zonk
muterad
- Joined
- 10 Jan 2016
- Messages
- 3,300
Den här topicen innehåller spoilers om du spelar i min grupp! Så inte läsa!
Hursom.
Tänkte att spelarna skulle råka i bråk med en del sjöormar, rätt stora bestar, men inte så stora att de kan svälja en RP hel. Är de smarta, kommer de lägga upp en taktik med nät, bete, evt flera båtar, med mera. Antagligen kommer de slåss från en båt snarare än i vattnet (att bråka med en sjöorm under vattnet låter ganska riskabelt).
Vad hade ni använt för mekaniker för att göra striden rättvisa? I min tanke blir det ganska annorlunda att slåss med sjöormar som mestadels är under vatten och bara hoppar upp och gör ett bett eller försöker hugga tag i en RP och dra den under vatten.
Har funderat på
1. Ge varje sjöorm ett eget initiativ
2. Låt RP skjuta upp hela sin handling tills de vill agera
3. Bara RP som har högre initiativ än en sjöorm kan attackera den när den dyker upp ur vattnet och attackerar (men man kan såklart vänta och ta nästa sjöorm - även till nästa runda)
4. Inte 100% chans att varje sjöorm attackerar varje runda - ibland tar de extra sats eller ligger på lur.
5. Sjöormar har två huvudattacker:
a. hoppa över båten och bita (mer skada, lägre träffchans, svårare att träffa sjöormen)
b. sticka upp huvudet och försöka bita (mindre skada, högre träffchans, lättare att träffa sjöormen)
Vid träff, har den en viss chans att hålla fast en RP, och den kan då försöka dra RPn ner under vattnet (vilket inte lär bli kul för RPn..)
6. En tabell som slumpar ut extra egenskaper för sjöormarna (halare skinn, breath attack, eller annat knepigt/farligt)
Hursom.
Tänkte att spelarna skulle råka i bråk med en del sjöormar, rätt stora bestar, men inte så stora att de kan svälja en RP hel. Är de smarta, kommer de lägga upp en taktik med nät, bete, evt flera båtar, med mera. Antagligen kommer de slåss från en båt snarare än i vattnet (att bråka med en sjöorm under vattnet låter ganska riskabelt).
Vad hade ni använt för mekaniker för att göra striden rättvisa? I min tanke blir det ganska annorlunda att slåss med sjöormar som mestadels är under vatten och bara hoppar upp och gör ett bett eller försöker hugga tag i en RP och dra den under vatten.
Har funderat på
1. Ge varje sjöorm ett eget initiativ
2. Låt RP skjuta upp hela sin handling tills de vill agera
3. Bara RP som har högre initiativ än en sjöorm kan attackera den när den dyker upp ur vattnet och attackerar (men man kan såklart vänta och ta nästa sjöorm - även till nästa runda)
4. Inte 100% chans att varje sjöorm attackerar varje runda - ibland tar de extra sats eller ligger på lur.
5. Sjöormar har två huvudattacker:
a. hoppa över båten och bita (mer skada, lägre träffchans, svårare att träffa sjöormen)
b. sticka upp huvudet och försöka bita (mindre skada, högre träffchans, lättare att träffa sjöormen)
Vid träff, har den en viss chans att hålla fast en RP, och den kan då försöka dra RPn ner under vattnet (vilket inte lär bli kul för RPn..)
6. En tabell som slumpar ut extra egenskaper för sjöormarna (halare skinn, breath attack, eller annat knepigt/farligt)