Om det behövs. Om inte Mörkrets dödliga anhängare klarar av saken på egen hand så kan det mycket väl hända, men om Mörkrets dödliga anhängare klarar skivan själva så är det bara onödigt att slänga fram demonhorder.
I och för sig men det är ju inte speciellt trolig att de klarar av det själva. Mörkret har ju visserligen ett grepp om ett flertal länder men har å andra sidan ett flertal riktigt fula motståndare. Tirakerna med deras schamaner i spetsen, Drezin, Verduakk och en massa andra länder som har en stark religion. Nog skulle mörkret kunna vinna inflytande i t.ex. Jargien men med tänka på att även guden Daak bör kunna påverka världen mycket under denna period så lär väl han kunna svar upp ganska rejält. Det är ju inte bara mörkret utan också andra sidan som kommer att vara verksamma och som jag fattat det har den andra sidan klara fördelar i och med fler anhängare.
Även om mörkret skulle kunnat ta över stora delar (säg Thalamur, Damarien..) så skulle det ändå bli svårt att fixa länder som Consaber, Drezin, Jargien, Muhad. Då behöver man stora armeer och dem lär man hämta.
Jag löser det här på följande sätt:
1. Blandar in en yttre part, nominerad är ett land på andra sidan havet som styrs (sedan länge) av "mörkervänlig".
2. Skippar temat med två allierade sidor mot varandra. Ser det hellre som en stor individuell maktkamp där man i och för sig knyter kontakter men inga starka allianser.
3. Överväsen har mindre möjlighet att påverka än i LoH.
4. Ser inte resultatet av kriget som ett "den sidan/de gudarna vann, resten fängslas tills nästa eon". Jag ser det snarare som att mäktiga varelser har en chans att öka sitt inflytande. Se på Robert Jordans The Wheel of Time. Det är en massa krig hela tiden men nästan ingen vet vad som ligger bakom. Nu är ju problemet med den Mundana (liksom med serien, fast där är det inget problem) att mörkret förr eller senare lär ta hjälp av sina horder för att förbättra sina chanser.