Nekromanti SPOILER: Undergångens arvtagare

Ram

Skev
Om inte titeln gjorde det tydligt nog: Spoiler-varning!

Jag har läst den stora Mutantkampanjen Undergågnens arvtagare för länge sedan men minnet har falnat. Till och börja med, visst börjar det i Vid regnbågens slut, sedan Pirit - den innersta kretsen, Nordholmia - Kaiserns testamente och sedan Hindeburg min älskade?

Skulle någon fantastisk människa kunna spoila kort- eller långfattat vad de olika delarna handlar om, vilka stora upptäckter som görs och vilka "bossar" som finns?

Jag minns ett antal "bossar". En stor muterad elefant, en robotspindel, en nära nog odödlig formskiftare (?) etc. men förkrossande lite av handlingen har fastnat...

Mogger

Hipsteranka
Problemet med kampanjen (som är fantastisk, men kräver mycket jobb) är att det är finns två spår - jakten på Elysium och hemligheten om Pyrisamfundets grundande och den egentliga makten bakom tronen. Dessa är inte helt oproblematiska att sy ihop och dessvärre gör kampanjen inga större försök att hjälpa spelgruppen med det. För oss blev del 3 ett stort antiklimax. i 30-40 spelmöten (typ) hade RP tagit sig från Pirit till Elysium, i en fantastiskt rolig roadmovie. Klimax var givetvis att nå fram till enklaven och plundra den. Väl där finner man ledtrådar om att Samfundets ursprung nog kanske är ett annat än vad man trott och hemligheten bakom mutanterna, men att gå därifrån till att bli major politiska players är ändå ganska lång. Mina spelare(s RP) hade inget incitament alls att följa upp det. De mest "ok, so what, MEN KOLLA SÅ MYCKET FORNFYND HÄR FINNS!!!" .

Så, med det sagt så handlar del 1 om att komma över den robotskalle som kommer att visa dem vägen, del 2 handlar om svårigheterna att nå fram när de väl kommer till Nordholmia och del 3 handlar om det minst sagt instabila politiska läget i Hindenburg efter händelserna i Enklaven. Alla delarna pekar inte rakt mot detta, utan det är mycket sidospår och problem längs vägen. Knegarfurstens sorti, exempelvis, kan man helt hoppa över (fast det bör man inte för det är riktigt kul!).

Bossar? Inte så många faktiskt. Det är väl Oswald Köttz, eller snarare Järnvägsbaronen då. Och enstaka figurer kan bli antagonister. I vår kampanj var General Kloo, den sydpyriske legosoldaten, den stora fienden.

Glömmer säkert en del nu, det var ett tag sedan... :)

Bifur

Veteran
Måns;n266693 said:
Mina spelare(s RP) hade inget incitament alls att följa upp det.
Känner igen mig. Nyckeln i kampanjen, i varje fall om man ska spela den idag, är att redan från början skapa RP med tydliga politiska intressen/länkningar. (Oroar mig för övrigt liknande svårigheter ska dyka upp i Törnetronen även om Järnringen verkar lärt sig och tydligare låter det politiska spelet ta plats i äventyren direkt.)

Ram

Skev
Tack! Hm, jag kanske minns helt fel...

Jag hade för mig att det fanns en stor robotspindel i Pirrit, järnvägsbaronen som sagt i Nordholmia och att vad-den-nu-hette-super-mutanten vad en storskurk i Hindenburg

Det är skumt och inte så lite irriterande måste jag erkänna; Jag minns att jag tycke kampanjen var fantastisk när jag läste den och jag minns ett antal riktigt coola brottstycken (järnvägsbaronen är en enorm favorit!) men jag har inget sammahang alls.

Jag minns robotskallen och ett stort antal kidnappade eller försvunna personer som man måste leta rätt på. Men vad var plotten i Hindeburg min älskade?

Jag blev uppkäkad av en jättegris när vi hittat magneten i skogen, den kanske kan räknas som en boss

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Eftersom till och med trådnamnet innehåller ordet "SPOILER" så kör jag:

Del 1 - Vid Regnbågens Slut
En fristående introduktion till kampanjen (och förlängning av introäventyret i regelboken "En kväll på Thermopolium". Mutatade Paddan Smilet och hans prostituerade vän Tijuana har försökt utpressa den i Hindenburgs administration karriärlystna Linus Drake som skall finnas inspelad i en besvärande situation med Tijuana (men Tijuana är PSI och videoinspelningen är en illusion hon skapat med sina krafter). Drake har kopplingar till Vita Liljans Redskap (organisation som hatar mutanter) där även PSIPO och Nimrodbrigaden finns representerade. Smilet köper RP´s beskydd och när RP vaktar Smilet och Tijuanas hideout på Thermopolium så bryter helvetet lös. Tijuana flyr, Smilet visar sig redan kidnappad av Drakes folk och RP följer spåret via ödelagda Botvids Herrgård till ett Hamnlager där de hittar Smilet fastsurrad på en tunna krut. PSIPO gör entré och hotar RP att de vill åt Tijuana. Järnringen angriper lagerlokalen och hotar RP att de också vill åt Tijuana. Spåren leder ut i Musközonen där man skall rädda Tijuana från regnbågsstammen. När krutröken lagt sig kommer Järnringen och för bort Tijuana.

Det finns en ensides-artikel i nån gammal Fenix där äventyret fortsätter och man jagar Linus Drake.

Henke

Del 2.1 - Pirit: Den Innersta Kretsen (Huvudjägarna)
RP har förflyttat sig till Pirit i södra Pyrisamfundet. I VRS kan man i Musközonen möta Rufidor "Översten" Ludom som här ge RP i uppdrag att hitta en försvunnen robotskalle som stals vid ett diligensöverfall. Spåren leder till byn Muntermåla där det visar sig att marodörerna i Stora Vråålet Heliga ligger bakom stölden och ev. sålt huvudet vidare till Aurora Biörnenstierna, Elias Kamp eller Rubbittarna. Här stöter man också på Mäster Senaph som driver en av ulvrikets agentceller och förhandlar med Vråålet Heliga om att angripa Björnenstiernas bunkergods (Pyrisamfundets sydligast utpost). Vråålet Heliga har en robotspindel (oljeborr) som de driver runt med. RP tar sig in i robotspindeln och får höra om planerna. Varnar och skyddar bunkergodset och får robotskallen som tack (eftersom det var Biörnenstierna som hade den)

Del 2.2 - Pirit: Den Innersta Kretsen (Knegarfurstens Sorti)
Knegarfursten Clemenz Ulfheim hittas mördad. En anonym person vill att RP utreder (kallar sig X ?) och spåren leder mot den gamle lönnmördaren Mollberg och hans mordbok (där alla hans offer finns nedskrivna) som skulle fått uppdraget av Pirits gangsterboss Al Ralph Cappuccino. I slutändan visar det sig dock att spåret är falskt och att det egentligen är personer i Pirits styrande råd (Poirotalliansen) som ligger bakom. RP får nu valet och kvalet att sätta dit gangsterbossen för något han faktiskt inte gjort, och att sätta dit de skyldiga.

Del 2.3 - Pirit: Den Innersta Kretsen (Fallet Cappucino)
Robotskallen behöver lagas och den enda lämplige är teknikern Spartacus Blank. Gangsterbossen Al-Ralphs brorson Joseph och hans gäng försöker stjäla robothuvudet under letandet men spåren leder till sist ut i Vättaträsket där Spartacus Blank gömmer sig i en undervattensbas. Jospeh och gänget dyker upp och strid utbryter. När RP segrat kan Blank berätta att robotskallen kommer från enklaven Elysium IV. Här planeras också den störtande satelliten Uriel III som RP ser krashlanda vid horisonten.

Henke

Del 3.1 - Nordholmia: Kaiserns Testamente (Silversoldaten)
RP har förflyttat sig till nybyggarstaden Nordholmia dit den reparerade robotskallen (som nu heter Krubbis) leder jakten på hans robotkompis Kringlan. Krubbis kan inte hitta tillbaka till Elysium själv utan behöver Kringlans hjälp. Efter många ledtrådar och jakt på olika personer hittar man slutligen fram till en liten by i skogen där Kringlan vaktas av nån slags monstruöst vildsvin. Kringlan har dock fastnat i en jättemagnet och kan inte följa med men överlämnar koordinaterna till RP. Man får också möjlighet att här rädda den försvunne exploratorn Manfred Lund som tillfångatagits av Järnvägsbaronen (hans assistent Nils har däremot lyckats fly). Parallellt med detta har Linus Drake tagit över Lunds roll vid exploratorämbetet och ser gärna att Lund försvinner för gott. Har också för mig att det är här Lejonordern introduceras.

Del 3.2 - Nordholmia: Kaiserns Testamente (Jernets Hierta)
Den legendariske Osvald Köttz äger enligt rykten en karta där Kringlans koordinater kan hjälpa till att lokalisera Elysium IV. Köttz håller till ute i ödemarken där han byter fornskrot mot vapen vilket kräver att RP bl.a. skaffar en guide och ett fordon. Jagade av PSIPO och andra falanger tar man sig ut på den gamla järnvägsbanan och kommer slutligen fram till Köttz som visar sig vara död sedan länge och istället är det Järnvägsbaronen som bytt till sig vapen för att kunna angripa Nordholmia. Baronen dyker upp i sitt höghastighetståg och beroende lite på vad som händer så lyckas till sist RP förhandla till sig kartan.

Del 3.3 - Nordholmia: Kaiserns Testamente (Det förlorade Paradiset)
RP reser till Jämmerdal där de lyckas få mer sig nåjden Vaja-Lisa till det heliga berget där hennes renväktare skyddar ingången till det som visar sig vara Elysium IV. RP tar sig in i enklaven men får snart sällskap av Järnringen (inkl. Tijuana), PSIPO, Lejonordern och eventuellt fler falanger. Man får ledtrådar till Pyrisamfundets födelse, att muterade djur är skapade av människan, att den personifierade ondskan Hydran också härstamma från enklaven och en hel del till. Slutligen aktiverar enklavens dator en nedräkningsmekanism och RP + övriga falanger tvingas fly.

Henke

Del 3.1 - Hindenburg min älskade (Gryningsvärld i lågor)
RP är i Hindenburg på nyårsfest hos den anrika Peckwickklubben (för att prata om sina fynd i Elysium IV) när en bomb detonerar. Fler dåd sker samtidigt i staden och grupper ställs emot varandra. Lejonordern utpekas och Hindenburg utlyser undantagstillstånd. Spåret leder dock till en sammansvärjning av PSIPO, Vita Liljan och Nimrod som numera kallar sig Bevara Pyri Mänskligt (BPM). BPM´s ledare visar sig vara hjältegeneralen Artur Wrede och när RP bryter sig in i hans hus så visar han sig vara en marionett. RP tar sig vidare in i fornbunkern Aros och upptäcker till sin fasa att Hydran som enligt legenden dog i striden mot Maximilian Skarprättare vid rikets födelse lever och är den dolda makten i Pyrisamfundet. Kejsaren är samtidigt tillfångatagen och hålls i husarrest.

Del 3.2 - Hindenburg min älskade (I skuggan av Långe Jack)
RP reser till Åland för att rädda assistenten Nils och Matheus som flytt från Hydran. Linus Drake är också där för att fånga in dem. Efter ett antal ledtrådar finner man slutligen Nils och Matheus vid fyren Långe Jack där Uriel III har krashat.

Del 3.3 - Hindenburg min älskade (Undergångens arvtagare)
RP återvänder till Hindenburg där inbördeskrig står för dörren. BPM har tagit makten och rest än mur runt mutantkvarteren i staden. RP förhandlar med olika fraktioner och genomför till sist en attack mot BPMs högkvarter i kejsarpalatset. Med scenariot "Ett högflygande alternativ" så avslutas äventyret med en slutstrid mot Linus Drake på den kejserliga zeppelinaren högt ovanför staden.

Ram

Skev
Strålande sammanfattning Henke, jättetack!

Ett par små undringar:
Vilka var Lejonorden? Jag har något svagt minne att det var en gruppering muterande djur, men det känns inte helt rätt...
Visst fanns det någon twist runt Hydran? Hur upptäckte man att Hydran var Hydran och visst var det inte säkert att den hade besegrats i kampanjen...?
Vita liljan har jag inget minne av alls, vilka var de?

Mogger

Hipsteranka
Ram;n266720 said:
Ett par små undringar:
Vilka var Lejonorden? Jag har något svagt minne att det var en gruppering muterande djur, men det känns inte helt rätt...
Jo, Lejonorden var en militant mutantgrupp som helt enkelt ansåg (med viss rätt) att mutanten förtrycktes och dessutom var vida överlägsen människan.

Ram;n266720 said:
Vita liljan har jag inget minne av alls, vilka var de?
Lejonordens motsats. Mäktiga människor som vill se till att de bevarar sin plats i toppen.

Ram;n266720 said:
Visst fanns det någon twist runt Hydran? Hur upptäckte man att Hydran var Hydran och visst var det inte säkert att den hade besegrats i kampanjen...?
Jag vill minnas att man faktiskt inte besegrar Hydran utan att hen flyr ut i Musközonen.

Mogger

Hipsteranka
Bifur;n266701 said:
Känner igen mig. Nyckeln i kampanjen, i varje fall om man ska spela den idag, är att redan från början skapa RP med tydliga politiska intressen/länkningar. (Oroar mig för övrigt liknande svårigheter ska dyka upp i Törnetronen även om Järnringen verkar lärt sig och tydligare låter det politiska spelet ta plats i äventyren direkt.)
Jag skrev en ganska ambitiös alternativ inledning när det begav sig, som tog fasta på Manfred Lunds försvinnande och att Peckwickklubben faktiskt bryr sig om det. RP skulle då vara någon form av variant av Knold & Tott (som dyker upp som comic relief i NKT) fast sättas in betydligt tidigare och spela hela kampanjen från början. Det är en given startpunkt som dessutom knyter an fint till händelserna i Hindenburg.

Men det här var möjligt eftersom jag hade en alternativ tidslinje där man såg när alla fraktioner agerade och vad de rimligtvis borde göra. Det finns tyvärr en hel del luckor i kampanjen och det dyker upp massa frågor som man får svara på själv, bäst man kan. I några fall är det rena motsägelser. Minns tyvärr inte allt nu.

Men, jag tycker alltså att kampanjen är fantastisk! Jag är ganska sugen på att köpa den nya Symbaroumkampanjen endast med avsikt att läsa den (vi har spel så det räcker i 10 år redan...) eftersom jag vet att Järnringenpojkarna är grymma på det här!

Bifur

Veteran
Måns;n266735 said:
Jag skrev en ganska ambitiös alternativ inledning när det begav sig, som tog fasta på Manfred Lunds försvinnande och att Peckwickklubben faktiskt bryr sig om det. RP skulle då vara någon form av variant av Knold & Tott (som dyker upp som comic relief i NKT) fast sättas in betydligt tidigare och spela hela kampanjen från början. Det är en given startpunkt som dessutom knyter an fint till händelserna i Hindenburg.

Men det här var möjligt eftersom jag hade en alternativ tidslinje där man såg när alla fraktioner agerade och vad de rimligtvis borde göra. Det finns tyvärr en hel del luckor i kampanjen och det dyker upp massa frågor som man får svara på själv, bäst man kan. I några fall är det rena motsägelser. Minns tyvärr inte allt nu.

Men, jag tycker alltså att kampanjen är fantastisk! Jag är ganska sugen på att köpa den nya Symbaroumkampanjen endast med avsikt att läsa den (vi har spel så det räcker i 10 år redan...) eftersom jag vet att Järnringenpojkarna är grymma på det här!
Hade gärna sett hade vi gjort något liknande. Spelade ju först runt 2009, men nu var jag inte SL utan har läst först i efterhand.

Törnetronen borde vara ett givet köp :). Trots några negativa vinklar i ett par trådar här är den på ett övergripande plan fantastisk. Själv slits jag mellan tjusningen av att spela den ”live” och önskan att ha hela strukturen klar innan start, men nu när vi en gång börjat så...

Ram

Skev
Stort tack för input alla, nu har jag den där feelingen att jag skall handla för massor med pengar igen! :) En bekant säljer hela serien och jag behöver en julklapp.