Nekromanti Spoilers och Enders game

Robban

Hero
Observera att jag tycker Ender's Game är en otroligt löjlig och dålig bok.

Det är ju typ en av de äldsta och tråkigaste "twistar" som finns; den är ju uppenbar från första början i boken och nu för tiden lär det väl inte vara någon som inte kan gissa sig till den, även om de inte läst boken?

Mest nyfiken är jag på om de kommer släppa igenom rashygienen eller inte, faktiskt.

Troberg

Sinister eater
Robban said:
Troberg said:
Då har alla fel. De är annorlunda, ja, men mycket bättre.
Är det inte Xenocide som kör victim shaming? Minns att jag blev rätt arg på den.
Inte vad jag minns, men det är några år sedan jag läste den. Kanske jag kan svara om jag får mer detaljer.

Det var inget jag reagerade på i alla fall.

Robban

Hero
Om minnet inte sviker mig så är det när han är speaker vid Marcaos begravning. Nåt om att det inte var hans fel att han slog sin fru, utan att hon tillät det för att hon tyckte att hon förtjänade det, och han var inte våldsam för han slog ju faktiskt bara sin fru. Och sen så var det ju faktiskt inte hans fel, utan hans frus.

Men nu var det ju några år sedan jag läste Ender-serien. Men jag minns att det finns många fler problem än kvinnofientlighet i böckerna (vilket kanske inte är förvånande, när man vet vem författaren är).

Rekommenderar annars Creating the Innocent Killer; väl värd att läsa, handlar om hur Card målar Ender som oskyldig till allt. Typ.

Max Raven

T12-kultist
Robban said:
Om minnet inte sviker mig så är det när han är speaker vid Marcaos begravning. Nåt om att det inte var hans fel att han slog sin fru, utan att hon tillät det för att hon tyckte att hon förtjänade det, och han var inte våldsam för han slog ju faktiskt bara sin fru. Och sen så var det ju faktiskt inte hans fel, utan hans frus.
Vill minnas att det var aningen annorlunda än din ganska hårda vinkling här...

Troberg

Sinister eater
Robban said:
Ah, då vet jag vad du syftar på. Fast hela grejen med att vara "Speaker for the dead" var ju att visa vem personen var, bra och dåligt, att belysa alla sidor. Därför såg jag inte det som stötande. Ur det syftet kändes det inte fel att han satte sakerna i ett sammanhang. Dessutom var det ju inte egentligen frun som fick skulden, utan snarare hela samhället.

Dessutom, de åsikter en karaktär i en bok har behöver inte nödvändigtvis reflektera författarens åsikter. Det sagt så gillar jag Cards åsikter ungefär lika lite som jag gillar Hubbards...

Robban

Hero
Nu var det ju många år sedan, men jag tror inte det. Jag köpte aldrig Ender's Game eller efterföljande böcker, så jag får väl ta mig till bibblan och skriva därifrån, när jag har tid.

Max Raven

T12-kultist
Troberg said:
Ah, då vet jag vad du syftar på. Fast hela grejen med att vara "Speaker for the dead" var ju att visa vem personen var, bra och dåligt, att belysa alla sidor. Därför såg jag inte det som stötande. Ur det syftet kändes det inte fel att han satte sakerna i ett sammanhang. Dessutom var det ju inte egentligen frun som fick skulden, utan snarare hela samhället.
Ja, ungefär så minns jag det - skuldsleven svängdes ganska jämnt.

Sedan var de klyschiga goda katoliker också. :gremsmile:

Robban

Hero
Det är väl rätt problematiskt i sig: det var ju inte hans fel att han var våldsam, det var alla andras!

Men nåväl, jag kanske minns fel. Ska kolla upp det nån gång när jag är på bibblan :gremtongue:

Troberg

Sinister eater
Robban said:
Det är väl rätt problematiskt i sig: det var ju inte hans fel att han var våldsam, det var alla andras!

Men nåväl, jag kanske minns fel. Ska kolla upp det nån gång när jag är på bibblan :gremtongue:
Som jag minns det så belyste Ender bara att det vare ett komplexare problem än vad som först kan tyckas.

Sedan ska man också komma ihåg att Ender inte är allsvetande eller ett helgon. Han är en människa och han gör många fel. Så, Enders ståndpunkt i frågan är en fiktiv persons ståndpunkt, varken mer eller mindre. Det presenteras inte som en sanning.