med jorden
- Navigation för att kunna landa
- Motorer för att kunna decelerera och lägga sig i omloppsbana

Om man då ska dela upp det lite...

Omedelbara problem: Luft (livshotande), gravitation, kommunikation
Lite längre sikt: Navigation, motorer, mat (livshotande)

Spontant funderar jag på att kombinera allihop, skapa lite "rädda vad som räddas kan". Det slås hål i skrovet, samtidigt som skeppets datorer blir wonky. Man läcker också bränsle, tappar kontakten med jorden, den roterande gravitationsdelen av skeppet börjar bete sig och ställa till det för navigeringen... Och en av de delar av skeppet som skadades var matförrådet.

Det borde skapa... viss press. Vad prioriterar man att reparera/rädda? Reparera skrovet, hindra maten från att flyga iväg, reparera datorn/försöka få kontakt med jorden, täppa till bränslegrejen, reparera gravitationsvaggan... Ombord finns verktyg, rymddräkter, massor av silvertejp =)

anth

Vetefan
Lustigt att precis när du skapade den här tråden släpptes den här nyheten: Mars One.

GURPS Mars är bra.
Sedan vet jag att det finns ett CoC-äventyr som utspelas på Mars, men jag kommer inte på vad det heter.

krank

Problem i del 2

OK, del två då? Om vi bortser från själva landningen på planetytan, som vi antar går bra, så har vi mest sånt som handlar om överlevnad på Marsytan.

Behov:
- Skydd mot sandstormar (? Kolla upp Mars' atmosfär och klimat...)
- Luft/atmosfär
- Ström till basen (kommunikationer, datorer etc)
- Mat

Här kan man ha tillgång till flera olika generatorsystem och kraftkällor, verktyg, Marsdräkter, kanske ett fordon eller två.

Finns det några andra behov på marsytan, som jag glömt?

Krille

Super Moderator
Generellt problem: strålning. Utanför Jordens magnetosfär så finns det mängder med joniserad strålning från vår trevliga och livgivande sol, nog för att koka kretsar såväl som kött. Det kommer dessutom i vågor och med liten förvarning. Det kommer att vara ett problem både under rymdresan och på Mars, eftersom Mars inte har en magnetosfär. Det är också därför som Mars atmosfär är så tunn - solvinden har helt enkelt blåst bort den. Den tunna atmosfären kommer inte dämpa strålningen på markytan heller så mycket.

Det bästa sättet att skydda sig mot strålning är med en massa materia mellan sig och strålskyddskällan. Nackdelen med det under resan är att man inte vill ha massa med sig om det inte är absolut nödvändigt, eftersom mer massa stör hela energiekonomin i övergångsbanan till Mars.

Ett praktiskt sätt att skydda sig under resan till Mars är att ha ett "stormskyddsrum" som består av ett rum omgivet av vatten- eller bränsletankar, dit besättningen kan krypa in när en solstorm inträffar. Vatten och bränsle måste man ha med sig ändå, och det är därför praktiskt att ge den massan en sekundär effekt som strålningsskydd. Då slipper man ta med sig någon extra massa som strålskydd.

På Mars kan man, utöver att vara omgiven av vattentankar, även gräva ner sig eller täcka över någon modul. Gräv ett dike, sänk ner en modul i det, täck över modulen med den uppgrävda jorden. Sen kryper man helt enkelt in i den och väntar på att solstormen tar slut.

Major Boothroyd

Veteran
Två filmer som kan vara av intresse i detta fall är Mission to Mars och Red Planet båda från 2000. Vill även slå ett slag för min favoritserie Jeff Hawke avsnittet Vinds of Mars (Agent X9 84/3?).
En sak jag gärna sett är en multinationell besättning alla med privata nationella agendor. Hur länge lyder du order om liv står på spel? Kanske en undercover kristen fundamentalist med instruktioner att plantera bevis för guds existens...

krank

Fundering om "monstret":

Jag gillar ju hela body horror-grejen och så, och dessutom att inte få se monstret. Eller inte få se ett monster, iaf.

Så jag funderar just nu på botflugor, cancerknölar, och sånt. Kanske nån som tidigt blir infekterad, typ sjuk ett tag och sen tillfrisknar. Men har nån form av knölar under huden, vid skallbasen. Personen börjar drabbas av minnesförlust och agera konstigt. Kanske försöker hen döda resten av besättningen.

När så denne har antingen stängts in nånstans eller dödats så... tja, en av rollpersonerna känner nog att det kliar lite i nacken...

Men lite i den stilen. Underliga, ganska äckliga knölar, brist på kontroll över den egna kroppen, äckliga små insekter man måste dra ut ur stora bölder.